Jump to content

Noen som har montert Eberspächer D4 i draco 2000 dc?


simsi

Recommended Posts

D4 i en 20 foter !!..... du kommer ikke til å fryse, det er sikkert...

Tror jeg ville gått for en mindre, den kommer til å gå mye på lavt nivå, noe som igjen kan gi soting på brenner. Selve brenner blir ikke veldig varm, men blir varm..

Helst ikke motor rommet, da får du motor lukten inn i båten ..

God varmer, jeg har den samme i en 35 foter, knallvarmt selv med minus ute..

Link to post

Okey,får se om jeg ikke klarer å få plass til den under benken i cabinen.eller er det mulig å bygge den inne i en boks og sette i motorrommet? Jeg kjøpte d4 for planen er å ta den med videre når jeg bytter til større båt en gang, pluss att jeg vil ha det varmt under kalesjen også, og var redd d2 ble litt liten. Er nok bare å kjøre den på fullt i av og til så satser jeg på att det skal gå bra..

Link to post

Lag deg en tett boks med lufttilførsel fra utsiden eller gjennom sokkelen til benken bak. Eksosen lar du gå ut gjennom en isolert avgass slange som leveres til slike varmere. Sett dette arrangementet i rommet ved siden av motoren. Regner med at du har skottene på siden av motoren montert.

 

På min båt som er høyere står varmeren originalmontert under benken bak. Men eksos slangen går i motor rommet. V8 bensin.

 

http://www.flatsea.net/forum/index.php/topic,24.0.html

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

Selve eksos slangen har et krav om å ligge 70 mm fra brennbart materiale.

Men hvis du benytter isolasjonen kan du la den ligge ganske nær det meste.

 

Selve varmluften kan bli så varm som 110 grader før overopphetningsikringen slår ut. Men i vanlig drift vil jeg tippe rundt 60 grader. Altså litt for varm til å ta på nærme varmeren

Redigert av taunus (see edit history)
Link to post

Varmluftsslangene avgir mye varme til omgivelsene da de er så tynne. Isolerer du de får du mer varmluft ut. Ligger de mot skrogsiden kan kanskje varmetapet øke ytterligere? Eksoslangene blir glohete ja. Må ikke ligge ann mot brennbart underlag. Jeg har imidlertid brukt denne http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Tuning/Eksosror/Eksosbandasje-79450/ gjennom en vegg. Var det noen som anbefalte å la eksosen gå i motorrommet? Har i så fall et par betraktninger: Dersom motorrommet ikke har undertrykk vha vifter, vil avgassene fra varmeren kunne sive inn og akkumuleres i båten. Kullos tar liv. Den høye avgasstemperaturen vil også påvirke driftsmiljøet til motoren. Få eksosen ut av båten.

Link to post

Jeg bruker den originale eksosslangen som følger med, den er isolert, er det nok eller må den isoleres ytterligere? Er jo veldig vanskelig å ikke la den være borti noe som helst i det lille motorommet. Har ingen planer om å la eksosen gå ut i motorommet, men slangen skal gå gjennom og ut i hekken. Men da får jeg prøve me slik eksosbandasje på gjennomføringen, så får jeg bare følge extra godt med en tid fremover.

Link to post

Hei, da har jeg fått montert varmeren og prøvekjørt den. Jeg sliter veldig med en eksos lekkasje i 90graders bendet. Andre som har hatt problemer med det ? Har dere brukt noe eksos pasta eller lignende? Har brukt opp en halv boks med slangeklemmer nå, klarer tydligvis ikke å stramme di nok før di ryker.. Kan jeg droppe bendet og bare montere slangen direkte på brenneren?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...