Gunda Startet 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2013 Hei ! Jeg skal montere ny lader i båten, primært for å lade 2 forbruksbatteri som er koblet sammen i en "bank" ( 2 x 115 AH) . Er det "overkill" å gå for en 25 A Ctek ? Eller er det bare en fordel med en såpass stor lader ? Takknemlig for råd ! Sitér dette innlegget Link to post
KSE Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 (redigert) En tommelfingerregel er at laderen skal være 10% av batterikapasiteten. Så på 230Ah er det vel nesten blink med 25A lader. Skulle gjøre jobben den! Redigert 18.Mars.2013 av KSE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 25 A Ctek vil være en glimrende lader for forbruksbanken din! Siden du har såpass stor bank regner jeg med at du har en turbåt. Trinnet under er vel en 15 A Ctek, og det er litt snaut etter min mening. Ligger i havn med forbruk som kjøleskap og varmer forsvinner fort 5-7 A der og du har igjen netto 8 - 10 A til lading med en 15 A lader. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Seatronic har tilbud på denne, jeg har brukt den selv i 6 år og den fungerer glimrende til min 2 x 110A+ 80A start:http://www.seatronic.no/batterilader-c-60/quick-batterilader-sbc-p-118 Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Selv den minste lader vil kunne fylle opp batteriene, tar bare lengre tid. Det som er avgjørende er ikke batterikapasiteten, men hvor mang Ahr du regner med å måtte fylle opp innenfor et gitt tidsrom. I tillegg kommer det Kaskazi nevner om bruk i gjestehavn. Eneste man bør tenke på er at batterier, ideelt sett, ikke skal lades med mer enn 10% av kapasiteten pr time. Så hvis banken er på 230Ahr bør ikke ladestrømmen overstige 23A. I praksis blir jo batteriene ladet med langt større strømmer ifra dynamoen hvis man har et effektivt ladeopplegg. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Jeg har lest maks 20% ladestrøm, ikke 10%. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Ingar Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Ja, det kan sikkert stemme, kommer an på batteriteknologi. Glemte å nevne at det jeg skrev er for vanlige blybatterier. De som har ladac eller tilsvarende 'hissig' regulator vil ha et sort belegg på undersiden av påfyllingsproppene, dette kommer av overladning. Sitér dette innlegget Link to post
Gunda Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 ..så da er konklusjonen at det er OK med en 25 A lader ? Har "vanlige" blybatterier. Ligger en del i gjestehavn. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Helt OK det ja! har hatt samme opplegg med 25A lader selv, helt til laderen sviktet. Nå har jeg en simpel 5A Biltema "nødløsning". Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hans_K Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Hei, jeg har tilsvarende størrelse på batteribanken, og bruker en 25A Mobitronic-lader. Helt ypperlig størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.