Jump to content

Redningsselskapet starter opp nye Sjøredningskorps

Christel III

Recommended Posts

Redningsselskapet vil styrke beredskapen langs kysten og vil starte opp to nye Sjøredningskorps i vår.

Det skal startes opp et korps i Harstad, og et i Sunnhordaland. Sannsynligvis på Stord.

De to skøytene skal bemannes av frivillige mannskaper.

Kan anbefale dere som bor i de aktuelle områdene å melde dere som mannskap. Det er et lærerikt og givende arbeid, og samtidig får dere dyrket hobbyen deres:-)

Gå inn på www.rs.no og meld din interesse!

Mvh
Simon

Vi stiller opp. Så enkelt er det :smiley: og vi betaler medlemsskap fordi RS er en frivillig organisasjon. Det gis ingen godtgjørelse

Hvert korps har sitt opplegg. På RS Sundt har vi dette opplegget:

Vakter hele året. På vannet så sant det ikke er is, men begrenset kjøring når det er få båter ute

Vi er 15 crew som bemanner skøyta vår. Hele året. Faste vakter på ettermiddagen på hverdager. Hele dagen i helgene. Ferier avtaler vi oss i mellom. Om natta har vi beredskap med telefon på nattbordet og kort utrykningstid. Hender det blir korte netter og tunge øyelokk på jobben dagen etter.

Dagtid er det egen ringeliste til folk som kan rykke ut på kort tid.

Vi brukes mye av kystradioen. Sjelden kjedelig på vakt :smiley: og for beredskapen er det viktig å vite at vi stiller opp når det trengs

Vi legger ned ett halvt døgn hver 15. dag og tid til kurs som sikkerhetskurs, førstehjelp, hjertestarter, hurtigbåtførerkurs etc. Kurs er 5-10 kvelder/dager i året, avhengig av rollen ombord.

En fantastisk givende hobby der den største gleden er å gi. Folk er takknemlige når vi kommer og hjelper :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hvert korps har sitt opplegg. Oslo korpset har en annen vaktordning der folk melder seg opp etter hva de kan. Mener å huske at minstekravet er seks vakter i året.

Vi har ventelister på å bli med hos oss. Ofte svært kvalifiserte folk. De fleste crewa våre har akuttmedisinsk kompetanse på høyt nivå (ambulanse, akuttsykepleier ol). Men flesteparten er helt vanlige folk med et ønske om å bidra til trygghet på vannet

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Oslo-korpset har krav om min. 9 vakter på år. Dvs ca. 72 timer. Kurs og resertifiseringer utgjør ca 70-100 timer som ved å fordele dette over en 4 års periode utgjør ca 20 ekstra timer pr. år. Røflig kan en si at min. virksomhet er ca. 100 timer. Dette har økt og er økende da samfunnet generellt krever mer og mer kompetanse i all virksomhet.

Hvis utviklingen forsetter kan denne gratisjobbingen utfordre ethvert engasjement. Nå til dags er rekrutteringen lett, men RS har til tider opplevd det motsatte.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

• 1 måned senere...

Eg dobbelsjekket mail, og det står 11.30 på Grand Hotel.

Og då fikk tråden ennå eit løft.

Eg ser momenter som Frivakten nevner i sitt innlegg om vansker med å rekrutere. Eg har preika med nokre forskjellige folk nå, og det ser ut til at "alle" har lyst, men få kan sette av tid til det. Ansvar på arbeidsplass er vanskelig å forsømme for mange.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

• 2 uker senere...

Nå er Simrad Færder lastet og på vei med lastebåt til Stord såg eg på facebook. Endelig fast plass er ikkje avgjort. Det ryktes at havnevesenet ønsker å ha den på Leirvik.

Intresserte i å være med, eller har du spørsmål? kan få svar på evt spørsmål på frivillig@rs.no

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...