Jump to content

50% forskuddsbetaling ved bestilling av seil= grei praksis?

s/y UT-sia

Recommended Posts

Heisan

Har vært på båtmessa på Telenor Arena og blant annet for å sjekke litt pris på nye seil.

Så langt har jeg fått inn to tilbud og begge ga meg hårreisning helt ned på korsryggen. Det jeg reagerer på er at begge forventer

50% forskudsbetaling.

I dag er det vel ingen som ville vurdere å betale 50% forskudd til en byggmester FØR han har begynt på jobben hjemme hos deg.

Hvorfor tror seilmankerene at de skal få det?

Hvordan reagerer dere her på båtplassen på en slik praksis?

Det første jeg spør meg om er hvorfor seilmakerne nå er nødt til å gjøre dette, hvis dette er noe nytt for denne bransjen?

Ellers er jo dette noe som har eksistert like lenge som pengeøkonomien. Min generasjon kaller det Håndpenger.

Ofte brukt når en liten bedrift/håndverker må gjøre større innkjøp i forbindelse med en spesifikk jobb.

Kan tenke meg at det etterhvert også har blitt nødvendig pga. folk som har gitt f i å følge opp avtalen de i utgangspunktet har gjort med seilmakerne.

Er ikke morsomt å sitte med en halvferdig seilgarderobe bestilt av en som slutter å ta telefonen.

Redigert av busterx (see edit history)

Er jo vanlig å betale inn flere betydelige summer ved bygging av f.eks ny båt.

Uansett. Er brennsikker på at om dette er noe nytt i seilbransjen, så er det ene og alene pga. at disse seilfolka ikke er til å stole på.

De bestiller og har seg, også trekker de KNS-lua godt ned over ørene og løper når regninga skal betales.

Dette er vanlig i hele seilbransjen. Tiil å med om du bestiller et seil direkte fra østen betaler man 50% i forskudd. Seil er skreddersydd til båten og er dyrt å sitte inne med om kjøperen trekker seg. I beste fall får man da et seil liggende som man må selge billig etter tilpassing til en annen båt.

Det er nesten ingen seilmakere som produserer hele eller deler av seile i Norge.

Ikke så rart at seilmakeren vil sikre seg mot å brenne inne med seil, men hva skjer om seilmakeren går konkurs i mellomtiden?

Da jeg fikk sydd ny kalesje var det ikke snakk om forhåndsbetaling, men den ble ferdig på under to uker om høsten. De oppbevarte gjerne kalesja over vinteren, men ville ha betaling da kalesja var ferdig. Det fikk de, selvsagt. De hadde en del kunder som bestilte om høsten, og betalte ved henting om våren. Det gjør det jo ikke så lett for en liten bedrift.

Kan man ikke sette pengene på en gjensidig sperret konto, sånn som man gjør ved depositum på husleie? Da er vel begge parter sikret, for begge parter må godkjenne at beløpet godskrives en av partene.

Er seilmakere i en særstilling i å ha utgifter/utlegg i forhold til andre håndtverkere som leverer materialer for mange titallstusen kroner + en masse arbeidstimer før det er greit å fakturere??

Vanligvis er det kontrakter/skriftlige avtaler som gjør en bestilling juridisk bindene ut fra en beskrivelse av produktet.

Se litt humoristisk på denne linken i forhold til denne saken med forhåndsbetaling, selv om dette er trist nok for den innvoldverte. Linken er sakset fra Fredrikstad Blad

nå i kveld.

http://www.f-b.no/nyheter/svindlere-tilbod-seg-a-kjore-henne-til-minibanken-1.7814359

Redigert av s/y UT-sia (see edit history)

Om du ikke klarer å se forskjellen på en byggmester, rørlegger eller en elektriker som gjør en jobb hjemme hos deg/i dine bygg kontra en som produserer målsøm på bestilling i egne lokaler, er det vanskelig å nå frem med noen forklaring.

Men det er aldeles ikke unormalt at enkeltmannsforetak/små foretak innen bygg/anlegg ønsker/trenger en viss grad av forskuddsbetaling underveis. Selv om enkelte her prøver å få frem noe annet.

Og det har ingen ting med foretakenes seriøsitet å gjøre (irske steinleggere). Et tak av glasert hollandsk takstein f.eks. kan være uoverkommelig å forskuddtere for et lite takleggerfirma.

Prøv å bestille et kjøkken spesialbygd og på mål uten å betale et forskudd!

Som tidligere nevnt: Om du bestiller båt hos en norsk båtprodusent har det vært normalt å betale inn opptil 70% av totalen før båten i det hele tatt er ferdig bygget. 20% ved kontraktsinngåelse, 50% ved motorinstallasjon f.eks.

Redigert av busterx (see edit history)

Mulig jeg har skylapper, men er ikke det en rørlegger eller elektrikker gjør hjemme hos deg målsøm godt nok? Får ihvertfall ikke brukt det på andre plasser og utstyr/materialer som er fastmontert får du heller ikke lov til å demontere og ta med deg, selv om kunden ikke bataler.

Og det er jo noe av det jeg lurer på, busterx, om dere her synes det er grei praksis å ta 50% forskudd. Som noen skriver her om betaling av kalesje, så har også jeg bestilt kalesjer tidligere og betalt når varen kommer og man ser at man har et produkt som passer.

Føler meg neste litt robbet på forhånd (sier IKKE at norske seilmakere er useriøse), men de svenske stiller da ihverfall brått i en litt høyere liga, da de to jeg har vært i kontakt med skal ha betaling ved levering.

Bestilte storseil og genoa av et annerkjent svensk seilloft i november i fjor. Da måtte jeg betale halvparten av summen ved bestilling. Seilene skulle bli levert per post til meg 18. januar i år, men sitter nå her fremdeles uten seil. Restbeløpet skal betales når seilene kommer. Mulig seilmakeren bruker slik forhåndsbetaling for å holde på kundene om de skulle bli treige med leveringen, for jeg kjenner veldig på at hadde praksisen vært slik at seilene skal betales i sin helhet når de er ferdige så hadde jeg skiftet seilmaker/leverandør for en måned siden. Går ikke an å holde på slik, to måneder over tiden! Og det er snart påske. Med en slik betalingspraksis sikrer seilmakeren i alle fall at jeg ikke (i frustrasjon) avbestiller seilene og går til noen andre som kan holde leveringstidene sine.

Bestilte storseil og genoa av et annerkjent svensk seilloft i november i fjor. Da måtte jeg betale halvparten av summen ved bestilling. Seilene skulle bli levert per post til meg 18. januar i år, men sitter nå her fremdeles uten seil.

Bestilte sprayhood hos en velkjent leverandør (som jeg gjerne oppgir navnet på over IM) på båtmessa en gang. Målene lå inne i databasen og alt. Men det varte og det rakk, og hver gang jeg ringte og purra skulle de akkurat til å sette igang, eller hadde akkurat begynt. Men ingenting skjedde, og til slutt ringte jeg og sa at nå kan dere bare glemme det (august eller deromkring), og det hørtes det ut som de nærmest syntes var en lettelse ... merkelige greier, men forskudd hadde jeg heldigvis ikke betalt. Anerkjente seilmakere som både glemmer faktura og purringer har jeg også vært borti, kanskje bransjen er så surrete at de må ta forskudd for å klare å inn noe i det heletatt?

Men, spøk til side, hvis man vil ha god pris, og kanskje slippe forskudd, så bestiller man om høsten, da har de god likviditet og tid, og kan gi en god pris.

Hverken pris (knallbillig) eller argumenter fra selgere/andre har klart å gi en god grunn for å betale et forskudd på 50% på en vare som ikke en gang er påbegynt, derfor styrer jeg glatt unna de som stiller krav om en eller annen grad av forhåndsbetaling og slipper en masse tull hvis ting går feil.

Dagens nyhet:

Litt morro er det at enkelte selgere plutselig "slippe opp" på betalingsvilkårene sine når man påpeker, etter mitt syn, dårlig praksis.

Takker for at dere deler meninger og erfaringer

... Anerkjente seilmakere som både glemmer faktura og purringer har jeg også vært borti, kanskje bransjen er så surrete at de må ta forskudd for å klare å inn noe i det heletatt?

Men, spøk til side, hvis man vil ha god pris, og kanskje slippe forskudd, så bestiller man om høsten, da har de god likviditet og tid, og kan gi en god pris.

Ja, det var det jeg også håpte da jeg bestilte i november. Kunne gjerne bestilt tidligere, men det lokale riggingsfirmaet jeg bruker (som har samarbeidsavtale med seilloftet) sa jeg kunne vente til da med å bestille. November er en riktig gunstig tid ble jeg fortalt. Enig, det kan virke noe surrete! Tenker jeg tar en telefon en av de nærmeste dagene og sier litt om hva jeg mener. De kan godt slå av en 50-lapp og to for sen levering.. Avtalebrudd kaller jeg slikt.

Så om andre leser dette; å styre unna leverandører som krever 50% håndpenger kan være lurt, med tanke på at forhandlingsmulighetene er større om noe skulle gå skeis underveis i produksjonen.

Så om andre leser dette; å styre unna leverandører som krever 50% håndpenger kan være lurt, med tanke på at forhandlingsmulighetene er større om noe skulle gå skeis underveis i produksjonen.

Og går de konk stiller du bakerst i kreditorkøen ... desto større behov for håndpenger, desto nærmere er de konkursens bunnløse avgrunn ... (gammelt jungelord).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...