Jump to content

Er det noe slingringsmonn med belastningen på en båthenger?

Mastiff

Recommended Posts

OBS: Nå mener jeg ikke juridisk, jeg er fullt klar over at det er forbudt å kjøre på veien med en henger som har tyngre last enn den er godkjent for!

Jeg hadde en båt som veide rundt 660 kilo med motor på en ti år gammel Tredal 17-750-henger med tillatt totalvekt på 750 kg. Den var egentlig beregnet på 590 kilo nyttelast, så jeg har kjørt med i meste laget på den (og nok over 60 innimellom...), men jeg har aldri blitt stoppet, og den fulgte med da jeg kjøpte båten, så jeg har aldri tenkt over det med vekten før nå. Så har jeg kjøpt en litt større båt med større motor, som til sammen veier 770 kilo, altså 110 kilo opp. Vil hengeren sannsynligvis tåle den ekstra vekten med langsom kjøring de 2 kilometerne på grusveier fra slippen til vinterlagringen og som opplagshenger (ikke stående på hjulene, men med lecablokker under rammen)? Det vil jo alltid være noe å gå på, og vi har jo flere ganger stått 3-4 stykker oppi den gamle båten på hengeren uten at den har klaget merkbart. Men blir det noe annet med fast belastning over tid?

Redigert av Mastiff (see edit history)

Men blir det noe annet med fast belastning over tid?

Vil vel heller si det omvendt, når du står stille er belastningen fast/jevn, men når du f.eks. kjører på en ujevn vei og over dumper blir det i korte tidsrom en økt belastning. Så jo saktere du kjører, jo større sjanse er det for at det går bra. Har ingen peiling på tilhengertypen, men tipper det er gode marginer her, hvor det er tatt høyde for kjøring i høy hastighet osv. At det skulle kollapse under opplag har jeg ingen tro på, da kan du vel også bygge opp litt med isoporblokker el. for å avlaste.

Selv om du ikke spør: juridisk er det svjv. ingen marginer, intet skjønn, og skyhøye bøter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...