Jump to content

Eberspächer D4 stopper ikke på termostat.

Kaptein Rolf

Recommended Posts

Har hatt en fin kveld i båten, satt ute med varme der. For andre gang opplever vi at når vi har satt termostatet på 20 grader så stopper ikke D4 å gå, våkner i natt og det er 25 grader i båten. Blir i varmeste laget på naten.

Hadde båten til service etter første gang, men ingen feil vises med diagnoseverktøy.

Noen som har noen tips. Kan ikke bare slå av varmen. Det er minusgrader ute.

Føleren er rett ved førerplass, men når den viser 28 grader og termostat er satt på 20 så blir jeg usikker. Satt termostat i natt ned på 13 grader, nå viser den 28 grader på styringsbox. Men heldigvis hørere jeg nå at.varmer går på lavt. Det er sol ute og jeg tror at det drar opp varmr inne.

Kjenner du/noen til en link til en bruksanvisning eller lign. Har bare et A4 ark med kort forklaring på bruk.

2 netter på rad har jeg satt termostat ned på 5 til 10 grader. Da har vi normal god natt temperatur. Liker ikke dette helt , men tenkte at Viknens/Termomarin skal få en ny sjanse til å fortelle hva som er rett. Nå som jeg har prøvd meg litt i Påsken så kan jeg stille meg inn på komfortstillinger. men er det rett at det skal være slik. ? Sjekket linkene til dokumentasjon og har googlet litt. Skuffende åt det er så lite dokumentasjon, da vet vi jo ikke hvordan vi skal gi tilbakemelding i håp om å forbedre produktet.

Lessons learned, dra ikke på din første tur midtvinters med ny Eber D4

Den innebyggde tempsensoren i mange av 801 regulatorene er ikke særlig nøyaktig, kanskje du har fått en skikkelig avviker.

Sensoren påvirkes et par °C av displayet når varmeren slås på.

Hos meg ble reguleringen mye bedre da jeg monterte ekstern tempsensor på den ene av mine to D4. Skulle gjerne hatt det på den andre også, men er ikke kommet så langt.

Er kjempefornøyd med mine varmere som har gått prikkfritt i 3 år nå.

• 10 måneder senere...

Har problemet oppstått nylig, eller har det vært slik fra den var ny ? Hvilken temp. viste "ekstern temp.føler" på diagnoseprogrammet ? Du fikk vel en utskrift av dette med aktuelle verdier ?

Husker ikke helt sikkert, men jeg tror det har vart en stund, jeg har ikke kjøpt den ny (kjøpte båten for to år siden, båten er fra 2008) Termostaten var satt på 20 grader og temp på føler viste 28 uten at den stoppet. Hvordan får jeg utskrift av den og hva diagnoseprogram tenker du på? :-)

Bruk vest!

Eberspächer serviceverksteder har et diagnoseprogram som heter Edith hvor det kan leses av evt. feil, generelle data som f.eks. gangtider på de forskjellige effekter, antall glødestiftaktiveringer etc., samt et prøvekjøringsprogram som viser aktuelle temperaturer og annet. Her vil det komme frem hvis det er verdier på sensorer som ikke er reelle.

Er varmeren montert i 2008, antar jeg at det da ble montert en "miniregulator" for styring av varmeren som var standard på Eber i båt på dette tidspunkt. Dersom det er byttet til modulator 801 på et senere tidspunkt, ville jeg sett etter at alle ledninger til denne er koblet riktig, farge til farge. Dersom grå/rød fra varmeren mangler forbindelse til enten modulator eller ekstern temp.føler, vil styrenheten regulere mot en føler som står på siden av denne, d.v.s. på innluften til varmeren. Du kan også måle motstanden i føleren (frakoblet), verdien bør ligge mellom 1895 til 1950 oHm ved ca 20 grader C. Mellom sort og hvit på ekstern temp.føler og mellom grå/rød og brun/hvit på modulator.

Redigert av I.M.S. (see edit history)

I.M.S - takker!

Ja, den er ettermontert, jeg gjorde det når jeg fikk båten fra gamle eier. Jeg skal gå over ledningene å måle. Skal spesielt sjekke grå/rød ledningen, da det kan virke logisk ift hva du sier.

Det som altså kanskje er problemet hos meg, er at jeg har rett temp på displayet på 801, men pga koblingsfeil sender ikke 801 dette videre til varmeren, og den varmer innluften helt til den har den temperaturen jeg har satt på displayet. Er det rett forstått ift det du beskriver?

Setter veldig pris på så grundig tilbakemelding, mvh Jon A

Bruk vest!

• 3 uker senere...

Hei, har skrudd av dekselet på 801`en, og prøvd å finne ut hvordan dette er koblet og om det er noen feil i koblingen. Skulle gjerne ha skyldt på forrige eier, men det er jeg selv som har ettermontert 801 styringspanelet.... :saint:

bilde

Her ser man den eksterne temeraturføleren kommer inn på koblingspunktet, mens brun og brun/grå fra 801 ikke er koblet inn. Jeg lurer på om det er her feilen ligger...

bilde

Her er et litt mer detaljert bilde. Er det noen som vet noe om hvordan dette bør kobles?

Problemet er at termostaten ikke slår inn, vameren går på full guffe selv om valgt temperatur er nådd.

Bruk vest!

Fjellbonden, takk for dennne! Ut fra hvoran jeg leser, så har jeg i praksis koblet ut termostatfunksjonen ved å ikke ha grå og grå/brun fra 801 koblet i. Det jeg heller bør gjøre er å koble på igjen de to kablene fra 801, og den eksterne temp føleren inn etter 801. Takk for dette skjemaet, det var veldig nyttig!

Brun/hvit skal bestå, en leder fra sensor kobles inn på denne.

Grå kuttes og kobles fra varmer til sensor (og ikke til 801).

bilde

Bruk vest!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...