Polarn Startet 16.Mars.2013 Del på Facebook Startet 16.Mars.2013 Jeg lurer på om det er grei skuring eller om det er noe man bør tenke på. Kan man lade ved å sette + og - på det ene batteriet og anta at det andre lades likt. Jeg går da ut i fra 2 like nyinnkjøpte batterier- Eller bør jeg sette + på det ene og - på det andre. Eller bør jeg koble de to fra hverandre og lade de individuelt? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Worry II Svart 16.Mars.2013 Del på Facebook Svart 16.Mars.2013 (redigert) Om de er sammenkoplet, pluss og minus på det ene holder. Ellers spiller det ingen rolle.. Jeg har bare en bro fra pluss til pluss og fra minus til minus. Viktigste er jo at startbatteri har egen kurs. Jeg lader stort sette alle 3 samtidig under gange, kobler vekk start i havn. Men det greieste er å ha 1 kurs på forbruksbanken, synes jeg.. spiller ingen rolle på hvilket batteri du setter pluss og minus da. Redigert 16.Mars.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Jeg lurer på ......? Søk, og du finner muligens ett og annet om temaet. Lad dem i parallell du, jeg er overbevist om at det går bra, og om det misslykkes.....så tough shit! Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Går helt fint å lade i parallell. Er batteriene veldig utladet bør du lade enkelt vis. Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Dette har vært diskutert tidligere,konklusjonen da ble + på det ene batteriet og - på det andre,både lading og forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 To batterier i parallell er det som kalles batteribank. De skal lades og brukes sammenkoblet. Eget batteri til start kobles enten via en skillebryter, en skillediode eller et skillerelé. Du unngår altså å tappe startbatteriet selv om forbruksbanken er helt eller delvis utladet men ved lading trengs to ladere eller en dobbel. Med konvensjonelle batterier med flytende elektrolytt overlader man så batteriene en stund etter "fullading" for å utjevne batteriene. Da mister cellene litt vann som du skal etterfylle etter lading. AGM og gelé batterier har ikke mulighet for etterfylling og man må unngå denne kokingen. Da trengs såkalte intelligente ladere. Sulfatering er det største problemet i fritidsbåtbatterier og det oppstår når batteriene står uten å være fulladet. Dynamoen klarer normalt ikke å fullade batteriene så du trenger en vedlikeholdslader som enten går på landstrøm eller fra solceller eller vindgenerator. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 17.Mars.2013 Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 (redigert) Nå tror jeg den ellers svært oppegående DieselDahl beveger seg litt utover det trådstarter stilte spørsmål om. Spørsmålet er vel hvordan man kobler til en lader på to eller flere paralellkoblede batterier, foreksempel forbruksbanken. Paralellkoblede batterier har som regel solid forbindelse med tykke kabler, og de utgjør derfor ingen motstand for ladestrømmen som kanskje er maks 50 amp. Det er batterienes indre motstand som avgjør hvor ladestrømmen havner, og ikke hvilket batteri som står nærmest laderen. Det kan sammenlignes med en vanntank på hver side av båten. Tankene har forbindelse i bunnen med en slange som kan overføre 200 liter i minuttet. Om du da fyller 10 liter pr minutt på den ene siden vil nivået utjevne seg likt i begge tanker samtidig. Om man skal lade batteriene hver for seg, tja, jeg har gjort det ved vinteropplag for da vil man kunne oppdage om ett batteri er dårligere enn de andre. I tillegg er min lader bare beregnet på batteri inntil 100 ah, og da blir den litt liten til batteribanken på 2 x 100 ah i paralell. Redigert 17.Mars.2013 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Det kan sammenlignes med en vanntank på hver side av båten. Tankene har forbindelse i bunnen med en slange som kan overføre 200 liter i minuttet. Om du da fyller 10 liter pr minutt på den ene siden vil nivået utjevne seg likt i begge tanker samtidig. Laget en illustrasjon på dette, da ift at mange tror at batterier i parallell må ha samme kapasitet, hvis ikke vil det ene bli utladet/oppladet før det andre: Hentet fra dette innlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Ok, så da har det iike noe å si om forskjellige batterier, størrelser, produsenter, er koblet sammen ? Har alltid hørt at batteriene må/bør være make, vist de er koblet sammen i en bank.. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.Mars.2013 Del på Facebook Svart 19.Mars.2013 Så lenge batteriene er basert på samme teknologi og i orden (ingen døde celler) kan de parallellkobles, uavhengig av produsent og størrelse.. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 19.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2013 Da har jeg lært enda en del Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
JRK Svart 20.Mars.2013 Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 For ladingen sine del er jeg enig, men her mener jeg Ingar er for generell. Her må det skilles mellom nye og slitte batterier. Det er nå slik at etterhvert som batteriene eldes så synker hvilespenningen. Dette er den spenningen stabiliserer seg på et par dager etter lading. Om du paralellkobler flere batterier vil alle batteriene etter noen dagel ligge på denne spenningen. For å ta et lite eksempel. Du har 3 forbruksbatterier på 100Ah. Om man gjør en enkel linearisering kan man si at batteriene er helt tomme ved 11,8 Volt og batterikapasiteten synker med 10 Ah for hver 0,1 Volt spenningen reduseres på batteriene. Sammtidig blir det hevdet at man helst ikke bør tappe batteriene mer en 50 %. Da har du 150 AH du kan ta ut og spenningen har da synket til 12,3 Volt Så bytter vi ut ett avbatteri med et gammelt med en vilespenning på 12,6 volt. Spenningen vil da senkes på alle 3 batterier til 12,6 volt. Tapper du så ut 90 AH vil spenningen være 12, 3 volt. Med andre ord det dårligere en om du hadde hatt 2 nye batterier hvor du kunne du ta ut 100AH. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.Mars.2013 Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 Det er sikkert mange momenter som kan trekkes frem her, men utgangspunktet mitt er en båt som ikke ligger med kontinuerlig landstrøm. Poenget er at det tar noe tid før vilespenningen på de gode batteriene dras ned til det dårligste. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 20.Mars.2013 Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 Hvis man legger til det litt "dårligere" batteriet i tillegg til de tre nye i stedet for å bytte ut en av de nye, ville man vel hatt større kapasitet selv om de hadde jevnet seg ut til den laveste hvilespenningen over tid. Da har man et utgangspunkt på 400Ah i stedet for 300Ah. Mange forklarer det slik at man i dette tilfellet vil tappe og ødelegge de nye batteriene og dermed få mindre effekt ut av 4x100Ah enn av 3x100Ah. Slik jeg tolker det Ingar sier, er at om du har plass men ikke råd til 4 batterier, så kan du kjøpe to nye batterier og beholde de to gamle i tillegg så lenge de er bygget på samme teknologi. Året etter når man atter har fått feriepenger, kan man da evt kjøpe enda to nye batterier som man setter inn i stedet for de eldste. RSL Til Polarn's oprinnelige spørsmål, så er det bare å sette ladeklypene på den + og den minus som er lettest tilgjengelig. Det vi kaller et batteri er akkurat det. Det består av flere elementer som til sammen er et batteri. Når man kobler batteriene sammen til det vi kaller en forbruksbank, er dette også egentlig ETT batteri. Lommelyktsbatterier er ikke et batteri før det er mer enn et element (Celle), slik at en 2-pakk fra Rema, er egentlig to celler/elementer frem til de er koblet sammen. Da er de brått ett batteri. (du trenger til sammenligning mer enn en tromme for å kalle det et trommebatteri) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Kysta Svart 28.Mars.2020 Del på Facebook Svart 28.Mars.2020 (redigert) Ingar skrev On 18.3.2013 at 12.59: Laget en illustrasjon på dette, da ift at mange tror at batterier i parallell må ha samme kapasitet, hvis ikke vil det ene bli utladet/oppladet før det andre: Hentet fra dette innlegget. Er tankesettet likt om de to batteriene er ulikt utladet før opplading? Forutsetter dynamo og ett tomt forbruksbatteri og et «fullt» startbatteri. Batteriene er skilt med tradisjonelt relé som trekker på strøm til sokkel fra ladelampe på dynamoen. Redigert 28.Mars.2020 av Kysta (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.