Zach Startet 20.Mars.2013 Del på Facebook Startet 20.Mars.2013 Jeg har elektrisk toalett med kvern. 25 mm slanger inn/ut av septik. For å slippe å bruke overganger 38/25 mm til septikpumpe for å lense septiktanken, er spørsmålet om jeg kan bruke en lensepumpe 25/25 mm (inn/ut). Innholdet i septiken er allerede kvernet. Hvilke krav må stilles til en slik pumpe? Noen som har synspunkter på en løsning med lensepumpe som nevnt? Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 20.Mars.2013 Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 Jeg vil tro at en vanlig lensepumpe kansje vil ta kvelden hvis den blir brukt til å pumpe septik. Greit nok at innholdet allerede er kvernet, men det er fremdeles toalettpapir som kan sette seg i impelleren/skovelen. Hvis det skulle vise seg at dette ikke fungerer, er det jo bokstavelig talt en drittjobb å fikse Selv ville jeg gått for en septikpumpe først som sist. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Lars H. Svart 20.Mars.2013 Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 Hva er problemet med å bruke overganger 38/25 mm? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Zach Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 Det er overgangene. Hvis en ordinær lesepumpe holder mål, blir det en mye enklere montering, ikke verre enn det. Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 20.Mars.2013 Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 Hadde en Nidelv 24 1981-modell for mange år siden, her var det nøyaktig lik (lense)pumpe til å tømme septik som til å lense kjølsvinet. Dette går bra! Jeg kan riktignok ikke huske om slangediameteren var 25 mm, men det vet kanskje andre Nidelv-eiere? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Mars.2013 Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 (redigert) Jo, jeg leser at problemet er overgangen, men hva består problemet i? Får du ikke tak i overgang? Koster den for mye? Men glem det, jeg er nok litt irritert over ikke å få kommet i gang med klargjøring av båten for sesongen. Det blir neppe sjøsetting om to uker som planlagt, grrrr! Redigert 20.Mars.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Zach Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 DET BLIR ENKLERE MONTERING! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Mars.2013 Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 Ja da, ja da, - ikke nødvendig å skrike heller da. :wflag: Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Zach Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 (redigert) Hvis det er til noen trøst: Jeg starter ikke sesongen før ca. 1. mai (selv om båten ligger ute hele året). Da er det først ei uke eller to på land for diverse vedlikehold. Redigert 20.Mars.2013 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 20.Mars.2013 Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 ?.................. Innholdet i septiken er allerede kvernet. Hvilke krav må stilles til en slik pumpe? Noen som har synspunkter på en løsning med lensepumpe som nevnt? Vanlig sentrifugal pumpe kan du glemme. Impeller pumpe....også tvilsomt. Du sier ferdig kverna, men jeg er redd det fortsatt er ganske klumpete. Skal du ha noe håp tror jeg du må prøve ei membranpumpe. Det du får inn kommer ut. Skjønner hvorfor du vil ta en short cut, men skyld ikke på meg når det skjærer seg. Har vært der og tenker ikke en gang tanken på noen gang å bruke annet enn kvalitets dass- pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 21.Mars.2013 Del på Facebook Svart 21.Mars.2013 Når det gjelder toalett og septik, så er det lurt å bruke litt ekstra penger på kvalitet her. Da slipper du mange bekymringer og problemer senere. Dette har jeg lært igjennom egenerfaring og mange "dumme" billige kjøp av ubrukelige og kortlivde pumper. Mitt råd: Kjøp Jabsco Waste pump 50890-1000 og bytt slangekoblingene på denne til 25mm. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 21.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2013 (redigert) Takk for svarene. Verken Maritim el. Seatronic anbefalte lesepumpe. Nå skal jeg sjekke om det er kurant å få byttet slangekoblingene på en septikpumpe til 25 mm Ø. Redigert 21.Mars.2013 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 21.Mars.2013 Del på Facebook Svart 21.Mars.2013 Det står ei membranpumpe på anlegget mitt (var montert når jeg kjøpte båten) Så langt etter 10 års bruk fungerer den fortsatt utmerket. Men skulle jeg starte fra scratch ville jeg nok gått for ei pumpe som er beregnet for slik. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 5.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2013 Whale sender meg 1 par inn/ut slangekoblinger for 25 mm slange "free of charge" (så da har jeg septikpumpe med 25 mm stusser). Snakk om service! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.April.2013 Del på Facebook Svart 5.April.2013 Whale Henderson MK5 er en utmerket manuell septik membranpumpe. Og Whale Gulper toilet pump uten tvil en av de beste elektriske på markedet. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 12.April.2013 Del på Facebook Svart 12.April.2013 Hvis tanken ikke ligger for lavt, kan du droppe hele pumpa.I båten vår tømmer tanken seg selv når jeg åpner skrogkrana..Det er jeg veldig godt fornøyd med.!! Forøvrig står det en manuell membranpumpe på linja ut. Det er egentlig en lensepumpe, type manuell. Men når jeg lar denne stå med håndaket opp skjer dette av se selv.Vi får litt lukt fra denne og jeg vil snart fjerne den helt...... Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 12.April.2013 Del på Facebook Svart 12.April.2013 Har membranpumpe selv. Denne skal ut! Septikpumpa er laget for å tåle de gasser og kjemikalier som følger dritten! Har gjort den erfaringen at det er veldig bra med gasstette slanger og pumpe egnet for formålet! Lykke til med septikpumpe! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
SRA Svart 12.April.2013 Del på Facebook Svart 12.April.2013 DET BLIR ENKLERE MONTERING! MEN SENERE VIL DU NOK FÅ EN DRITTJOBB NÅR DET TETTER SEG, SUMMERT DA SÅ HAR JOBBEN DA BLITT BÅDE STØRRE, DYRERE OG LANGT MER UTRIVELIG Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 12.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2013 Dritten er allerede kvernet ut fra dassen. Hittil har jeg ikke brukt pumpe, bare 25 mm slanger og ejektor under båten. Har funket OK. Bli spennanes å prøve pumpe med 25 mm slusser inn/ut. Whale mener det bør gå, men det vil vise seg. Hvis det ikke skulle gå, har jeg jo de gamle stussene på 38 mm. Drittjobb å bytte, men sånn er det noen ganger med båtdass/septik. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.