kjellboe Startet 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 25.Mars.2013 Jeg har delt overbygget og bunnen (eller hva man skal kalle det) i skjøten, og skal "lime" den sammen igjenn. Det var noe hvitt steinhardt der når jeg delte den for reparasjoner. Hva er fornuftig og bruke? Epoxy? Mvh Kjell Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Jeg tror jeg ville gjort rent med sandpapir, og limt den sammen med Simpson CA. Deretter ville jeg strimlet, dvs støpt den sammen fra innsiden med 10-15 cm brede remser rundt hele. 3 lag med gode overlappinger. Denne båten er vel ikke 100 hk på? Det heter seg at epoksy henger på alt, men jeg tror vanlig polyester er godt nok. Da skulle det bli en grei jobb med fenderlista. Nå tenkte jeg du kunne droppe popnagler, men bruke tvinger som presser limet til det er gjennomherdet. Det finnes mange måter å gjøre dette på men jeg synes dette er en passende måte til en slik båt. Gleder meg til å se hvor mange som er enig....................................................... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 på mange eldre båter, bl.a. min seilbåt, er det brukt Butyl. Men da er det riktignok også gjennomgående bolter hele veien. -Det har vel ikke du. Butyl holder seg mykt og klebrig i evig tid. Jeg vet ikke om det er riktig å bruke det i ditt tilfelle, men det har når vært brukt i årtider på andre type båter. Sitér dette innlegget Link to post
Lalima Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Som taunus skriver så er det nok mange måter å gjøre dette på.Jeg gjorde samme jobben på en Silver Viking 15 Sport for noen år siden,og da limte jeg sammen med Sikaflex 11fc. Tror jeg ville brukt Tec7 i dag.(ikke for at jeg er noen spesialist på området men Tec7 har jeg ofte blitt anbefalt i båtutstyrsbutikker og i fargehandler) Jeg tenker at en eventuell demontering er forholdsvis enkel ved bruk av slike fuge/tettemasser.Det er bare å dra en tapetkniv eller lignende mellom skroget og overbygget. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
kjellboe Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 De jeg kjøper polyester og glassfiber av sa at jeg skulle bruke Wurth saBesto Kleb og tett. Denne vil jo være elastisk slik som tec 7 osv... Vil dette være like sterkt som epoxy eller andre ting som blir hardt? Det var popnagler rundt hele skjøten, om jeg skal bruke denne kleb og tett'en så må dette nagles anntar jeg? -Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Lalima Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 popnagler er greit å bruke for å holde sammenføyningen i press.Du får neppe plass til skruer/mutter inne i fenderlista.men får du plass er det nok mer skånsomt for gelcoaten enn popnagler.(sprekker i gelcoaten kan føre til at vann trenger inn i falsen etterhvert) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
M/B Nordheim Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Eg ville slept nedpå skrog og overbygg, klemt fast med limtvinger.. deretter bora eller renska dei hola som var det etter popnaglar skruar. Deretter løfta opp igjen blåst reint rensa og lagt på Tec-7 eller Wurth saBesto Kleb og tett. Deretter raskt sett på limtvinger frå heile nabolaget og brukt popnaglar i dei allerede forbora hola. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Chiefengineer Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 (redigert) Slipt ned, rengjort og Tec-7 med tvinger. Korte rustfrie skruer/låsemuttere istedet for popnagler såfremt det er plass i fenderlista. Mer skånsomt og enklere å demontere om dette må gjøres en eller annen gang. Tec-7 er elastisk, særdeles sterk og kan fremforalt deles relativt greit med varmluftpistol og pianotråd eller skarp kniv etc. i ettertid. Gjør det grundig og dette kommer ikke til å bekymre deg mer. Redigert 26.Mars.2013 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Alle typer elastiske lim vil feste her om du sliper bort gammelt lim og renser med aceton. Problemet du vil støte på er at alle elastiske lim på markedet, enten du kaller det Tec7, Unifix, Soudaseal, Kleb & tett, Simpson, Sika etc. har begrenset "åpentid". Det vil si at du må være grådig kjapp fra påføring til sammenføyning når du limer (maks 15-20 minutter ved 20 grader rel. luft fukt. 65%). Om du ikke er rask nok vil limet få skinndannelse og du får dårlig vedheft. Tvinger trenger du ikke benytte om ikke passformen er svært dårlig eller du har behov for dem for å holde overbygget på plass. Elastiske lim krymper ikke under herding og trenger derfor ikke press slik som vannbasert trelim eller ekspanderende PU gjør. De trenger bare kontakt med overflaten. Kan være en fordel å gjøre jobben før det blir for varmt i været med tanke på skinndannelsen. Alt går tregere med lavere temperatur, dog ikke under 0 grader da herdingen vil stoppe til det blir varmt igjen. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Vidar B Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Skal du bruke Tec7 eller sica, så ville jeg ikke brukt limtvinger. Tec7 og sica trenger limfuge for å holde materialene fast. Klemmer du helt sammen blir limflaten delvis borte. Påfør fugemasse og senk ned overbygget forsiktig. Beveg overbygget litt slik at fugen blir ca 1 mm. La herde. Deretter kan du borre opp eksiterende hull og feste med poppnagler eller skruer. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 (redigert) Jeg vill ikke være like bastant når det gjelder styrken på elastisk lim Vidar B, men du er inne på noe vesentlig når du advarer mot for tynn lim-film. Dette har med vibrasjon og bevegelse å gjøre. Saken er ikke det at limet får lavere adhesjons styrke, men elastikken i slike lim blir nær sagt borte ved tynn lim-film(maks bevegelse oppgis alltid i %. Typisk 20-25% bevegelse). Med det blir øker påkjenningene på adhesjons-flaten ekstremt, noe som igjen påvirker limet i svært negativ retning hva angår levetid og faktisk styrke. Det er noe som heter at: Noen ganger må man bøye seg for ikke å knekke......det er hele poenget med elastiske lim / fugemasser Redigert 26.Mars.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
kjellboe Svart 27.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Takk for mange gode svar :) Da blir det kleb og tett rundt kanten. Bak vet motorfeste fikk jeg noe anntet som blir hardt av han på båt verkstedet :) Jeg kan jo egentlig bare sette opp dørene og la garasjen kjøle seg ned , så får jeg lenger arbeidstid på produktene.. Også kan jeg lukke igjenn og varme opp når det skal herde ;) -Kjell Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Da jeg var med og støpte båter, ja riktignok i et annet århundre vasket vi begge delene skikkelig, brukte på noen typer popnagler, men de flest skruer med mutter. Etter alt var på plass slik det skulle være gikk vi igang på innsiden med sika og fylte igjen selve fugen. Da ble det tett mot innsiden. Deretter brukte vi strimler med duk og polesterblanding og fikk stivet av skjøten. Men det var som tidligere nevnt, i et annet århundre.. Sitér dette innlegget Link to post
FlyingDutchman Svart 29.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 Hei. Mulig du allerede har limt sammen båten, men det finnes også limpatroner (husker ikke merket) som har små plastkuler blandet i limet, som sørger for rett avstand mellom limflatene. Iallfall slik at det ikke blir for liten avstand. Husker som sagt ikke hvilket merke det var men de fleste har kanskje denne muligheten Mvh Ørjan. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.