Jump to content

Mercedes OMD 352, mangler det noe her? se bilde.

Proxor

Recommended Posts

Luftfilter er ikke abs. nødvendig på en båtmotor da det er lite veistøv tilstede. Dog vil et luftfilter dempe en del støy fra innsuget. Uten luftfilter bør der være et gitter eks. en passende tesil slik at ikke noe suges inn av uønskede gjenstander.

Utrolig liten klaring mot varmeveksleren. Skal ikke mye bevegelse til på motoren før det kan bli mye støy.

Redigert av TMe (see edit history)

Nå aner jeg ikke hvilken motor dette er, men trådstarter sier at "det kommer luft ut her". Da kan det vel ikke vær luftinntaket? Er ikke dette bare lufting for toppen?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Luftfilter på innenbordsmotorer er normalt bare for å hindre fremmedlegemer fra motorrommet å komme inn (bensinmotorer har "flame arrestor") men mange motorer er utstyrt med et filter. Dieselmotorer uten turbo kan avgi en voldsom støy fra luftinntaket og bare ved å sette på en tjukkvegget slange vil hjelpe veldig. K/N sportsluftfilter, pipercross el.l. er vaskbare og finnes i alle størrelser. De yter svært liten motstand. Så var det plassen da.....

Det er vertfall innsug fant eg ut, vet ikke hvofor eg følte det kom lufft ut første gang eg kjente hehe, men når eg kom litt for nermt med handa merka eg den sugde til seg=)
Har leika litt macgyver og montert noe greie nå, men hvor lur eg har vert vet eg ikke, er ditta brukandes? filteret er alltforstort til rørstussen det skulle innpå, improviserte ved og feste slik lyd isolasjon rundt og teipe rundt på utsida slik at eg fekk trykkt filter åpningen inn på dette.
Ellers den lille rør åpningen som stikke ut oppforbi skal eg bare tette igjen den eller skal eg la den vere åpen?

img2513d.jpg

• 3 uker senere...

Plugg det hullet der nippelen sitter.

Sandpåstrøeren føyer til at motoren heter OM 352. I marine og industrivariant ble den normalt levert med oljebadfilter.

For øvrig er dette i mine øyne en av de beste dieselmotorene som noen sinne er laget under 150 hk, dog er den nok litt tørst, forurensende og tung etter dagens krav. OM 352 er bare en i rekken av arvinger etter samme grunnkonstruksjon (OM 302) som Adolf Wente (Legendarisk dieselmotorkonstuktør) tegnet i 1940, og som endte i OM 366 i 1994.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

oki, ja eg tok av igjen dette filtere da det ikke ble skikelig i og med det ikke passet slikkeli og måtte lage til noe eg ikke var helt fornøgd med.
Ja noe tørst er motoren, virker som man offte må fylle på med olje, trodde dette bare sirkulerte rundt og varte lenge lenge vertfall det eg er vant til, mens på denne må eg passe på og fylle på olje ganske offte

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...