Skipper Worse Svart 25.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2005 (redigert) Vi er tydeligvis uenige om ordet "argumentasjonsteknikk". Mitt poeng er at det legges inn forutsettinger som ikke nødvendigvis er generelt relevante. Eller sagt på en annen måte; Man allmengjør untakene og lar dette i stor grad styre konklusjonen. Slett ikke. Les innleggene om igjen deersom du er i tvil. Mitt resonement er at; 1. JA, en "normal båtfører" vil kunne manøvrere bedre med slikt installert. 2. Baugpropellen kan svikte, båtføreren er dermed tilbake til utgangspunktet, som NORMAL båtfører 3. Standardutstyret kan svikte. Båtføreren er da bedre rustet enn om baugpropellen ikke var installert 4. Konklusjon; Baugpropell er et hjelpemiddel som generelt øker manøvreringsevnen Jeg er ikke uenig. Poenget mitt var at dersom man lærer seg til å manøvrere båten med baugthruster pga. ellers er det vanskelig, så sliter man litt den dagen thrusteren ryker eller batteriet er flatt eller whatever. Og poenget videre er at thruster er OK (underforstått) når du er i stand til å manøvrere båten uten. Av hensyn til deg selv og andre bør du rimeligvis kunne kontrollere fartøyet ditt ved havnemanøvre, uansett om thrusteren bestemmer seg for å ta ferie eller ikke. Ellers er du ikke på pari kurs som skipper betraktetl Ditt resonement er (slik JEG har forstått det) 1. Tja, hjelper en del 2. Baugpropellen kan svikte. Når kapteinen ikke kan manøvrere skuta uten et baugpropellen, blir resultatet fatalt. Sitat "For hva gjør du, hvis fegispropellen svikter, og du ikke evner å styre båten med de egenskaper den har???" 3. Standardutstyret kan svikte. Belyses ikke 4. Konklusjon; (sitat) "Det er bare en ting som hjelper når det gjelder å styre akterover: Øvelse. Mye av det". 1 og 4 er rett, jeg ville lagt mest vekt på nr. 4. 3 hadde jeg ikke engang i tankene ... men det kan selvsagt skje. I alle fall så var denne problemstilling rimeligvis utenfor spørsmålet og derfor også utenfor svaret (snakker meg om å introdusere nye variabler her). Vedr. 2, hva angår fatalt, så vil det som regel ikke være tilfelle (Fatalt = Tap av liv). Som du ser av ditt eget sitat, var det et spørsmål fra min side og ikke en konstatering av et faktum (her legger du litt mange ord i min munn synes jeg; hva som legges i min munn liker jeg helst å være herre over selv ). Men essensen er forsåvidt riktig, hvor står du som ansvarlig skipper hvis thrusteren svikter og du ikke har de nødvendige ferdigheter til å manøvrere skuta sikkert og trygt til kai??? Å bruke negativt ladede omskrivninger som "fegispropellen", er også et velkjent retorisk knep. Cheap shot. Definisjonen på begrepet «fegispropell» er «interessant utstyr man selv gjerne skulle hatt men i påvente av ervervelse humørfylt og spøkende rakkenerer på andre for å ha og bruke» (Store Norske Leksikon, neste utg.) Redigert 25.Februar.2005 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Tine IV Svart 26.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2005 Jeg har på Sandviken vanlig ror men med tønne rundt roret .Hjelper bra det , flere som snakker om og sette sånn på da det hjelper når du bakker og har en meget bra styring forrover . Men blåser det så , da er det ikke mye som hjelper utenom kansje en baupropell . Skulle sette inn det sist sommer og snakke mye om det i havna .Blei mobba av di fleste ,baupropell på den lille båten . Ja det hadde vært saker , ikke altid like lett når jeg er på tur aleine er godt vindfang i sandviken . Nå blei det desverre ikkeno propell pga jeg fant ingen som kunne støpe for meg , men nå har jeg lest og snakka med mange som har gjort alt selv og det burde jo gå . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.