Jump to content

Kjøpe VP byttemotor i Sverige, hva med avgifter?


lasrol

Recommended Posts

For en tid tilbake fant jeg et verksted som tok Volvo penta motorer i innbytte mot en ny overhalt tilsvarende motor.

Husker søren ikke hva butikken het, og lurer på om noen vet om tilsvarende verksteder?

 

Tror den jeg fant var rett utenfor gøteborg, i sverige.

 

Noen som vet om det er noe jeg må gjøre ifht. til tollen dersom jeg tar med en motor og bytter den i sverige? er det noen kostnader for dette dersom motoren er helt lik?

Lønner det seg å bytte inn motoren eller å få noen til å overhale den her i norge?

 

Setter pris på alle forslag og tips :)

 

-Lasse

Link to post

Du kan be om pris på en shortblock, altså en motor uten marineutrusting. Det er per def en bilmotor og du betaler da kun Norsk mva. Når du setter over dine mariniseringsdeler på den nye motoren utløser dette ikke HK-avgift og du har en marinemotor til eget bruk. Det er vanlig at motorverksteder gir en god pris ved innbytte av din gamle motor.

Link to post

Du kan ta motoren ut av landet for overhaling, det er bare stoppe i tollen ved utførsel og stoppe ved innførsel igjen. Du betaler da kun 25% mva i Norge og intet i Sverige.

 

Dette er vel bare en vanlig B21 blokk, som det går "14" av på dusinet, kjøp en vanlig short blokk til en bil i Sverige og ta den inn i Norge... Dette er fullt lovlig

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Litt avhengig av pris på ny og overhalt, ville jeg vel endt opp med første løsningen i tråden her. (#2)

putret ned med den gamle. Fått en kompis til å hente meg og så dratt ned igjen når båten var komplett igjen. Jeg hadde ikke dratt med meg den gamle motoren hjem over grensa for å overhale den her.

Ny motor er et helt annet regnestykke og jeg har ikke engang vurdert det om det skulle havarere totalt her ombord. Mulig det hadde lønt seg i lengden på et eller annet vis, men mange av oss må ta opp banklån til slike utgifter og da skal det litt til at det lønner seg kontra en overhalt som varer i 20 år.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Vær i hvert fall klar over at "feil" motor i båten i prinsippet gjør båten din uomsettelig.

 

Kan du utdype dette?

 

Jeg kjøpte båt for noen år siden og jeg må glatt inrømme at jeg ikke sjekke fabrikasjonsnummer på motor opp mot de norske tollmyndigheter, skipsregisteret eller småbåtregisteret.

Er det egentlig vanlig å gjøre det?

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Ny motor er et helt annet regnestykke og jeg har ikke engang vurdert det om det skulle havarere totalt her ombord. Mulig det hadde lønt seg i lengden på et eller annet vis, men mange av oss må ta opp banklån til slike utgifter og da skal det litt til at det lønner seg kontra en overhalt som varer i 20 år.

 

RSL

 

Joda men poenget var vel at basen av de motorene her går det som nevnt av andre her 14 på dusinet. Man kan bli bra skremt her inne til tider når man ser hvilke summer det brukes på renovering og overhaling på ting man får kjøpt nytt elr såkalt fabrikkrenovert longblock til en brøkdel av prisen. Hva som finnes på markedet av slikt av akkurat denne typen skal eg ikkje uttale meg om men høggern har no opptil fleire brukte som er klar for tusenvis av mil til.

Link to post

Kan du utdype dette?

 

Jeg kjøpte båt for noen år siden og jeg må glatt inrømme at jeg ikke sjekke fabrikasjonsnummer på motor opp mot de norske tollmyndigheter, skipsregisteret eller småbåtregisteret.

Er det egentlig vanlig å gjøre det?

 

RSL

 

Reglene er nokså klare. Båter og motorer skal importeres på lovlig vis. Innenfor EØS-området er det snakk om moms og evt hk-avgift. Alle produkter har serienumre/CIN-koder. Er disse numrene i uoverensstemmelse med myndighetenes registre, har eieren av båten/motoren et problem hvis det skulle komme til en kontroll. Det viser seg dessverre at det er ganske mange skurker der ute som gjerne dumper dette i fanget på intetanende kjøpere. Derfor er småbåtregisteret en viktig forsvarer for lovlydige båtkjøpere.

Link to post

På mine båter finnes det ikke noe CIN-nummer og motorene finnes ikke i noe register. På den ene har jeg bygget ny motor og blokka kjøpte jeg av en kompis, en 1980 modell GM V8. Resten av delene har jeg selv handlet fra utlandet. Dette utløser ingen HK-avgift. Lovlig og uten at noen myndigheter kan forlange noe som helst.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...