Jump to content

Montere ankervinsj hvilket batteri


SRA

Recommended Posts

På bogpropellerbatteriet, det sparar ju dyr kabeldragning.

 

Second best vore startbatteriet, dit kan man lämpligen samla sådana 'stygga' förbrukare som startmotor och vinch.

 

Förbrukningsbatterierna skall hållas fria från sådana häftiga förbrukere dels för att skona elektronik som är kopplad dit, dels så är det ju inte så trevligt om belysningen i båten blinkar när man kör t ex bogpropeller.

 

Hur har Du det f ö med laddningen, ett sätt är ju att koppla samman bogpropellerbatteriet med startbattterierna med grova kablar så får Du ju bogpropellerbatteriet laddat samtidigt med startbatterierna. Iofs till priset att Du får dra grova kablar men Du kan ju spara en laddare.

 

:smiley:

Link to post

På Viksund 340 2007 modell er det et startbatteri bare til motoren og vinsjer og thrustere går på forbruksbanken. Alle batteriene er like bly/syre. Jeg tror forklaringen ligger i at D6'en gir alarm om man kjører begge thrustere og vinsj sammtidig på startbatteriet.

 

På 12 V drar två 6 hkr thrusters fort 1000A och vinsjen kan ta ytterligare några hundra A.

 

Men det är kanske är 24 V elsystem i Viksund 340?

 

Skulle nog hur som hur vara försiktig att köra vinchen samtidigt med båda thrusters, det blir MYCKET ström och det kan lätt finnas någon punkt i elsystemet som inte tåler detta.

 

Dessutom är det väl knappast optimalt att koppla sådana 'stygga' förbrukare som thrusrters och vinsjar till förbruksbanken med tanke på t ex instrumentering och elektronik ombord?

 

 

:nonod:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Helt enig ebonita, men dette er faktisk orginalt! Som sagt så tror jeg utfordringen ligger i at spenningen (12V) synker så lavt at motoren (VP) gir lav spenningsalarm i EVC displayet. noe som er veldig distraherende. Ellers så fungerer det veldig bra slik det er gjort, ingen problem med å kjøre begge thrusterne og vinsjen samtidig. Alt er godt dimensjonert. Ulempen er at om man har ligget for lenge i uthavn så kan det bli for lite strøm til å kjøre alt. Det er Raymarine elektronikk ombord og har ikke hatt utfall på noe av dette. Nå skal det også sies at forbruksbanken er på 435 Ah. Startbatteriet er på 145 Ah

Link to post

Jeg tror forklaringen ligger i at D6'en gir alarm om man kjører begge thrustere og vinsj sammtidig på startbatteriet.

Ikke helt ukjent med dette fra storbiler. Mange av disse har elektrohydraulisk utstyr som lift eller pumper som krever mer strøm enn det bilens batteri er beregnet til. Ekstrabatterier er gjerne montert bak eller på tilhenger som har slikt utstyr. En av/på bryter til betjeningspanelet skiller ekstrabatteriene fra bilens anlegg når liften brukes. Når arbeid med lift er ferdig slås betjeningspanelet av, men samtidig som bryter kobler ut panelet, kobler bryteren til lading for ekstrabatteriene så fremt at motor er i gang. Bryteren har således en dobbel funksjon. Ulempen er at ekstrabatteriene får ingen drahjelp av dynamoen til de tunge oppgavene, men bilens egne batteri blir ikke påvirket under bruk av liften.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...