Jump to content

Hvilken vei går sjøvannpumpa på Ford 2726T?

Figaro

Recommended Posts

Har idag tatt ut impeller etter endel tøbbel, da den sitter litt kinkig til nederst på blokka. Den viste seg å være like hel som ny etter 4 sesonger, men jeg setter inn en ny uansett. Men jeg er ikke sikker på hvilken vei pumpa går, for man skal vel sette den inn så vingene bøyer seg "etter fartsretningen" :giggle: Noen som vet om pumpa går MED eller MOT urskiven? Eller er det ikke så nøye hvilken vei man setter den inn? De sa så på LaSa, hvor jeg kjøpte impelleren, men jeg synes det høres rart ut.

Så hvis noen har tilsvarende motor, Ford 2726T, er jeg takknemlig for råd. Vil helst ikke ha ekstra jobb med å ta den ut igjen :cryin:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

naturligvis må bladene bøyes rett i forhold til rotasjonsretningen. eller ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg har sluttet med å bry meg om rotasjonsretningen for lenge siden. Trykker impelleren inn den veien den vil, og har aldri sett skader på grunn av det. Jeg bruker et par strips til å snøre lamellene sammen, og bryr meg ikke om hvilken vei de legger seg. Gummien er såpass myk at den legger seg riktige veien når motoren tørnes etterpå. Bruker gjerne litt vannfast fett i huset i tillegg.

Har hatt både Ford, Volvo og nå BMW motorer, alle med Jabsco-pumpe eller lignende. I den type pumpe går det ihvertfall bra.

Det er riktig, Geir Frode, men det er en pil på hver sin side av lokket som peker MOT hverandre, :confused: og over begge står "rotation". Litt forvirrende info, spør du meg. Men da tar jeg sjansen på at vingene føyer seg etter rotasjonen. Det er forresten en Jabsco pumpe. Takker for svar.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...