Proxor Startet 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2013 Der eg har tegna pil kjenner eg det kommer lufft ut fra, skal det vere noe kobla på der eller skal det bare vere åpent sån som på bildet? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 (redigert) Skal vel gå en slange derfra og til innsuget (luftfiltret) en plass vil jeg tro! Redigert 20.Mars.2013 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 (redigert) Luftfilter er ikke abs. nødvendig på en båtmotor da det er lite veistøv tilstede. Dog vil et luftfilter dempe en del støy fra innsuget. Uten luftfilter bør der være et gitter eks. en passende tesil slik at ikke noe suges inn av uønskede gjenstander. Utrolig liten klaring mot varmeveksleren. Skal ikke mye bevegelse til på motoren før det kan bli mye støy. Redigert 20.Mars.2013 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 er det innsuget det der da? mener at det kom lufft ut derfra eg da eg holdt handa forran Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Er vel oljedampen som skal tilbake til filteret og forbrennes. Du kan jo hive på en hvit fille å se om den blir farget. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Nå aner jeg ikke hvilken motor dette er, men trådstarter sier at "det kommer luft ut her". Da kan det vel ikke vær luftinntaket? Er ikke dette bare lufting for toppen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
G-sabb Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Hei her skal det på en slange som skal føre overtrykket /oljedamp inn på luftfilter ,luften går herfra inn i motor og ut igjennom eksosen enkelt forklart. Sitér dette innlegget Link to post
nitesu Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Dette er innsuget ja. Sitér dette innlegget Nils Terje Sundberg Link to post
Proxor Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 ok får teste med noe forran og se om det virkeli suge inn hehe, isåfall skader det vel ikke lage til noe forran der? så ikke lydisolasjons biter eller noe detter laust og blir suggd inn. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 (redigert) Denne motoren har felles toppdeksel og luftinntak. Motoren er brukt bl.a. i unimog universalkjøretøyer, og da går det et rør fra luftfilteret til denne åpningen. http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM352_engine Redigert 20.Mars.2013 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 takk for link =) oki så da fungerer det der da som eit luftinntak? så eg kan lage til noe forran? eller skal eg bare la det vere slik? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 Luftfilter på innenbordsmotorer er normalt bare for å hindre fremmedlegemer fra motorrommet å komme inn (bensinmotorer har "flame arrestor") men mange motorer er utstyrt med et filter. Dieselmotorer uten turbo kan avgi en voldsom støy fra luftinntaket og bare ved å sette på en tjukkvegget slange vil hjelpe veldig. K/N sportsluftfilter, pipercross el.l. er vaskbare og finnes i alle størrelser. De yter svært liten motstand. Så var det plassen da..... Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 (redigert) ja eg synest det kom endel støy derifra ja, eg kan ikke bare ta ei grov filtermatte rundt da og stripse fast? Redigert 20.Mars.2013 av Proxor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2013 (redigert) Hvis du får satt inn en rørstuss og montert en slange ála eksos-slange, helst sånn fleksibel og et luftfilter som f.eks.: http://www.kgtrimning.com/direktf.htm Normog på fetsund er antagelig de med mest kjennskap til denne motoren her til lands. http://www.freshnews.no/katalog/org/980323404.aspx Redigert 20.Mars.2013 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 22.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2013 Det er vertfall innsug fant eg ut, vet ikke hvofor eg følte det kom lufft ut første gang eg kjente hehe, men når eg kom litt for nermt med handa merka eg den sugde til seg=)Har leika litt macgyver og montert noe greie nå, men hvor lur eg har vert vet eg ikke, er ditta brukandes? filteret er alltforstort til rørstussen det skulle innpå, improviserte ved og feste slik lyd isolasjon rundt og teipe rundt på utsida slik at eg fekk trykkt filter åpningen inn på dette.Ellers den lille rør åpningen som stikke ut oppforbi skal eg bare tette igjen den eller skal eg la den vere åpen? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2013 Du bør tette den kuplingen. Så lenge ingen av de delene du har montert kan løsne og bli sugd inn er dette en grei løsning. Burde kanskje lime på en gummiring for at dette skal passe skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 12.April.2013 Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 Plugg det hullet der nippelen sitter. Sandpåstrøeren føyer til at motoren heter OM 352. I marine og industrivariant ble den normalt levert med oljebadfilter. For øvrig er dette i mine øyne en av de beste dieselmotorene som noen sinne er laget under 150 hk, dog er den nok litt tørst, forurensende og tung etter dagens krav. OM 352 er bare en i rekken av arvinger etter samme grunnkonstruksjon (OM 302) som Adolf Wente (Legendarisk dieselmotorkonstuktør) tegnet i 1940, og som endte i OM 366 i 1994. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Jano30 Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 På min OM 616 har eg montert luftfilter på innsug fra biltema,festet med slangeklemme. Sitér dette innlegget Link to post
Proxor Svart 13.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 oki, ja eg tok av igjen dette filtere da det ikke ble skikelig i og med det ikke passet slikkeli og måtte lage til noe eg ikke var helt fornøgd med.Ja noe tørst er motoren, virker som man offte må fylle på med olje, trodde dette bare sirkulerte rundt og varte lenge lenge vertfall det eg er vant til, mens på denne må eg passe på og fylle på olje ganske offte Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Den ser jo så fin ut motoren din, rart at den bruker olje. Jeg har samme motoren med turbo i min båt, men jeg etterfyller aldri og kan heller ikke se at det blir minker på peilepinnen. Du har ikke lekasje...kommer det olje i kjølsvinet? Har den mange timer på timetelleren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.