Xtrion Startet 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2013 Hei :) Tenkte å ta en skikkelig motorvask. Motoren står i båten, så høytrykkspyler blir uaktuelt. Har noen tips til skikkelig avfetting som funker bra? :) På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 God lufting, parafin og white sprit 50/50 Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Parafin eller lampeolje. Har brukt lampeolje som avfetting på bilen i 30 år og det er helt yppelig til slikt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Jeg bruker Comma Hyperclean, selges på Bilxtra. Ikke billig, men veldig bra. Har brukt denne et par ganger før lakkering av motor der det er viktig å få den 100% ren. Til vanlig vedlikeholdsvask er en hvilken som helst avfetting eller motorvask helt OK. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Xtrion Svart 21.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Det høres bra ut Index ;) tenkte å ta noen støk med kosten også, slik at jeg finner igjen motoren nede i hullet der ;) Fikk tips om å bruke alkalisk avfetting, istedenfor petroleum basert på motoren om det var mye gammel morro. Trekker visst bedre inn og løser opp.. Samtidig er det biologisk nedbrytbart? Bedre for miljøet :) Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Vanlig tennveske. Billig og efektivt Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Mitt forslag er absolutt ikke miljønennelig!! Bare rimelig og effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Kjøp et produkt som heter Mac 124 Prickbort. Denne er spritbasert og løser opp det meste. spray på vent ca 10-15min. skyll med varmt vann. Mener de har dette hos Statoil. eller så er det mange nettbutikker som selger dette bare søke på google. Dette er førstevalget til alle Bildetailere. Sitér dette innlegget Link to post
svenn-m Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Statoil sin yrkesvask er kjempe for og få det helt rent. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Autorens fra Statoil. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Jan E. Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Som nevn: Prickbort. Helt utrolig bra. Men lønner seg å kjøpe 5l eller mer hos de som selger til detailers. På Bilextra, og de bensinstasjonene som har, er dette middelet veldig dyrt. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Et lite tips. Man får kjøpt Prickbort dirrekte fra Norsk Prol AS. Men da kun i 25L kanner. koster da ca. 1200,- inkl.mva. Da har man til bilvask og båtvask i flere år fremmover. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 (redigert) För min del använder jag lite kallavfettning från Biltema och sedan högtryckstvätt från varmvattensystemet.. Går helt fint det. Redigert 21.Mars.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Motorvask burde jeg også tatt, men jeg kvier meg litt. Hvilke smørepunkter smører dere opp igjen etter en slik vask? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Bara starta upp motorn och låt den gå varm så att den torkar... Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Biltema sin Motorvask 364502 er også ekstremt bra til motorer som ser ut til aldri å være vasket. Tok senest i dag en motor med tykt svart oljete pelslag på seg. Hele toppen og toppdekselet var helt svart, og på alle kanter lå det tykt med seig og forkokset olje. La stå på lenge, med etterspraying for å holde det fuktig. Så er det bare å høytrykkspyle. Alt forsvant. http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-Rengjoring/Rengjoring/Motorvask-364502/ Tror det er mange andre der ute som også har oppdaget denne. For det er ofte tomt i hyllene :) Men en båtmotor blir kanskje skitten på en annen måte en i en bil. Så der er jeg usikker på resultatet. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Lovart låring Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Motorvask burde jeg også tatt, men jeg kvier meg litt. Hvilke smørepunkter smører dere opp igjen etter en slik vask? Bara starta upp motorn och låt den gå varm så att den torkar... Takker for den karer! Da blir det motorvask i morgen før jeg kaster loss ved middagstider. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.