bergie Startet 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2013 Hei, Jeg må bytte pakkboks, og må derfor ta av roret. De seks skruene fikk jeg av uten problemer, men hvordan får jeg roret ut av beslagene det sitter i? Får bare rikket det et par cm i hver retning. Er det noen lure triks jeg kan bruke, eller må jeg finne slegga og slå det ut.... Takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Prøv å slå det bakover ut av sporet med gummiklubbe eller forsiktig meg hammer/slegge:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Seasu Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Understreker det Gew77 sier, vær forsiktig når du gjør dette. Det sitter sikkert et smurt lager i toppen og et PTFE lager i bunn, disse tåler ikke mye juling før det blir slark. På min båt brukte jeg slagtrekker for å få ut skruene. Husk å bytte nytt hylselager samtidig. Mulig propellen må varmes og få noen kakk for å slippe konen. Eller en propellters Glidehammer kan være tingen ! Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Dette har jeg gjordt på min biam før. Du bør skrape av roret i framkant av beslagene oppe og nede slik at du ikke må presse beslagene fra hverandre når du banker på roret forsiktig i framkant. Bruk vanlig hammer. Roret er laget av en kraftig komposittplast, så det klarer du ikke å ødelegge. Er boltene dratt hardt til, kan det hende at beslagene er litt deformerte. Da kan du presse en flat sparkel ned mellom beslaget og roret. Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Propellen trenger du vel ikke å ta av, for å skifte pakkboks må du løsne klemflensen og dra ut akselen. Når roret er fjernet kan du vel dra den ut med propellen på. Som nevnt før bør cutlesslageret i hylsa skiftes samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Noen båtbyggere har vært forutseende og montert roret slik at akslingen går akkurat ut selv med roret på. Ser det isåfall aktenfra. Sitér dette innlegget Link to post
bergie Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Fikk roret av i dag. Skrapet roret rent for bunnstoff, og brukte en hammer for å slå det ut. Takk for alle tilbakemeldingene Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Flott, og jeg ville brukt nye skruer og muttre ved montering igjen Fikk roret av i dag. Skrapet roret rent for bunnstoff, og brukte en hammer for å slå det ut. Takk for alle tilbakemeldingene Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.