3rik Startet 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 17.Mars.2013 Noen som har demontert denne før? Bruker en ters til å ta av pumpehjulet fremst på akslingen? Leste på marinedeler.no at det krevdes et spesialverktøy, da ters ville ødelegge hjulet. Mistenker at lageret er gåent da reimhjul sitter fast med påfølgende havarerte reimer og motor som ble litt vel heit i toppen( måtte selvsagt stoppe, så forhåpentligvis ingen skjede skadd). Her ses bedre hva jeg mener: Mistenker del nr 3 er defekt, og må derfor i første omgang ta av del nr 5. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2013 Eg har vert borti liknande pumper, der ville eg sagt at når del 5 og 12 skrus sammen så "klemmer" de på akslingen. Nr 12 skal løsne greit, ein vanlig liten ters kan på ein måte bøye del 5 litt, slik at den kniper på akslingen. Du vil få den av, men kan risikere at den ikkje setter seg skikkelig fast når du monterer igjen. Får du ein ters med kraftigs mulig labber inn bakom, sånn at du får drakraften nærest mulig akslingen, så går det bedre. Det finnes terser med halvmåne-skåler som kanskje kan passe til slik. Eg fann ikkje bilde av slik i farten. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jakob T Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Varm opp del nr 5 så blir den lettere å få av.Den er sikkert krympa på akslingen.Kjøpte overhalingsett hos BOE,og fekk lane med verktoy til tetninger mm.Dette til 41a, Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 19.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 takker for svar. Endte opp med å kjøpe ny pumpe og skru den gamle helt av, den var ganske dårlig og måtte nok totaloverhales uansett. Og da blir ikke prisdifferansen til ny pumpe stor. Fikk kjørt igjennom kjølerens og flushet systemet skikkelig før ny grønn kjølevæske kom på plass. Litt tricky å få pakningene på termostathuset til å sitte skikkelig på plass da disse hadde en noe merkelig konstruksjon. Ble tett til slutt, og maskinen lå stabilt på 85 grader. Neste prosjekt blir impellerbytte og rens av varmeveksler, da jeg ikke tror den er gjort noe med på veldig lenge. Er det komplisert å få denne av? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.