davelarue Startet 20.Mars.2013 Del på Facebook Startet 20.Mars.2013 Hei, Er ny til forumet. Skal kjøpe en liten seilbåt for første gang, og trenger litt tips fra dere som har mere greie på det. Gjerne gi meg litt linker, finn eksempler, eller forslag til merker/modeller som er bra. - Liten og lett. Skal ligge på vanlig båt plass, sammen med andre vanlige motorbåter (skjærgårs, with, pioner, osv). Men heller ikke en optimistjolle :) Kanskje en liten katamaran? - Mast må være avtagbar siden det er bro for å komme ut av havnen - Vedlikeholdsfri! Jeg er vant til Pioner båter....så det sier litt. - Motor. Kommer bruke motor mye også. Ser for meg en slags hybrid, hvis det finns? - Kvalitet. Gjerne det 'siste nye' Takknemlig for tips. Mvh. davelarue Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 20.Mars.2013 Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 En walker bay ? Eller er det for lite ? En Hunter 146 ? Den er passe for to voksne. Enda større blir det vanskelig med (lett) avtagbar mast. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
davelarue Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 Walker bay var litt for lite. Hunter virket ganske bra. Sjekket hjemmesiden dems, og fant to jeg likte: http://www.marlow-hunter.com/Models2011/15/15Index2011.html og Hunter 146. Noen alternativer? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Mars.2013 Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 To-kronan. http://www.kronaboats.com/vara-batar/2-kronan/ Finnes en god del av disse i Norge, og flere seilforeninger bruker disse som opplæringsbåt. Båten holder god kvalitet, har hatt en selv. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
quantumduck Svart 21.Mars.2013 Del på Facebook Svart 21.Mars.2013 Hunter'n har et akterspeil hvor det kanskje ikke er så lett å feste en påhenger? Sitér dette innlegget Link to post
davelarue Svart 21.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2013 Takk for svar. To-kronan virker også bra, skal se hva jeg finner til salgs. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 21.Mars.2013 Del på Facebook Svart 21.Mars.2013 Jeg tok en titt på finn.no nå, det ligger flere katamaraner (F18, Hobie) ute nå, men dette er ikke akkurat båter du setter påhengsmotor på, og *kanskje* ikke et helt opplagt valg som første seilbåt, hvis ikke du vet helt sikkert at det er akkurat det du vil ha. Sitér dette innlegget Link to post
Skhuds Svart 21.Mars.2013 Del på Facebook Svart 21.Mars.2013 Wayfarer. Masten er boltet ved dekket, og legges lett akterover når forstaget er huket av i baugen. Har en selv, perfekt sol- og sixpack-båt på hytta. Man kan ro deni vindstille, og fungerer også bra med påhenger. 56 år gammel innertier. http://www.wayfarer.dk/index.php Sitér dette innlegget Link to post
wd200s Svart 21.Mars.2013 Del på Facebook Svart 21.Mars.2013 albin viggen? Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 21.Mars.2013 Del på Facebook Svart 21.Mars.2013 Ville som Skhuds sier gått for en Wayfarer. Det er en stabil, fin liten båt som du også kan sette påhenger på. Lett å seile, og lett å ha med å gjøre rent praktisk (krever liten plass, lav vekt osv.) De dukker opp på finn fra tid til annen for en billig penge, sist gang forsvant den fort (jeg angrer fortsatt...) så her gjelder det å være på ballen! Hunter 146 er slitsom synes jeg, veldig ustabil sak. Grei å seile forsåvidt, men ikke noe for meg. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
davelarue Svart 22.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Wayfarer ser ut som et bra valg. Noen som vet hvilken modell som er mest gunstig? Ser det er litt forskjellige årsmodeller og mark1/2 osv. Takk for tips folkens! Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 MacGregor 26. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
CSL Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Du kan lese litt om de forskjellige modellene på wikien her Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
davelarue Svart 30.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2013 Folkens, Er litt bekymra for dette med de store mastene. Det skal være sånn at jeg kan ta a/på masten lett alene...hver gang jeg er ute med den. Dvs jeg må kjøre med motor et stykke ut (til utenfor broen) og så ta opp masten alene ute på vannet. Ser på hunter 15 og wayfarer. Noen som har efaring fra disse båtene? mvh. davelarue Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.