Jump to content

Superraskt "Lasteskip" - Hvilket regelverk er dette?

Gnisten

Recommended Posts

Det er nok flere regler som gjelder. og jeg vil tro dette er en av forskriftene en må forholde seg til

FOR 1998-01-05 nr 06: Forskrift om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy som anvendes som passasjerskip eller lasteskip.

I Tillegg finner en andre forskrifter og lover her.. som kan være relevante

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Henger meg ikke opp i hvilke kategori politibåten er registrert under.

Gleder meg i stedet over at politiet har fått en ordentlig båt, som gir politiet en mulighet til å utføre sitt arbeid på sjøen på en ordentelig måte.

Desverre så er dette nødvendig.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Det står jo litt om kravene i reportasjen:

" For lasteskip under 15 m største lengde (som denne politibåten) finnes i dag ingen spesifikke byggekrav, men Sjøfartsdirektoratet anbefaler at Nordisk Båtstandard eller tilsvarende følges, skriver seniorrådgiver Dag Inge Aarhus i direktoratet"

Sent from my iPad using Tapatalk

Kan altså ikke frakte arrestanter ... eller gjelder det kun betalende passasjerer dette?

Når ferja vår ble fratatt passasjersertifikatet kunne den frakte maks 11 personer inkludert mannskap. Det var 8 betalende.

Sitat: "(5) Forskriften gjelder også for nye hurtiggående lasteskip med bruttotonnasje på 500 og derover."

Godt å se politiet etter hvert begynner å få litt ordentlig utstyr.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Det er nok flere regler som gjelder. og jeg vil tro dette er en av forskriftene en må forholde seg til

FOR 1998-01-05 nr 06: Forskrift om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy som anvendes som passasjerskip eller lasteskip.

Så hvilket sertifikatkrav kreves det til førere av denne farkosten som går over 50kn + ? Jeg blir ikke helt klok på kravene i kapittel 7, §36 - Operasjonskrav...?

Redigert av Gnisten (see edit history)

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Så hvilket sertifikatkrav kreves det til førere av denne farkosten som går over 50kn + ? Jeg blir ikke helt klok på kravene i kapittel 7, §36 - Operasjonskrav...?

Denne gjelder ikke for politiet sin båt..

Dersom du leser definisjonene i begynnelsen gjelder det for skip over 24m og 500 bruttotonn.

Sent from my iPad using Tapatalk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...