Xtrion Startet 18.Mars.2013 Del på Facebook Startet 18.Mars.2013 Hallo Jeg har hatt en liten lekkasje i noen pakninger rundt varmeveksleren. Siden det er bortimot umulig å få av skruene til lokkene på endene av varmeveksleren uten å ødelegge altfor mye eller bruke mange timer på det (Stjernespor skruer fra 18hundre pil og bue, samt mye irr..). Bestemte jeg meg for å prøve ut kjølevannstetter :P (Det beste er selvfølgelig å få det skikkelig gjort fra starten av) :D Å putte i brun guffe på kjølingen i motoren fristet ikke veldig. Så derfor bestemte jeg meg for å ta en liten test først. Da kjøpte jeg et produkt fra Wurth, Biltema og Statoil. Som dere ser på bildet, taler produktene for seg selv. fra Venstre mot høyre.. Wurth-> Biltema -> CRC Statoil Flaskene var rene, like mye stoff, varmt vann og like stort hull, både i bunn og topp Jeg er faktisk litt usikker på om biltema sin er laget for formålet, siden jeg ser at det er flere produkter dem har som tetter lekkasjer i kjølesystemet... Men uansett ser det ikke veldig lovende ut når du ser alt gromset som henger igjen i toppen av flaska. Håper noen får nytte av dette mvh Tom Ivar Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Kanel funker.Blandes i vatn,tilsettes på varm motor.Kanel er bark og trutner.Billig og greit å ha i verktøykassen Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 (redigert) Enig med siste taler. Kanel eller eggehvite. Økologisk så det holder. Redigert 18.Mars.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 (redigert) Der er altså slik, at det egenlige tettemiddelet som virker varig, heter Bar's Leak http://www.autocare.no/autocare/produkter/bar-s-leaks/ Redigert 18.Mars.2013 av tb55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 (redigert) Ser ikke ut til at linken virker, men Mekonomen, blandt andre; forhandler dette. Nå gikk det bedre, ja. Redigert 18.Mars.2013 av tb55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Ramla av lasset da de brukte GM, Ford og Chrysler som referanse for kvalitet. Men så ser jeg at disse kvalitetsbil-leverandørene tømmer dette i kjølesystemene allerede på samlebåndet. Dette for å umiddelbart stanse innebygde lekkasjer som følger med nybilkjøpet. Kvalitetssikring på amerikansk. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Hadde en liten lekkasje på bilmotoren, måtte fylle etter ca. 2-3 dl. pr. mnd. En så liten lekkasje var uråd å finne, det endte opp med at jeg fylte på BTs tettestoff. Nå har jeg ikke hatt behov for å etterfylle vann på over ni måneder! Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Somsagt, så er altså Bar's Leak det eneste tettemiddel som jeg pr.d.d vet ikke baserer seg på en pose kanel. Ser litt skremmende ut når en tømmer det på, ser ut som små erter, men disse løser seg helt opp i kjølevæsken. Kanel-produktene kan derimot tette til på utilsiktede steder. Vi har en gammel lastebil som stadig måtte etterfylles med kjølevæske. På med en halv boks av nevte middel, og siste året ikke etterfyllt en dråpe. Ellers er jeg enig med det meste du skriver, busterx. Men bar's leak har vert ibruk både på land og offshore i maaaaaaaaange år, så den er grei, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Du må ikke misforstå. Gjør ikke narr av produktet du linker til. Var en gang i tiden stor i kjeften ang. diverse "vidundermiddel" fra Omega, men laga etterhvert en rapport til rederiet som ble brukt som referanse av distributøren. Amerikansk bilproduksjon gjør jeg derimot gjerne narr av. En sikker one liner er Chrysler Voyager. Men av ren nysgjerrighet; hva/hvilke systemer bruker de dette til offshore? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Kan skrive under på at Bar's Leaks er et godstoff. Kjøpte min første boks på Rieber Thorsen (Volvo Lastebiler) i Stavanger for flere år siden. Hadde en Volvo 240 der det lakk både i vannpumpa og i toppakningen (så renner med tørket kjølevann nedover blokka). En boks med Bar's Leaks og den slitte vannpumpa holdt tett i en måned, toppakningen holdt til bilen ble vraket. Måtte krype til korset og skifte vannpumpa etter hvert, men utrolig at Bar's holdt den tett såpass lenge. Væsker og bil + meg har egentlig alltid vært en dårlig kombinasjon, så har hatt et par andre biler også som har lekket kjølevæske, alle ble spuns tette med Bar's Leaks, først rensen deres og så tettemiddelet. Ifølge de hos Rieber Thorsen virker Bar's Leaks anderledes enn andre tettemidler. De andre danner en propp utenpå sprekken, mens Bar's trenger inn i selve sprekken. Fordelen er at proppen da ikke skylles så lett vekk etter en stund. Han første som anbefalte meg akkurat det produktet foran alternativene er motormekaniker med lang fartstid på dieselmotorer til supplybåter, ferjer og lignende farkoster. Ifølge ham er Bar's det eneste som virker på lang sikt av slike produkter. Spesielt på større sprekker der temperaturforandringer gjør at sprekken utvider seg og trekker seg sammen med jevne mellomrom. Produsenten av Bar's Leaks hadde tidligere et skrytehefte der blant annet et av Amsterdams største transportselskaper hadde gjort beregninger på hvor mye de sparte i ekstra vedlikehold og reparasjoner etter de begynte med Bar's Leaks. Velger man å tro på skrytet kan det virke som alle med litt økonomisk sans bør bruke Bar's Leaks forebyggende, hvis ikke er de ikke riktig bevarte. Jeg ser på meg selv som noenlunde riktig bevart, derfor har jeg etter de gode erfaringene brukt produktet prevantivt på alle mine motorer. Med fare for å virke veldig nyfrelst her er det på sin plass å si at jeg ikke selger Bar's Leaks, men kun har positive erfaringer Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 (redigert) Slike stoffer er kanskje avhengige av en viss temperatur for å virke optimalt. Kanskje derfor ovenstående "test" ikke var helt heldig for et par av produktene. Men enig i at Bars Leak er det opprinnelige stoffet som funker og funker. Men gode gamle Holts Radweld funker da også greit. Det har vel de fleste prøvd ut for lenge siden... Nå i ny utgave Redigert 18.Mars.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Eg har ein øøøørliten lekkasje som eg trur er radiatoren i varmeaparatet inne i dasjbordet. Det kjem glycol lukt, og film på vinduene.... Eg har vurdert det som umulig å skru ut dasjbordet og lodde det, (sidan det er ein 10.000.-kroners bil...) Så eg kjøpte ein boks radiatortett på biltema. Ingen som helst virkning. Nå skal eg jaggu prøve Wurth eller Bar's leak Glimrende Baatplassen Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Xtrion Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Kan legge til at jeg "testet" med rundt 80 graders vann. Så jeg tror ikke det er en avgjørende faktor til utfallet. Sikkert mye rart som funker bra. Men når noen av produktene ser ut som gjørme, (Som jeg tror hadde funket bedre enn mye annet ;) da fyller jeg ikke det på motoren. Wurth sin tetter, er fortsatt oppløst i vann, samtidig som at den har tettet hullet, med en tykk plugg fra innsiden. Dem andre funket ikke på så stort hull (1mm) men kan hende fungerer bedre på mindre lekkasjer :) skulle gjerne testet ut fler, men sier meg fornøyd med det :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.