Jump to content

Erfaringer med Maritims varmeisolasjon?

grawis

Recommended Posts

Har brukt den isolasjonen i meste parten av båten min. For forholdsvis rette flater og slakke buer; rengjør du godt og avfetter der du skal lime fester den skikkelig godt :thumbsup: Ved krappe buer sprayet jeg et tynt strøk med kontaktlim på skroget og lot det tørke skikkelig. Da festet platene seg såpass at de ikke har glippet til nå. En skarp tapetkniv er greit å bruke til å tilpasse platene, også for eventuelt å snitte ut kiler på innsiden hvis du skal isolere over krappe konvekse flater.

I hulrom som forhåpentligvis aldri skal se dagens lys mer står isolasjonen alene hos meg, men alle steder der man kan komme borti har jeg dekket med skrogtrekk , også fra Maritim. Dette festet jeg med spraylim (kontaktlim). Isolasjonen i seg selv tåler ikke så mye fysisk belastning før overflaten rives opp, så kan være greit å beskytte den litt.

Det er fordel at det er grei temperatur når du jobber, både med isolasjonen og eventuelt skrogtrekk. Er det for kaldt fester ikke limen skikkelig. Forsåvidt ikke så rart, det blir fort kondens på flatene i rom man oppholder seg når det er kaldt.

I min båt har isoleringen hatt merkbar effekt, klarer holde en langt høyere innetemperatur nå enn til tidligere, i forhold til samme innstilling på ovnen . I tillegg er båten blitt lunere også i kriker og kroker nå, så isoleringen gjør jobben :smiley:

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Takk for kjempefint svar!

Hvor stor del av skroget har du isolert, Hakkannen? Jeg ser sjøl at jeg ikke får tilgang til mer enn kanskje to tredeler av skroget uten at det blir forferdelig mye styr å gjøre isoleringsjobben, men tenker at alle monner drar.

Har du brukt denne isolasjonen inni skap og lignende også? Med skrogtrekk? Har du bilder? :-)

jeg har brukt både Maritim sin og Armaflex på 19mm. sistnevnte er ikke lett å få tak i og er nok hakket bedre mtp isoalsjonsevne. Prisen der etter. MEn jeg var heldig og fikk tak i 12m2 på torget på finn.no....meget rimelig.

Synes Maritin sin er lett å jobbe med. Enkelt å kutte og får pene skjøter, knapt nok synlige om du skjøter på slett underlag.

Å bruke noen tusenlapper på dette svarer seg fort i at du får en svært lun båt, varmere og ikke kondens mot kalde overflater. Som det nevnes, kalde områder blir ikke som kuldehøl, slik som inni skap, under dollbord etc.

Hadde du vært tidliger ute, så hadde du fått platene på vintersalg til 119 kr stk.... ser ut som denne alltid er på salg om høst/ vinter... jeg kjøpte også til fullpris og hadde spart meg en tusenlapp om jeg hadde kjøpt på tilbud.

Jeg holder på å forsøke å få tak i noe som heter Artboard plater som brukes som innvendig kledning i nye båter til erstatning for tidligere bruk at finer som kles med trekk. Skrogtrekket limes direkte på dette for så å festes mot skrog og tak med borrelås som paneler. Meget lette plater på 8 mm. søker du på Artboard her på forumet så finner du en tråd jeg har om dette... Det er ikke til salgs på det åpne markedet som jeg har klart å finne, men jeg prøver å trekke i noen tråder for å få tak i det. -sammen med skrogisolasjon så blir nok resultatet toppers. Platene brukes bl.a. av Grandezza.

Grawis, om du ser i prosjekttråden min, så har hakkanen vært så elskverdig at han har lagt inn en bråte med bilder på jobben han gjorde på sin båt.

Jeg har isolert inni alle skap og bak alle skottplater. Om du ikke kommer til over alt, så er jo ikke det krise. Jeg har ikke isolert under vannlinjen da jeg heller vil utnytte varmen som er i havet enn å isolere den ute. Om vinteren er det ihvertfall her 7-8 grader i vannet mens det er minus i lufta.

Som Eureka skriver, det ligger noen bilder i prosjekttråden hans (skriver på iPad nå, så får dessverre ikke lagt ut bilder for øyeblikket..)

Har isolert det meste over vannlinja i rom jeg oppholder meg i ("gjestelugaren" er foreløpig uisolert). Inni skap også ja, for å unngå kondens inni der. Bak speilene/skapene på badene har jeg også stukket inn isolasjon, de var heldigvis lette å skrue ut, men det var drøyt trangt baki der.. Opp under dekk har jeg isolert der jeg kommer til, i akterlugarene. Beneteau har dessverre helstøpt innerliner opp under dekk i salongen og fremre lugar, så der har jeg endt opp med å bruke Glava sine vintermatter med kraftig presenning over oppå dekk. Hjelper godt på, men ser ikke ut i måneskinn :wink: Men bor man i båten får slikt heller gå, gidder ikke fryse raua av meg heller.

Tror ikke du vil angre om du tar på deg isoleringsjobben, komforten blir en helt annen etterpå :smiley:

Du kan få kjøpt alle produktene til Armaflex av meg. Armasound er og anbefale da denne har like gode lydegenskaper som 35 mm motorromsisolering og samtidig har gode varmeisolerings egenskaper til tross for at den kun er 10 mm.

jeg har brukt både Maritim sin og Armaflex på 19mm. sistnevnte er ikke lett å få tak i og er nok hakket bedre mtp isoalsjonsevne. Prisen der etter. MEn jeg var heldig og fikk tak i 12m2 på torget på finn.no....meget rimelig.

Synes Maritin sin er lett å jobbe med. Enkelt å kutte og får pene skjøter, knapt nok synlige om du skjøter på slett underlag.

Å bruke noen tusenlapper på dette svarer seg fort i at du får en svært lun båt, varmere og ikke kondens mot kalde overflater. Som det nevnes, kalde områder blir ikke som kuldehøl, slik som inni skap, under dollbord etc.

Hadde du vært tidliger ute, så hadde du fått platene på vintersalg til 119 kr stk.... ser ut som denne alltid er på salg om høst/ vinter... jeg kjøpte også til fullpris og hadde spart meg en tusenlapp om jeg hadde kjøpt på tilbud.

Jeg holder på å forsøke å få tak i noe som heter Artboard plater som brukes som innvendig kledning i nye båter til erstatning for tidligere bruk at finer som kles med trekk. Skrogtrekket limes direkte på dette for så å festes mot skrog og tak med borrelås som paneler. Meget lette plater på 8 mm. søker du på Artboard her på forumet så finner du en tråd jeg har om dette... Det er ikke til salgs på det åpne markedet som jeg har klart å finne, men jeg prøver å trekke i noen tråder for å få tak i det. -sammen med skrogisolasjon så blir nok resultatet toppers. Platene brukes bl.a. av Grandezza.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...