Jump to content

Webasto Airtop 3500 nedsotet, tips til andre.

Tjorven III

Recommended Posts

Etter noen sesonger med problemfri drift av Webastoen ombord var den nedsotet og fungerte kun på fullt.

Ved demontering fant jeg hele brennkammeret som en stor sort klump (dessverre ikke bilde av dette).

Rart at det i det hele tatt har fungert !

Med skrutrekker og Dremel fikk jeg rensket opp slik:

img_1161_2.jpg

Glødepluggen var like fin og fungerte tydeligvis i og med at varmeren har startet hver gang.

Jeg tok brennkammeret med til min lokale sjappe og spurte om ny veke/stålgitter. Sjokket var stort da de kun solgte hele kammeret nytt til 3000 + mva !

Derfor tenkte jeg å dele min erfaring med andre.

På e-bay fant jeg dette firmaet i Tyrkia : www.dieselheaters4u.com

Se selger repair kit for Webasto AirTop 3500:

img_1160_3.jpg

Pris : 256 kroner. Leveringstid : 14 dager pr post til Norge. Betalte via PayPal på E-bay.

Litt knotete å få inn de to vekene (satt den største i først og dyttet en lille bomullsveka inn etterpå)

img_1165_2.jpg

Passet på at luftehullene for primærluften var synlige og primet hele greia med diesel.

Brennkammeret og holderen for brenneren ble pusset med stålbørste og gryteskrubb.

Montert sammen igjen med ny o-ring + pakning.

img_1163_2.jpgimg_1162_2.jpg

Hele operasjonen tok max 1 time og varmeren brenner bedre enn noen sinne.

De 3000 kronene jeg sparte kan jo benyttes til så mye annet nå som påsketuren er rett rundt hjørnet.

:drink:

Hilsen Tjorven III

Min er nok brukt endel mer enn gjennomsnittlig. Er i bruk hele året, Går noen 100 ltr Diesel gjennom det brenkammeret i året. Med mye bruk på lav effekt er det ikke unormalt at den til slutt vil sote ned

Er 3 år siden jeg sist hadde den fra hverandre og skrapte ut sot.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Webasto har et opplegg der, når du slår den av så brenner den seg selv ren og det vil følgelig komme litt eksos av det. Hvis en slik varmer begynner å få ideer så bør man tanke over hvordan det står til med utblåsingene fra varmeren, er de virkelig tilstrekkelig åpen når den går og er termostaten ok. Og o det virkelig er termostat.

• 1 år senere...

bilde

Pris : 256 kroner. Leveringstid : 14 dager pr post til Norge. Betalte via PayPal på E-bay.

Litt knotete å få inn de to vekene (satt den største i først og dyttet en lille bomullsveka inn etterpå)

bilde

Passet på at luftehullene for primærluften var synlige og primet hele greia med diesel.

Brennkammeret og holderen for brenneren ble pusset med stålbørste og gryteskrubb.

Montert sammen igjen med ny o-ring + pakning.

Hei

Var "metallveka" sveiset fast ?

Synes jeg har sett beskrevet at den må nestes fast...

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...