Gnisten Startet 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2013 Politiets nye farkost blir definert som "lasteskip". Hvilket regelverk er det som benyttes her og hvorfor? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Bearded Beast Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 (redigert) sjødyktighetsloven. Hvorfor skulle gi seg selv Redigert 25.Mars.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 tja... andre operatører av hurtiggående båter er underlagt div. regelverk - rart om denne skulle være et unntak Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
lippert Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Dette er ingen fritidsbåt, heller ikke noe passasjerskip. Da blir det mest nærliggende lasteskip. Det er ikke så veldig mange kategorier å velge blant. Jeg er ikke kjent med at det er utarbeidet eget regelverk for hurtiggående båter under 15 meter som ikke tar med passasjerer. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
quantumduck Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 ... heller ikke noe passasjerskip. Kan altså ikke frakte arrestanter ... eller gjelder det kun betalende passasjerer dette? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 (redigert) Det er nok flere regler som gjelder. og jeg vil tro dette er en av forskriftene en må forholde seg til FOR 1998-01-05 nr 06: Forskrift om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy som anvendes som passasjerskip eller lasteskip. I Tillegg finner en andre forskrifter og lover her.. som kan være relevante Redigert 26.Mars.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
KARILLA Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Henger meg ikke opp i hvilke kategori politibåten er registrert under. Gleder meg i stedet over at politiet har fått en ordentlig båt, som gir politiet en mulighet til å utføre sitt arbeid på sjøen på en ordentelig måte. Desverre så er dette nødvendig. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Stiffler Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Det står jo litt om kravene i reportasjen: " For lasteskip under 15 m største lengde (som denne politibåten) finnes i dag ingen spesifikke byggekrav, men Sjøfartsdirektoratet anbefaler at Nordisk Båtstandard eller tilsvarende følges, skriver seniorrådgiver Dag Inge Aarhus i direktoratet" Sent from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 (redigert) Kan altså ikke frakte arrestanter ... eller gjelder det kun betalende passasjerer dette? Når ferja vår ble fratatt passasjersertifikatet kunne den frakte maks 11 personer inkludert mannskap. Det var 8 betalende. FOR 1998-01-05 nr 06: Forskrift om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy som anvendes som passasjerskip eller lasteskip. Sitat: "(5) Forskriften gjelder også for nye hurtiggående lasteskip med bruttotonnasje på 500 og derover." Godt å se politiet etter hvert begynner å få litt ordentlig utstyr. Redigert 26.Mars.2013 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Bitteliten Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 La oss håpe de har penger til å bruke den også Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Fatter ikke vitsen med denne båten! Uansett hvordan man snur og vender på saken, i det store distriktet den skal operere, så hadde flere, rimeligere fartøy, dekket mye bedre! Og at den skal kunne gå 50 knop nesten uansett vær?? Ja, kanskje båten tåler det, men de inne i båten.... Dette er kun en dyr pressemelding. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Jeg vell-kommer den nye børsa til politiet jeg. Vi får håpe myndighetene ser seg råd til å benytte den. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Gnisten Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 (redigert) Det er nok flere regler som gjelder. og jeg vil tro dette er en av forskriftene en må forholde seg til FOR 1998-01-05 nr 06: Forskrift om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy som anvendes som passasjerskip eller lasteskip. I Tillegg finner en andre forskrifter og lover her.. som kan være relevante Så hvilket sertifikatkrav kreves det til førere av denne farkosten som går over 50kn + ? Jeg blir ikke helt klok på kravene i kapittel 7, §36 - Operasjonskrav...? Redigert 26.Mars.2013 av Gnisten (see edit history) Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Stiffler Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Det er nok flere regler som gjelder. og jeg vil tro dette er en av forskriftene en må forholde seg til FOR 1998-01-05 nr 06: Forskrift om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy som anvendes som passasjerskip eller lasteskip. I Tillegg finner en andre forskrifter og lover her.. som kan være relevante Så hvilket sertifikatkrav kreves det til førere av denne farkosten som går over 50kn + ? Jeg blir ikke helt klok på kravene i kapittel 7, §36 - Operasjonskrav...? Denne gjelder ikke for politiet sin båt.. Dersom du leser definisjonene i begynnelsen gjelder det for skip over 24m og 500 bruttotonn. Sent from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Hvis knopsmåleren på denne båten kun går til 50 vil den fullføre 2 runder på instrumentet. At dette ikke skulle utløse spesialkursing for tjenestemenn ville vert merkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 27.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Javelnei. Det kreves altså ikke noe sertifikat (f.eks. D5L) for å føre denne "Lastebåten" i +50kt? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
lippert Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Nei, den er under 15 meter. Så i denne sammenheng har ikke hastighet noe å si. Som en seriøs arbeidsgiver så regner jeg med at politiet gir båtførerene god opplæring, men det er ingen sertifikatkrav. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.