Jump to content

Sette båt på vannet i kuldegrader

`MINA'

Recommended Posts

Skal i morgen overlate Polaren til sin nye eier. Båten skal sjøsettes da ny eier ønsker å benytte båten fremover. Vårpussen skal taes senere.

I denne forbindelse lurer jeg på om plastskrog er mere utsatt for skade på skroget ifbm heis/løft av båten. Tenker da på hvordan plasten oppfører seg i mange kuldegrader. Blir den mere "porøs eller sprø" ?

GeV

Mvh

`MINA`

Skal i morgen overlate Polaren Tenker da på hvordan plasten oppfører seg i mange kuldegrader. Blir den mere "porøs eller sprø" ?

GeV

<{POST_SNAPBACK}>

Alle plastmaterialer blir mer sprø i kulde. Termoplaster påvirkes mer enn herdeplaster. Plastbåter er bygget av herdeplasten Polyester med glassfiberarmering og denne også påvirkes av temperaturen. Når det er sagt må jeg få si at det skal bli svært kallt før du i praksis får problemer ved vanlig bruk. Løft og sjøsetting på normal måte er ikke noe problem. Det vil imidlertid ikke skade om du ber truckføreren være ekstra varsom i kulde slik at han ikke tulter borti bryggekanter ol.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Du anfører at båten skal settes ut i morgen, og i og med at det er meldt noe mildere taler det til din fordel.

Utover det, er der ingen farer forbundet med å sette ut båten i kuldegrader, bare man sørger for (og det har man jo på under vinterkonserveringen) å tilsette frostvæske der det skal samt sørger for at batteriet er toppladet (enkelte motorer krever mer strøm jo kaldere det er ...) så går det bra.

Hva med vanntanker, vannrør, kjølesystemet som trekker sjøvann inn til motoren???

Tenker på å sette båten på vannet frem mot påske, men er usikker på om jeg skal ta sjansen??  :confused:

Kent

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er da neppe noen sjanse å ta, båter ligger da på vannet og brukes hele året??? Min har tilbragt året igjennom på sjøen så lenge jeg har hatt den, riktignok gidder jeg ikke å bruke den om vinteren, men den ligger da der og koser seg, godt oppstøttet av vannet, slik den er laget for. Ingen båt har det bedre på land enn i vannet vet du....

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Værmeldingen stemte ! 6 varmegrader og nesten blikk stille. Perfekt vær å sette båten på vennet i.

Ny eier fikk en grundig gjennnomgang av konservering av motoren. Enkelt å utføre dette på vannet også når man på denne kan fylle frostveske i sjøvannsfilteret. Ellers er slagner inn / ut fra toalettet fylt fed frost veske i tilegg. Dette hindrer frost spreng i disse den korte tiden frem til våren. Også enkelt å fylle i disse hvis toalettet skal benyttes frmover resten av vinteren.

GeV

Mvh

`MINA`

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...