Jump to content

Brig 10 fot gummibåt med kryssfinerbunn, overplaner

Kapt-B

Recommended Posts

Har en brig 10 fot gummibåt med kryssfinerbunn. Har prøvd litt forskjellige motorer, men når kreftene blir større så overplaner båten fra 50% gass og fronten går ned og bremser. Forsøkt å bygge opp motoren 2cm, virker ikke å hjelpe stort, mener å huske at det blei verre, men sprut bak bedre/finere. Det som fungerer best er å ha all vekt så langt bak som mulig og trimme motoren helt ut, men det føles farlig ut i motvind. Og ganske håpløst i litt bølger da fronten kommer opp hvis en slakker av på gassen. Men med litt heist motor så slipper propellen med trim ut i sving, med lett motor. Så klør meg litt i hodet hva som forårsaker overplaningen. Vurder å bytte ut i rib, eller steady el lignende, kanskje sikrerer når bølgene blir noen meter. Går limet i oppløsning midt ute tror jeg det blir problemer, eller om en kanal slipper luften(er bare 2 kanaler, en på hver side).

Mulig det er gummibunnen som blir konkav og suger fronten ned på hastigheter rundt 12-13 knop. Brukt 4hk 2 takt, ingen problem(men noe svak motor), 6hk 2takt, 2syl, 28kg, litt problem. Og 8hk Yam 4 takt(38kg). Motoren jeg liker best da jeg kan knapt høre at den går. Men gjør at den overplaner og det spruter noe vann fra vannsøylen, ikke i båten.

Lurte også på hva god ventil løsning er på disse, ser for meg at en ekspansjonsprop innvendig kunne fungert. 'tilbakeslagsventilen' med en tynn brei gummiskive ser ikke ut til å fungere, så jeg har lokket bak skrudd fast hele tiden.

Redigert av Kapt-B (see edit history)

Hva mener du med overplaning?

Jeg har selv en Brig 285 (vet ikke om det er samme type?) med Johnson GT. (10 hk+) Den går så det suser. En del sprut blir det, men har ingen problemer med å holde den i fart. Har ikke målt farten, men det går helt fint å kjøre på full gass. Selvfølgelig er båten ganske "skvetten" i bevegelsene, en må være litt forsiktig med for brå svinger. Men det har aldri vært noe problemer med farten eller at jeg føler meg utrygg. Båten går også best når den lille kjølen er blåst opp.

"Proppen" bak har jeg også alltid skrudd inn.

Brukt fotpumpe, så det er sikkert lite luft. Tråkker til det begynner å bli tungt, eller så lenge jeg orker. Det er ganske tydelig V bunn på den. Mer enn på en Zodiac jeg har. Ca 10 fot. Ute på havet jeg har prøvd den. Over 2 meter bølger en gang, Da var det umulig å bruke gass, Bedre å bli med i berg og dalbanen. Men når det er mer normalt, opp mot en meter, så går det bedre. Men med 8 hester så øker farten lite fra 50% gass til 100% da fronten går ned og brøyter. Virker som det blir for mye løft bak. En liten sikkerhet med at den ikke vipper så lett opp som ved 50% gass. Så hvis det har begynt å bli uggent, har jeg faktisk gitt mer gass. Da båten suger seg mer fast i vannet, Istden for å ligge på vannet kun i bakkant som den gjør med 50% gass. Mulig det er dårlig strekk i lengderetningen. Båten er noe slitt.

satsa på en elpump som slår av sig på rätt tryck. trycket som skall vara i din båt borde stå antingen i båten eller i papprena till den. hittar du inga siffror så lägg dig på 240mb.

Tiltvikeln på motorn? har provat nått med den? Har du en negativ vinkel på motorn så börjar den bete sig nått liknade som du beskriver.

Brukt fotpumpe, så det er sikkert lite luft. Tråkker til det begynner å bli tungt, eller så lenge jeg orker.

Ute på havet jeg har prøvd den. Over 2 meter bølger en gang, Da var det umulig å bruke gass, Bedre å bli med i berg og dalbanen. Men når det er mer normalt, opp mot en meter, så går det bedre. Men med 8 hester så øker farten lite fra 50% gass til 100% da fronten går ned og brøyter. Virker som det blir for mye løft bak. En liten sikkerhet med at den ikke vipper så lett opp som ved 50% gass. Så hvis det har begynt å bli uggent, har jeg faktisk gitt mer gass. Da båten suger seg mer fast i vannet, Istden for å ligge på vannet kun i bakkant som den gjør med 50% gass. Mulig det er dårlig strekk i lengderetningen. Båten er noe slitt.

Jeg bruker også fotpumpe, og pumper til den ikke klarer mere. Det er viktig å ha skikkelig trykk i pontongene, ellers blir den fort "slaskete".

Jeg tror ikke jeg har vært ute i såpass som 2 meter bølger med min. Og det er den ikke beregnet for heller, da den er merket i CE-kategori D.

Kategori D – ”fartøy for beskyttet farvann”

Båter konstruert for reiser på små innsjøer, elver og kanaler der vindstyrken kan komme opp

i 4 (på Beafort-skalaen) med tilhørende bølgehøyde opp til og inkludert 0,5 meter.

Men selvfølgelig går det bra hvis det bare er dønninger eller sjøen ikke er for røff. Uansett så tror jeg ikke det nytter å kjøre i planefart i slik sjø, jeg klarer ikke å holde båten i plan i bølger på noe særlig mere enn 1/2-meteren tror jeg. Da slår det og spruter så mye at jeg feiger ut. Det er mye bedre å holde båten i sakte fart og la den følge bølgene.

At båten setter baugen ned og begynner å brøyte har jeg sjelden opplevd, annet i spesielle tilfeller med uryddig sjø. Men aldri så mye at jeg har blitt skremt. At båten reiser seg mye med baugen opp når det er bare en person ombord kan skje hvis du sitter for langt akter. Min gjør også det i planingsterskelen, men så fort jeg er over, flater den ut og går fint i vannet. Forøvrig har jeg standard trim på tilten, tror jeg. Altså ganske rett i forhold til akterspeilet, eller muligens litt innover.

Når jeg skal utpå og kjøre litt friskt alene, sitter jeg som regel i bunn av båten, istedenfor på tofta eller pontongen. Føler meg tryggere, og båten går bedre i sjøen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...