Jump to content

Hvordan lade parallellkoblede batterier?


Polarn

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er grei skuring eller om det er noe man bør tenke på.

Kan man lade ved å sette + og - på det ene batteriet og anta at det andre lades likt.

Jeg går da ut i fra 2 like nyinnkjøpte batterier-

Eller bør jeg sette + på det ene og - på det andre.

Eller bør jeg koble de to fra hverandre og lade de individuelt?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Om de er sammenkoplet, pluss og minus på det ene holder. Ellers spiller det ingen rolle.. Jeg har bare en bro fra pluss til pluss og fra minus til minus.

Viktigste er jo at startbatteri har egen kurs. Jeg lader stort sette alle 3 samtidig under gange, kobler vekk start i havn. Men det greieste er å ha 1 kurs på forbruksbanken, synes jeg.. spiller ingen rolle på hvilket batteri du setter pluss og minus da.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

To batterier i parallell er det som kalles batteribank. De skal lades og brukes sammenkoblet. Eget batteri til start kobles enten via en skillebryter, en skillediode eller et skillerelé. Du unngår altså å tappe startbatteriet selv om forbruksbanken er helt eller delvis utladet men ved lading trengs to ladere eller en dobbel. Med konvensjonelle batterier med flytende elektrolytt overlader man så batteriene en stund etter "fullading" for å utjevne batteriene. Da mister cellene litt vann som du skal etterfylle etter lading. AGM og gelé batterier har ikke mulighet for etterfylling og man må unngå denne kokingen. Da trengs såkalte intelligente ladere. Sulfatering er det største problemet i fritidsbåtbatterier og det oppstår når batteriene står uten å være fulladet. Dynamoen klarer normalt ikke å fullade batteriene så du trenger en vedlikeholdslader som enten går på landstrøm eller fra solceller eller vindgenerator.

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg den ellers svært oppegående DieselDahl beveger seg litt utover det trådstarter stilte spørsmål om. Spørsmålet er vel hvordan man kobler til en lader på to eller flere paralellkoblede batterier, foreksempel forbruksbanken.

Paralellkoblede batterier har som regel solid forbindelse med tykke kabler, og de utgjør derfor ingen motstand for ladestrømmen som kanskje er maks 50 amp. Det er batterienes indre motstand som avgjør hvor ladestrømmen havner, og ikke hvilket batteri som står nærmest laderen.

 

Det kan sammenlignes med en vanntank på hver side av båten. Tankene har forbindelse i bunnen med en slange som kan overføre 200 liter i minuttet. Om du da fyller 10 liter pr minutt på den ene siden vil nivået utjevne seg likt i begge tanker samtidig.

 

Om man skal lade batteriene hver for seg, tja, jeg har gjort det ved vinteropplag for da vil man kunne oppdage om ett batteri er dårligere enn de andre. I tillegg er min lader bare beregnet på batteri inntil 100 ah, og da blir den litt liten til batteribanken på 2 x 100 ah i paralell.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan sammenlignes med en vanntank på hver side av båten. Tankene har forbindelse i bunnen med en slange som kan overføre 200 liter i minuttet. Om du da fyller 10 liter pr minutt på den ene siden vil nivået utjevne seg likt i begge tanker samtidig.

 

Laget en illustrasjon på dette, da ift at mange tror at batterier i parallell må ha samme kapasitet, hvis ikke vil det ene bli utladet/oppladet før det andre:

 

lading_vann.gif

 

 

Hentet fra dette innlegget.

Link to post
Share on other sites

For ladingen sine del er jeg enig, men her mener jeg Ingar er for generell. Her må det skilles mellom nye og slitte batterier. Det er nå slik at etterhvert som batteriene eldes så synker hvilespenningen. Dette er den spenningen stabiliserer seg på et par dager etter lading. Om du paralellkobler flere batterier vil alle batteriene etter noen dagel ligge på denne spenningen.

 

For å ta et lite eksempel. Du har 3 forbruksbatterier på 100Ah. Om man gjør en enkel linearisering kan man si at batteriene er helt tomme ved 11,8 Volt og batterikapasiteten synker med 10 Ah for hver 0,1 Volt spenningen reduseres på batteriene. Sammtidig blir det hevdet at man helst ikke bør tappe batteriene mer en 50 %. Da har du 150 AH du kan ta ut og spenningen har da synket til 12,3 Volt

 

Så bytter vi ut ett avbatteri med et gammelt med en vilespenning på 12,6 volt. Spenningen vil da senkes på alle 3 batterier til 12,6 volt. Tapper du så ut 90 AH vil spenningen være 12, 3 volt. Med andre ord det dårligere en om du hadde hatt 2 nye batterier hvor du kunne du ta ut 100AH.

Link to post
Share on other sites

Hvis man legger til det litt "dårligere" batteriet i tillegg til de tre nye i stedet for å bytte ut en av de nye, ville man vel hatt større kapasitet selv om de hadde jevnet seg ut til den laveste hvilespenningen over tid.

Da har man et utgangspunkt på 400Ah i stedet for 300Ah. Mange forklarer det slik at man i dette tilfellet vil tappe og ødelegge de nye batteriene og dermed få mindre effekt ut av 4x100Ah enn av 3x100Ah.

 

Slik jeg tolker det Ingar sier, er at om du har plass men ikke råd til 4 batterier, så kan du kjøpe to nye batterier og beholde de to gamle i tillegg så lenge de er bygget på samme teknologi.

Året etter når man atter har fått feriepenger, kan man da evt kjøpe enda to nye batterier som man setter inn i stedet for de eldste.

 

RSL

 

Til Polarn's oprinnelige spørsmål, så er det bare å sette ladeklypene på den + og den minus som er lettest tilgjengelig.

Det vi kaller et batteri er akkurat det. Det består av flere elementer som til sammen er et batteri. Når man kobler batteriene sammen til det vi kaller en forbruksbank, er dette også egentlig ETT batteri.

 

Lommelyktsbatterier er ikke et batteri før det er mer enn et element (Celle), slik at en 2-pakk fra Rema, er egentlig to celler/elementer frem til de er koblet sammen. Da er de brått ett batteri.

(du trenger til sammenligning mer enn en tromme for å kalle det et trommebatteri)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...
Ingar skrev On 18.3.2013 at 12.59:

 

Laget en illustrasjon på dette, da ift at mange tror at batterier i parallell må ha samme kapasitet, hvis ikke vil det ene bli utladet/oppladet før det andre:

 

lading_vann.gif

 

 

Hentet fra dette innlegget.


Er tankesettet likt om de to batteriene er ulikt utladet før opplading? Forutsetter dynamo og ett tomt forbruksbatteri og et «fullt» startbatteri. Batteriene er skilt med tradisjonelt relé som trekker på strøm til sokkel fra ladelampe på dynamoen.

Redigert av Kysta (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...