Jump to content

Noen som har demontert sirkulasjonspumpe på Kad42?

3rik

Recommended Posts

Noen som har demontert denne før?

Bruker en ters til å ta av pumpehjulet fremst på akslingen? Leste på marinedeler.no at det krevdes et spesialverktøy, da ters ville ødelegge hjulet. Mistenker at lageret er gåent da reimhjul sitter fast med påfølgende havarerte reimer og motor som ble litt vel heit i toppen( måtte selvsagt stoppe, så forhåpentligvis ingen skjede skadd).

Her ses bedre hva jeg mener: Mistenker del nr 3 er defekt, og må derfor i første omgang ta av del nr 5.

11134.jpg

Eg har vert borti liknande pumper, der ville eg sagt at når del 5 og 12 skrus sammen så "klemmer" de på akslingen. Nr 12 skal løsne greit, ein vanlig liten ters kan på ein måte bøye del 5 litt, slik at den kniper på akslingen. Du vil få den av, men kan risikere at den ikkje setter seg skikkelig fast når du monterer igjen. Får du ein ters med kraftigs mulig labber inn bakom, sånn at du får drakraften nærest mulig akslingen, så går det bedre. Det finnes terser med halvmåne-skåler som kanskje kan passe til slik. Eg fann ikkje bilde av slik i farten.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

takker for svar.

Endte opp med å kjøpe ny pumpe og skru den gamle helt av, den var ganske dårlig og måtte nok totaloverhales uansett. Og da blir ikke prisdifferansen til ny pumpe stor.

Fikk kjørt igjennom kjølerens og flushet systemet skikkelig før ny grønn kjølevæske kom på plass. Litt tricky å få pakningene på termostathuset til å sitte skikkelig på plass da disse hadde en noe merkelig konstruksjon. Ble tett til slutt, og maskinen lå stabilt på 85 grader.

Neste prosjekt blir impellerbytte og rens av varmeveksler, da jeg ikke tror den er gjort noe med på veldig lenge.

Er det komplisert å få denne av?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...