tomzern Startet 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2013 Hei! Tenkte å handle meg ny pakning til motordekselet på min gamle evinrude fra http://www.nymarine.ca. Dette er et foretak som en kar driver fra garasjen sin som en fritidsgreie. Virker som en seriøs type ut ifra mailene vi har sendt frem og tilbake, men er skeptisk til å gi fra meg all kortinfoen min til han. Spurte om det gikk an å betale han ved å overføre til et kontonummer, men det var visst ikke mulig. Ifølge hjemmesiden godtar han noe som kalles money order i tillegg til Visa og Mastercard. Noen som vet hvordan money order fungerer? Noen som har handlet fra han før? Hvordan løste dere isåfall betaling? Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Folk I Båt Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 (redigert) Amerikanernes bankvesen er helt hinsides. Så dette med å overføre penger via konto er håpløst. Har betalt husleie på ferieleilighet, leiebil og endel andre ting på den måten du er skeptisk til. Det tryggeste og enkleste er å gi han opplysningene på et av de vanlige betalingskortene med Visa eller Master Card der du betaler ei regning som kommer en måned på etterskudd. Da har du 100% kontroll på hva du betaler til enhver tid. Alt skjer på etterskudd og ingen har direkte tilgang til dine penger. Slike kort kan være et Shell Mastercard, et ordinært kredittkort fra bank, eller et av disse kortene som de hiver etter deg på nettet og på flyplasser (AmEx, re:member, santander osv) Redigert 25.Mars.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Money order er internasjonal postanvisning. Sendes f.eks. via Western Union. De har avd. i flere byer. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Prøv og få han til og opprette en paypal konto. Raskt, sikker og enkel overføring for begge parter. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Enzo Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Ikke gi han kortinfoen det er døden. Om ikke han har planer om å svindle deg så kan de som hacker og leser mailen hans gjøre det. Betal med MasterCard og bruk sequre løsning. Har han ikke det ville jeg gått videre og handlet andre steder Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 (redigert) Jeg ville ikke gitt han kortinfoen. Selv om fyren viser seg å være redelig så er det ikke bare han som får tilgang på kortinfoen din om du sender den i en e-post. Den e-posten du sender ham, blir liggende hos din egen e-post leverandør, hos mottakerens e-post leverandør og i et ukjent antall logger på et ukjent antall servere som e-posten må innom for å komme til mottakeren. Det er like trygt å skrive ned kortinfoen med liten skrift på et postkort, og sende ham med vanlig post. Og det vil jo de fleste latt vær... Redigert 26.Mars.2013 av StorStas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Er null problem så lenge man oppgir et slikt kort jeg beskriver lengre opp. Om en oppgir et kort som er knyttet til en konto er man så dum at man fortjener å bli lurt. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Hvorfor ikke gjøre det så enkelt som PayPal? Da har du også 45 dager på og sende klage og få igjen pengene om varen ikke skulle dukke opp. Har brukt PayPal 100vis av ganger ved kjøp fra utlandet av både private og firmaer. Null tull. En gang var det en pakke som ikke dukket opp, og avsender ikke svarte på mail på noen dager. Sendte klage til PP, de tok kontakt med kunden, og vips var ny pakke på vei (billig greier fra ebay). Hadde de ikke fått tak i selger, ville transaksjonen blitt reversert. Firmaer er livredde for og bli svartelistet hos PP. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
tomzern Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Jeg bruker jo også vanligvis paypal, men han karen her lever visst litt i steinaldern. Han har beskrevet hvilke betalingsmetoder han godtar på siden sin, og paypal er ikke en av dem, så derfor kan jeg ikke bare bruke paypal http://www.nymarine.ca/howtopay.html If paying by credit card I need the card number, expiry date and three digit code from the back of the card. You can email it to me at peter@nymarine.ca or if you prefer to phone it in, email me first and I will send you my phone number. Hvis jeg gir han informasjonen på mitt mastercard så har han (eller eventuelle hackere) jo fortsatt mulighet til å makse mastercard-kontoen min. Hvem har ansvaret da? Og jo, jeg skulle gjerne valgt et annet sted å kjøpe den pakningen. men tror han kjører monopol på dem faktisk, for finner de ikke noe annet sted Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
sap_2000 Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 i så fall hadde jeg ringt inn nummeret og brukt mastercard. Evt. dele opp og sende i tre forskjellige emailer Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
StorStas Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Jeg ville ikke vært så veldig bekymret for akkurat han karen her, men heller alle ledd "rundt". Markedet for klassiske utenbordsmotor dekaler er vel såpass smalt at han nok kunne funnet på noe bedre om dette var en svindler. Nå går vel slike betalinger stort sett bra også, men det forhindrer jo ikke at man kan ta sine forholdsregler. Hvis kortinfoen din kommer på avveie, vil nok kortselskapet dekke tapet enten du bruker Visa eller Mastercard. Men om så skulle skje så blir det plunder og heft uansett. Det er jo også praktisk om ikke brukskontoen blir tappet så du plutselig ikke får betalt for deg i butikken en dag. Så bruk i tilfelle Mastercard slik flere anbefaler. Og jeg ville ringt, ikke brukt e-post... Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 (redigert) Du har åpenbart truffet en av klassikerne. Det er mange som har et eller annet grunnelggende imot PayPal. Har en gang lest hva de hisser seg sånn opp over, men det har jeg glemt. Helt personlig og ut fra egen erfaring med sånne som selger deler og utstyr med SVÆRT marginal interesse ute blant folk: Jeg tror du løper en risiko på nanonivå med å sende et par mailer til han med kortopplysninger på et eller annet kredittkort av den typen jeg har nevnt tidligere. Har brukt mitt Shell Mastercard til slikt i årevis. Det eneste utenom det vanlige som har skjedd var at ei svensk dame ringte for å få bekreftet et beløp på borti 500 USD. Hun fortalte at hun stussa litt siden jeg ellers bare handla for smådollars. Så kortselskapene passer på. Spesielt her i Norge siden det er kortselskapene som sitter med praktisk talt hele ansvaret. Redigert 26.Mars.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Det tryggeste og enkleste er å gi han opplysningene på et av de vanlige betalingskortene med Visa eller Master Card der du betaler ei regning som kommer en måned på etterskudd. Da har du 100% kontroll på hva du betaler til enhver tid. Alt skjer på etterskudd og ingen har direkte tilgang til dine penger. Her mener du nok ikke betalingskort, men kredittkort? Det er hakket sikrere, men et styr blir det uansett når kortet er urettmessig belastet, det er ikke "bare" å droppe betaling av regninga og så order det seg, liksom. Vil heller anbefale å opprette en egen konto i nettbanken, med et eget betalingskort. Bare sørg for å ha stående akkurat det beløpet som skal trekkes, når du handler på nett, og la kontoen være tom ellers. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Det er ikke "bare" å droppe betaling av regninga nei. Man bestrider fakturaen. Noe jeg tror de fleste er klar over. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.