Jump to content

Sukk og akk for en vinter!

roeren

Recommended Posts

Det er sikkert noen som liker vinteren også, og dem om det. Men for en som ikke kan fordra vinteren, hadde det vært greit om den holdt seg til rett tid av året, ikke nå når det skal være vår! Jeg har bestilt utsetting av båten om to uker, men i hvert fall den første uken innbyr ikke akkurat til vask, polering og stoffing av båt! Minus 9 - 10 grader natt til palmesøndag og utover påskeuken, - huff og huff.

vaer_uke12_2013.jpg

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

For oss her i nord så er det helt normalt å sette ut båten i mai, for da er det blitt vår ;-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

LarsH: Jeg har polert halve skuta alt. Solrike dager gir god arbeidstemperatur for Autosol og Nano-polish. Siste snøfall fallt lett av båten nå som den er glatt og blank. Ta med kaffe på termos og noe å bite i så vil både du og hunden få flotte dager i Son. Roper du på K-16 tar vi en prat på 77. Det hadde vært hyggelig.

Fredag stikker vi ut på påsketur.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Du verden!

Var det ikke kuldegrader om natten?

10 kuldegrader første morgenen, men varmere utover dagen. Snøvær andre dagen, men bedre utover dagen da også. For kaldt til å polere, men trenger ikke det. Voksing går bra i kulden. Var fem cm is da jeg satte båten utpå igjen. Fortøyde godt og lot motoren gå i gir, fikk da åpnet opp en råk bak båten. Gikk så gjennom isen ut i åpent farvann.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Ja hvis du er sikker på at skroget ikke inneholder vann så.

Jeg tar aldri opp båten for vårpuss før jeg er sikker på at det ikke er nattefrost. Tar ikke sjansen på at vann i kapillærrørene skal fryse & sprenges. Kan gå bra en stund, men før eller siden blir det "kjeks" av laminatet hvis frost/smelting får holde på.

Ingen vann i kapillærrørene her nei.......

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Vinteren har slupppet taket her..Dvs, det er vel en minus eller to om natten. Har vel 12 timer motorgange de siste 2 ukene og noen timer med seiling, 6 ettermiddagsturer etter jobb og en tur på dagen. God vær og deilig å sitte under cockpitkalesjen og pilke etter vintertorsken som kommer sigende. Pose-minestronesuppe i gryta og varme rundstykker fra Omnia-ovnen. Nypresset kaffi. Det er bare å komme seg utpå folkens, blir godtøtt etterpå etter masse frisk sjøfluft.

Var en tur i havnen i dag, og bortsett fra at solen var på plass, ser det ikke lyst ut for snarlig sjøsetting.

18032013_innpakket.jpg

Trudelutt omtrent midt i bildet.

18032013_utrampe.jpg

Her utsettingsplassen med trucken klar. Men utenfor her er det 30cm is!

18032013_tomhavn.jpg

Ganske så tomt her!

18032013_minplass.jpg

Her et sted er min plass. Og ikke bare er det is, men ekstremt lavt vann også.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Synes vinteren er riktig så fin akurat nå jeg.

Har nettopp vært nødt til å trekke inn pga varmen og solsteken :-)

Vurderer en tur på stranda, eller bassenget, for se hva det blir til.

Koser meg i finværet, men må innrømme at det kommer til å bli jæ.... Å komme hjem til helga, når en ser værmeldingen.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...