Jump to content

Hvordan koble termostat fra Clas Ohlsson

Rastløs

Recommended Posts

Jeg har en Bavaria seilbåt med motorvifte. ( Har hatt 3 Bavariar før uten motorviften, - og det har gått veldig bra)

Viften er sikkert av billigste sort og bråker noe infernalsk. Jeg har derfor kjøpt en termostat fra Clas Ohlsosson, som jeg har tenkt å koble til, for å slippe bråket med mindre det blir vedlg varmt i motorrommet. Jeg er rimelig grønn på elektro så jeg trenger litt hjelp, siden det ikke følger med noen brukerveiledning.

Inne i termostaten er det tre tilkoblingspunkter. Merket 1, 2 og siste merket P.

1. Kobler man en termostat på minus eller pluss ledningen til viften ?

2. Er det riktig antaglese at man kobler ledningen inn enten til punkt 1 eller 2 og "tar en ut igjen " på punkt P ?

3. Hva står P for på elektrospråket ?

Termostaten jeg har kjøpt har delenummer 36-2072 hos Clas Ohlsson.

Redigert av Rastløs (see edit history)

- Men fordi det er en mekanisk bimetallstermostat, skal den kunne brukes uavhengig spenning har jeg fått forklart. - også 12 volt. Stemmer ikke det ?

Takk for tips Ingar men den du henviser til går vel bare til 30 grader og jeg vil gjerne at "bråket" skal starte på litt høyere temperatur enn som så.

Den er for 220 v vekselstrøm. Tviler på at den funker på 12 V likestrøm.

Stemmer det Oliver skriver, du må bruke denne. (membranstyrt)

Eg trur at det Oliver skriv er feil, og at den termostaten vil virka på 12 volt likestrøm. Pass berre på å ikkje overskrida den strømmen som er oppgitt som max induktiv last, likestrøm er tyngre å jobba med for ein stakkars termostat,

Når det gjeld kobling, so skal den koblast som ein einpolt brytar, med to ledninger. Der er to koblingsmåter og to virkemåter for denne, den kan gi innslag på stigende eller synkende temperatur, og eg vil tru at der skal koblast til P og 1 eller P og 2.

Hvilken koblingsmåte som passer til hvilken funksjon får du finna ut av, og hvilken som er + eller - av desse to spiller ingen rolle.

Magne

Edit: Rastløs har komme med eit svar mens eg skreiv. Mekanisk bimetalltermostat er sagt, og i so fall er eg sikker på at dette skal gå bra.

Redigert av Dinamo (see edit history)

Ser ut som dette er et bimetall ja, som betyr at det opererer mekanisk. Kontaktsettet er da potensialfritt og kan brukes for alle spenninger opp til "rating".

Koble +12V tilførsel til P. Utgående + til vifte kobles på 2. Minus kobles direkte til vifte. Om dette skulle gi motsatt funksjon av det du ønsker flytter du ledningen fra 2 til 1

Det jeg har sett av mekaniske 220V termostater er bimetall basert hvor en komponent som varmes opp av 220v inngår i mekanikken. Husker ikke hvorfor. Det fungerer iallfall ikke på 12V.

Den membrantermostaten er bare en av/på mikrobryter som er styrt av en gassfylt beholder som utvider seg når temperaturen stiger.

Meg bekjent er dette det eneste mekaniske alternativet som fungerer på 12V.

Ikke nødvendig med relé, bryteren tåler 16A.

Hvis det er stor sannsyniighet for at den ikke vil fungere så gidder jeg ikke å begynne å prøve å montere den.

- Er det noen som vet om termostater som er beregenet for 12 v . Den membranstyrte som Ingar har funnet ser ut til å ha omvendt funksjon enn ønsket. Den er sluttet frem til ønsket temperatur. Jeg vil vel da antagelig ønske en som er "åpen" inntil temperatur er oppnådd og viften skal starte ? ( og den har innslagspunkt på max 30, jeg hadde iallefall sett for meg 40C )

Mine forrige båter hadde jo ikke vifte i det hele tatt. Det er samme motor på denne båten og motorrommet er omtrent like stort. Jeg vil imidlertid ikke kutte viften helt, siden det sikkert er en eller annen forskrift som sier at den skal være der.

Redigert av Rastløs (see edit history)

Det jeg har sett av mekaniske 220V termostater er bimetall basert hvor en komponent som varmes opp av 220v inngår i mekanikken. Husker ikke hvorfor. Det fungerer iallfall ikke på 12V.

Den membrantermostaten er bare en av/på mikrobryter som er styrt av en gassfylt beholder som utvider seg når temperaturen stiger.

Meg bekjent er dette det eneste mekaniske alternativet som fungerer på 12V.

Ikke nødvendig med relé, bryteren tåler 16A.

Dette kan nok stemme, Ingar. der er ein komponent i romtermostater, som er elektrisk oppvarma med 230 volt. Det er nattsenkingsfunksjonen, som slepper temperaturen ned, vanligvis 5 grader, når den er aktivert.

Til Rastløs vil eg sei at denne termostaten vil virka som den skal til ditt bruk. Du kan ta mitt ord som elektriker med over 30 år i faget.

Redigert av Dinamo (see edit history)
  • 1 år senere...

Rastløs : Den termostaten du har kjøpt virker fint som snus. Har selv brukt en slik i mange år på varmeanlegget mitt, heftet på røret til gulvvarme. I mitt tilfelle bryter den strømmen ved ønsket temp. Dette velger du slik Dinamo beskriver. Volt har sef. ingen som helst betydning, men dersom vifta trekker mye vil det kansje lønne seg med et rele' siden du har lav volt.?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...