simsi Startet 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2013 Hei,jeg har kjøpt meg en eber d4 som jeg skal ha i min 20 fots draco, lurer derfor på om det er noen andre som har gjort det før og har tips om hvor jeg skal plassere den? Jeg har bensinmotor, å har forstått det slik att det er mindre lurt å plassere denne i motorommet. Blir selve brenneren veldig varm? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 D4 i en 20 foter !!..... du kommer ikke til å fryse, det er sikkert... Tror jeg ville gått for en mindre, den kommer til å gå mye på lavt nivå, noe som igjen kan gi soting på brenner. Selve brenner blir ikke veldig varm, men blir varm.. Helst ikke motor rommet, da får du motor lukten inn i båten .. God varmer, jeg har den samme i en 35 foter, knallvarmt selv med minus ute.. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 Du skal ikke plassere denne i motorommet pga. du har bensinmotor og bensingass og brenner kan få fatale følger. Prøv og se om du kan finne et stuverom du kan plassere denne i. Sitér dette innlegget Link to post
mjøsdraugen Svart 21.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2013 D4 i en 20 foter funker fint, at denne varmeren soter ombord i små båter tror jeg er en myte. Har kun hørt om en varmer som har sota, men det var pga. blokkering av forbrenningsluft inn. Følg monteringsanv. og la eksosslangen/lydemperen få en snill bøy, det er eksossystemet som blir varmest. Sitér dette innlegget Link to post
simsi Svart 22.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2013 Okey,får se om jeg ikke klarer å få plass til den under benken i cabinen.eller er det mulig å bygge den inne i en boks og sette i motorrommet? Jeg kjøpte d4 for planen er å ta den med videre når jeg bytter til større båt en gang, pluss att jeg vil ha det varmt under kalesjen også, og var redd d2 ble litt liten. Er nok bare å kjøre den på fullt i av og til så satser jeg på att det skal gå bra.. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 22.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2013 Lag deg en tett boks med lufttilførsel fra utsiden eller gjennom sokkelen til benken bak. Eksosen lar du gå ut gjennom en isolert avgass slange som leveres til slike varmere. Sett dette arrangementet i rommet ved siden av motoren. Regner med at du har skottene på siden av motoren montert. På min båt som er høyere står varmeren originalmontert under benken bak. Men eksos slangen går i motor rommet. V8 bensin. http://www.flatsea.net/forum/index.php/topic,24.0.html Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
simsi Svart 22.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2013 Takk for svar :) da tror jeg att jeg prøver å lage en slik boks,er en del bedre plass i motorommet. Blir varmluftslangene veldig varme, eller kan jeg la di ligge direkte på glassfiberen? Sitér dette innlegget Link to post
simsi Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Noen som vet om jeg må ta hensyn til hvor jeg legger varmluftslangene med tanke på varme? Og hvor varm selve eksosslangen blir,har nå laga ein kasse i tre,og lurer på om det er trygt å la eksosen gå gjennom den? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 (redigert) Selve eksos slangen har et krav om å ligge 70 mm fra brennbart materiale. Men hvis du benytter isolasjonen kan du la den ligge ganske nær det meste. Selve varmluften kan bli så varm som 110 grader før overopphetningsikringen slår ut. Men i vanlig drift vil jeg tippe rundt 60 grader. Altså litt for varm til å ta på nærme varmeren Redigert 26.Mars.2013 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
haknuts Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Varmluftsslangene avgir mye varme til omgivelsene da de er så tynne. Isolerer du de får du mer varmluft ut. Ligger de mot skrogsiden kan kanskje varmetapet øke ytterligere? Eksoslangene blir glohete ja. Må ikke ligge ann mot brennbart underlag. Jeg har imidlertid brukt denne http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Tuning/Eksosror/Eksosbandasje-79450/ gjennom en vegg. Var det noen som anbefalte å la eksosen gå i motorrommet? Har i så fall et par betraktninger: Dersom motorrommet ikke har undertrykk vha vifter, vil avgassene fra varmeren kunne sive inn og akkumuleres i båten. Kullos tar liv. Den høye avgasstemperaturen vil også påvirke driftsmiljøet til motoren. Få eksosen ut av båten. Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
simsi Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Jeg bruker den originale eksosslangen som følger med, den er isolert, er det nok eller må den isoleres ytterligere? Er jo veldig vanskelig å ikke la den være borti noe som helst i det lille motorommet. Har ingen planer om å la eksosen gå ut i motorommet, men slangen skal gå gjennom og ut i hekken. Men da får jeg prøve me slik eksosbandasje på gjennomføringen, så får jeg bare følge extra godt med en tid fremover. Sitér dette innlegget Link to post
haknuts Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Jeg tenker på en usisolert eksosslange. Kan ikke si hvor varm din blir. Slik eksosbånd er uansett bra Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
simsi Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Ok, da legger jeg det på der hvor den kommer borti skroget også. Sitér dette innlegget Link to post
simsi Svart 29.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 Hei, da har jeg fått montert varmeren og prøvekjørt den. Jeg sliter veldig med en eksos lekkasje i 90graders bendet. Andre som har hatt problemer med det ? Har dere brukt noe eksos pasta eller lignende? Har brukt opp en halv boks med slangeklemmer nå, klarer tydligvis ikke å stramme di nok før di ryker.. Kan jeg droppe bendet og bare montere slangen direkte på brenneren? Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 29.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 Bruk pasta i skjøter med metall mot metall. Kan ikke forstå annet enn at bendet kun skal benyttes ved behov for å få slangen i ønsket retning, så det bør du vel kunne droppe. :) Sitér dette innlegget Link to post
haknuts Svart 29.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 Pass på med eksospasta på varmere. Brant opp motoren i min gamle Thermo 2500 fordi jeg fikk størknet pasta ned i viftehuset Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Bli med! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.