Mix Startet 24.Februar.2005 Del på Facebook Startet 24.Februar.2005 Hei, Defroster varme apparatet mitt virker dårlig, eller gir dårlig effekt/varme. Det skal gi 10kW effekt ved 80 grader motor temp, men det blir bare en lunken bris fra apparatet. Har derfor tenkt å montere inn en sirkulasjonspumpe i kjølesløyfen samt isolere kjølevanns slangene med rørskåler, for å prøve å få noe mer fart i sakene. Jeg har ingen bereder på kjølesløyfen, kun defrosteren. Men slangene er relativt lange ca. 5 meter tur/retur. Defrosteren står montert lavt i båten med jevnt fall på kjølevann slangene fra motoren, så jeg tror ikke luft i systemet er noe problem. Så er spørsmålet, hvor er det best å montere inn sirkulasjons pumpa ? På tur eller retur slangen ? Nær motor, eller ved defrosteren ? Er det greit å kople pumpa via bryteren til defrosteren, slik at pumpa kun starter når defrosteren slås på ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 (redigert) Ville først undersøkt mulighetene for å blokkere bypass'en i motoren, dette vil sannsynligvis gi minst like god effekt som en sirkulasjonspumpe. Se denne artikkelen. Dette kan også gi bedre kjølekapasitet ved høy belasting på motoren. Isolasjon av slangene tror jeg har marginal effekt. Bruk gjennonsiktige armerte plastslanger så kan du visuellt sjekke at det ikke er luft i systemet. Sirkulasjonspumpa bør monteres umiddelbart etter uttaket fra toppen. Jeg har montert det slik du beskriver, at pumpa starter med defrosteren. En bonus med dette er at man kan kjøre motoren en stund selv om vannpumpa skulle svikte (viftereima ryker). Hvor lenge er selvsagt avhengig av batteri-kapasiteten. Redigert 24.Februar.2005 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.Februar.2005 Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 I min forige båt hadde jeg dårlig sirkulasjon til berederen, tok flere timer å få skikkelig varme på vannet. Slangene var koblet slik som vist i artikkelen som Ingar henviser til. By-pass problemet eksisterte ikke i denne motoren (Detroit Diesel 8.2T) fordi termostatene stengte by-passen når de åpnet mot varmeveksleren. Jeg monterte en sirkulasjonspumpe og fikk glovarmt vann i berederen på under halvtimen! Jeg koblet pumpa direkte til dynamoen, før skillediodene, slik at pumpa gikk så lenge dynamoen ladet. Fungerte helt 100 men pumpa kan bare kobles slik om du har skilledioder. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Mix Svart 24.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2005 Hei, takker dere for svar. Har studert tegninger av ferskvanns kjøle opplegget til min Yanmar 407hk. For meg ser det ut for at bypass kun er åpen før motor er skikkelig varm og før termostat åpner seg. Dette for å bypasse varmeveksler/kjøler før motoren er blitt varm. Motor ble forøvrig levert ferdig klargjort med kraner/stusser for kretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Februar.2005 Del på Facebook Svart 25.Februar.2005 Dette for å bypasse varmeveksler/kjøler før motoren er blitt varm. Ja, bypass'ens funksjon er å tillate vannet å sirkulere når termostaten er lukket.Men når man har en defroster vil vannet kunne sirkulere her istedet. Det er ikke uvanlig at termostaten er konstruert slik at den stenger bypass når den åpner seg. Men dette skjer gradvis og bypass vil først være stengt når termostaten er helt åpen. Det vil derfor normalt alltid gå noe i bypass. Ved lav belastning på motoren og 10kw tatt ut i defrosteren vil termostaten sannsynligvis være nærmest stengt og bypass tilsvarende åpen. På min motor hadde det vesentlig betydning å stenge bypass'en, selv om den også er konstruert slik at termostaten stenger den ved full åpning. (MD21) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2005 På min motor hadde det vesentlig betydning å stenge bypass'en, selv om den også er konstruert slik at termostaten stenger den ved full åpning. (MD21) <{POST_SNAPBACK}> Tror jeg satser på en pumpe i første omgang, er litt redd for å tukle med bypass på en nesten ny motor. Får rådføre meg med Yanmar først. Bypass sitter under termostaten også på min motor, så det burde la seg gjøre å stenge den. Hvordan utførte du forresten stengningen i praksis ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Februar.2005 Del på Facebook Svart 25.Februar.2005 Tror jeg satser på en pumpe i første omgang, er litt redd for å tukle med bypass på en nesten ny motor. Får rådføre meg med Yanmar først.Nei, jeg vil abs. ikke anbefale å gjøre noe slikt uten at Yanmar sier det er ok.Men det å koble inn en defroster-sløyfe vil også endre kjølesystemets egenskaper fordi endel av vannet da alltid går utenom varmeveksleren. Mao vil den totale kjølekapasiteten minske når defrosteren ikke er i drift. Siden din motor er utstyrt med uttak fra fabrikken har de nok tatt høyde for dette. Jeg blokkerte bypassen ved å fjerne den ekstra delen på termostaten som presses ned i bypass-åpningen. La så et rustfritt deksel over denne som holdes nede med en fjær som ligger an mot undersiden av termostaten. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2005 FYI, ville bare komme tilbake med erfaringer på denne saken. Monterte inn en liten Jabsco sirkulasjonspumpe, satte pumpa på returen etter defrosteren. Tok strøm fra bryteren til defrostern, slik at pumpa starter når defrostervifta startes. Resultat: Tipper ca. 3 dobbelt varme effekt !! Det eneste som irriterer meg er at jeg ikke fikk rota meg til å gjøre dette for lenge siden Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 30.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2005 Har en GM Detroit 12V71, dette er jo en V motor. Noen som har en ide hvor jeg skal sette inn motorvarmer her? Dette blir samme prinsippet som en defroster, bortsett fra at jeg skal varme motoren, og ikke motoren som skal varme noe annet som f.eks. varmtvannstank. Trenger jeg to varmere og sirkulasjonspumper? ORJ Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 30.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2005 Har lært en del her. Hos meg blir det å sette inn ekstra sirkulasjonspumpe fra starten av. Tror jeg legger den på egen bryter, da systemet er litt komplisert. Jeg har en litt annen problemstilling i tillegg: I varmtvannsløfen fra motoren skal jeg ha diesel vannvarmer, varmtvannstank med 220 V element og luftvarmer(e). Da kan jeg ha varme uten motor (varm dusj om morgenen på akterdekket!) og varme motoren før start på kalde høst/vinterdager. Motoren er en 225 hk FNM diesel. Regner med at jeg bør ha bypassventil(er), slik at jeg kan gå utenom motoren når jeg bruker vannvarme uten motor. Bør jeg også kunne bypasse dieselvarmeren og varmtvannstanken? Itilfelle: hvor får jeg tak i egnete magnetventiler (16 mm). Det skulle helst vært 3-veis ventiler. Har funnet bra ventiler til ca 1000 kr/stk, men da det ikke er 3-veis, det dobbelt antall med dertilhørende pris og ekstra styr. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.