lasrol Startet 22.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2013 For en tid tilbake fant jeg et verksted som tok Volvo penta motorer i innbytte mot en ny overhalt tilsvarende motor. Husker søren ikke hva butikken het, og lurer på om noen vet om tilsvarende verksteder? Tror den jeg fant var rett utenfor gøteborg, i sverige. Noen som vet om det er noe jeg må gjøre ifht. til tollen dersom jeg tar med en motor og bytter den i sverige? er det noen kostnader for dette dersom motoren er helt lik? Lønner det seg å bytte inn motoren eller å få noen til å overhale den her i norge? Setter pris på alle forslag og tips :) -Lasse Sitér dette innlegget Link to post
enebakk Svart 22.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2013 Kjør båten ned å sett inn ny motor å kjør hjem igjen å hysj hysj ;) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 22.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2013 Hvor bor du da? Kan lønne seg å overhale den! Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bearded Beast Svart 22.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2013 Ja det blir desverre full avgift det som om motoren var ny. Latterlig opplegg men sånn er det. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 22.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2013 Du kan be om pris på en shortblock, altså en motor uten marineutrusting. Det er per def en bilmotor og du betaler da kun Norsk mva. Når du setter over dine mariniseringsdeler på den nye motoren utløser dette ikke HK-avgift og du har en marinemotor til eget bruk. Det er vanlig at motorverksteder gir en god pris ved innbytte av din gamle motor. Sitér dette innlegget Link to post
lasrol Svart 28.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 takk for alle svarene, blir vel til å få den overhalt her i norge da. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Elr kansje tenke nytt. Det blir fort dyrere og overhale den du har enn å kjøpe ny Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Du kan ta motoren ut av landet for overhaling, det er bare stoppe i tollen ved utførsel og stoppe ved innførsel igjen. Du betaler da kun 25% mva i Norge og intet i Sverige. Dette er vel bare en vanlig B21 blokk, som det går "14" av på dusinet, kjøp en vanlig short blokk til en bil i Sverige og ta den inn i Norge... Dette er fullt lovlig Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
RSL Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Litt avhengig av pris på ny og overhalt, ville jeg vel endt opp med første løsningen i tråden her. (#2) putret ned med den gamle. Fått en kompis til å hente meg og så dratt ned igjen når båten var komplett igjen. Jeg hadde ikke dratt med meg den gamle motoren hjem over grensa for å overhale den her. Ny motor er et helt annet regnestykke og jeg har ikke engang vurdert det om det skulle havarere totalt her ombord. Mulig det hadde lønt seg i lengden på et eller annet vis, men mange av oss må ta opp banklån til slike utgifter og da skal det litt til at det lønner seg kontra en overhalt som varer i 20 år.RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Fabricius Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Vær i hvert fall klar over at "feil" motor i båten i prinsippet gjør båten din uomsettelig. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Vær i hvert fall klar over at "feil" motor i båten i prinsippet gjør båten din uomsettelig. Kan du utdype dette? Jeg kjøpte båt for noen år siden og jeg må glatt inrømme at jeg ikke sjekke fabrikasjonsnummer på motor opp mot de norske tollmyndigheter, skipsregisteret eller småbåtregisteret. Er det egentlig vanlig å gjøre det? RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bearded Beast Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Ny motor er et helt annet regnestykke og jeg har ikke engang vurdert det om det skulle havarere totalt her ombord. Mulig det hadde lønt seg i lengden på et eller annet vis, men mange av oss må ta opp banklån til slike utgifter og da skal det litt til at det lønner seg kontra en overhalt som varer i 20 år. RSL Joda men poenget var vel at basen av de motorene her går det som nevnt av andre her 14 på dusinet. Man kan bli bra skremt her inne til tider når man ser hvilke summer det brukes på renovering og overhaling på ting man får kjøpt nytt elr såkalt fabrikkrenovert longblock til en brøkdel av prisen. Hva som finnes på markedet av slikt av akkurat denne typen skal eg ikkje uttale meg om men høggern har no opptil fleire brukte som er klar for tusenvis av mil til. Sitér dette innlegget Link to post
Fabricius Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Kan du utdype dette? Jeg kjøpte båt for noen år siden og jeg må glatt inrømme at jeg ikke sjekke fabrikasjonsnummer på motor opp mot de norske tollmyndigheter, skipsregisteret eller småbåtregisteret. Er det egentlig vanlig å gjøre det? RSL Reglene er nokså klare. Båter og motorer skal importeres på lovlig vis. Innenfor EØS-området er det snakk om moms og evt hk-avgift. Alle produkter har serienumre/CIN-koder. Er disse numrene i uoverensstemmelse med myndighetenes registre, har eieren av båten/motoren et problem hvis det skulle komme til en kontroll. Det viser seg dessverre at det er ganske mange skurker der ute som gjerne dumper dette i fanget på intetanende kjøpere. Derfor er småbåtregisteret en viktig forsvarer for lovlydige båtkjøpere. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 jøje meg. noen ganger så hører en såpass far out ting en nesten ikkje tror hva en ser og man blir målløs. Det er så mykje å ta tak i her at videre kommentar blir umulig Sitér dette innlegget Link to post
Fabricius Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 jøje meg. noen ganger så hører en såpass far out ting en nesten ikkje tror hva en ser og man blir målløs. Det er så mykje å ta tak i her at videre kommentar blir umulig Jeg vet ikke hva som er så utrolig i denne sammenheng, men jeg ønsker lykke til om tollvesenet kommer på besøk. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 jaha? har de en høne å plukke her hos meg de da ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 På mine båter finnes det ikke noe CIN-nummer og motorene finnes ikke i noe register. På den ene har jeg bygget ny motor og blokka kjøpte jeg av en kompis, en 1980 modell GM V8. Resten av delene har jeg selv handlet fra utlandet. Dette utløser ingen HK-avgift. Lovlig og uten at noen myndigheter kan forlange noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.