Figaro Startet 22.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2013 Har idag tatt ut impeller etter endel tøbbel, da den sitter litt kinkig til nederst på blokka. Den viste seg å være like hel som ny etter 4 sesonger, men jeg setter inn en ny uansett. Men jeg er ikke sikker på hvilken vei pumpa går, for man skal vel sette den inn så vingene bøyer seg "etter fartsretningen" Noen som vet om pumpa går MED eller MOT urskiven? Eller er det ikke så nøye hvilken vei man setter den inn? De sa så på LaSa, hvor jeg kjøpte impelleren, men jeg synes det høres rart ut. Så hvis noen har tilsvarende motor, Ford 2726T, er jeg takknemlig for råd. Vil helst ikke ha ekstra jobb med å ta den ut igjen Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Teerex Svart 22.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2013 naturligvis må bladene bøyes rett i forhold til rotasjonsretningen. eller ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
GeirFrode Svart 22.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2013 Jeg har sluttet med å bry meg om rotasjonsretningen for lenge siden. Trykker impelleren inn den veien den vil, og har aldri sett skader på grunn av det. Jeg bruker et par strips til å snøre lamellene sammen, og bryr meg ikke om hvilken vei de legger seg. Gummien er såpass myk at den legger seg riktige veien når motoren tørnes etterpå. Bruker gjerne litt vannfast fett i huset i tillegg. Har hatt både Ford, Volvo og nå BMW motorer, alle med Jabsco-pumpe eller lignende. I den type pumpe går det ihvertfall bra. Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 22.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2013 Bare å sette inn som det blir nevnt her. Vingene føyer seg den riktige veien uansett.(ihvertfall min erfaring) Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Knut Baltic Svart 22.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2013 Så lenge du ikke har av hele pumpehuset (da må du passe på å få det tilbake riktig) så greier nok motoren å vri impelleren i rett retning :) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2013 Det er ett fett men du ser hvilken vei den skal på gå på hvor kammen sitter. Med forebehold om at du vet hva som er inn & ut Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 22.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2013 Når jeg tenker etter, og hvis jeg ikke husker helt feil, er rotasjonsretningen merket på lokket også. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 22.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2013 Det er riktig, Geir Frode, men det er en pil på hver sin side av lokket som peker MOT hverandre, og over begge står "rotation". Litt forvirrende info, spør du meg. Men da tar jeg sjansen på at vingene føyer seg etter rotasjonen. Det er forresten en Jabsco pumpe. Takker for svar. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
tb55 Svart 22.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2013 Du ser jo hvor vannet kommer inn i pumpa. Da går imp. lengste veien fra inntaket til utblås. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 22.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2013 (redigert) Et godt tips, tb55 Det vil i mitt tilfelle bety MOT klokka. Redigert 22.Mars.2013 av Figaro (see edit history) Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.