Jump to content

Hvor bør co2 alarm monteres?

Jørn Kynningsrud

Recommended Posts

Som overskriften antyder lurer jeg på hvor båtfolket har plassert co2 alarmen i båten sin. Jeg har en eber D2 til oppvarming men føler meg ikke trygg på og gå til sengs med den i gang. Men det er kjedelig og fryse også :-)

Tenkte da løsningen hvar alarm. Men er litt usikker på hvordan co oppfører seg. Legger den seg i bunnen/ fortrenger den luft / etc. Svar motas med takk,

Vår er plassert i fremre lugar, her har varmeren luftuttak som ikke kan stenges. Varsleren er plassert oppe mot dekk rett over luftuttaket. Plasseringen skyldes delvis at dette er praktisk og at varsleren ikke er i veien. Slik jeg husker monteringsanvisningen skal varsleren helst plasseres slik at den er i hodehøyde.

Og jeg bytter batteri hvert år før sesongstart.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Min er plassert litt over og nær hodet, der jeg sover.

Et fornuftig valg etter min mening. Måleren bør plasseres der du oppholder deg. Hvis det er flere steder så prioriter sted(ene) du sover. Å plassere sensoren høyt grunnet gasstetthet er jeg uenig i. CO er marginalt lettere enn oksygen men like tung som nitrogen. Den diffunderer imidlertid så lett at andre effekter av sjikting (temperatur på gassen, ventilasjon) vil være langt viktigere.

Hvis man med sikkerhet kan fastslå hvordan CO skal trenge inn i kabin (f.eks kabinens luftinntak) så kan det være et alternativ å plassere måleren rett ved den, men da er det viktig at man helt har utelukket andre kilder for gasslekasje.

dette er ikke lett... jeg kjøpte en av disse gassvarslerne som tar co og propan (og noen gasstyper til), co må monteres som nevnt her forholdsvis høyt men propan er lavt, jeg valgte en plass der gassen må trekke forbi for å komme til lugarene, håper det virker. så finn en plass mellom der gassen oppstår og til der personene oppholder seg er mitt forslag.

Jeg så ikke tråden din jeg ashfirelate.

Hmmm det var ikke lett dette her. jeg har ikke Gass i båten og ikke skal jeg ha det heller. Klarer meg lenge med Wallasen og grill på land :cool:

Da blir det vel mest riktig og sette gassalarmen i taket (veit det er feil og si tak når det gjelder båt) rett over luftdysa til cabin.

Takker for alle gode innspill.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...