Baard Startet 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2013 Hei, Har tatt av, og er i ferd med å skjøte badeplattformen på båten da jeg synes denne er noe "snuppete". Plattformen er støpt i glassfiber og forsterket med halvannentre lakter under som er støpt inn i glassfiberen. Jeg har kappet plattformen ca. 15 cm bak hekken på båten, og planen er å dra denne ca. 30 cm lenger bakover, og støpe igjen mellomrommet. Vi har laget en støpeform i aluminiumsplate som plattformen monteres fast i slik at oversiden blir så flat og pen som mulig. Spørsmålet er hvor mye skal man slipe ned i endene for påstøp? Tommelfingerregelen er 4 ganger tykkelsen i kileform har jeg hørt, men er det andre som har noe erfaring med slikt? Tips mottas med takk! /Baard Sitér dette innlegget /Baard Link to post
nimba Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Hei Jeg har akkurat samme sak gående...mellomrommet støper jeg plant med toppen (støpeform) samt hele undersiden som slipes /raspes for feste i ny glassfiber , legger også inn forsterkning under , det samme gjør jeg på sidene men her blir det sparkling samt lakkering på utsiden , toppen skal dekkes med "teak" så her er ikke nødvendig med noe finish. Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
taunus Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 (redigert) Den tommelfingeregelen der mener jeg er feil. På hard belastede områder er denne faktoren 20 ifølge mine lærebøker. Det vil si at hvis den eksisterende tykkelsen er 5mm, må du minst slipe/ trappe deg ned 10cm inn. Redigert 27.Mars.2013 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 27.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Hei, Takk for svar :-) Jeg også mener at det blir for lite i dette tilfellet. Det er en del belastning, og en faktor på 20 er nok mer passe ja. Støpen på plattformen er ca. 10mm, så 20 cm klarer jeg nok ikke hele veien, men jeg skal gå på igjen med ny giv i morgen. Det blir jo fryktelig grisete av dette greiene her, garasjen så ut som om det hadde vært snøstorm etter sliping. Kunne ikke stå ute heller følte jeg med tanke på naboer og åpne vinduer og slikt. Glassfiberstøv er ikke hyggelig å ha i senga... Hele undersiden hadde jeg håpet å slippe å slipe ned for å legge ny glassfiber, men forsterkninger skal på plass for å få bukt med den økte belastningen. Min plattform har ikke teak på toppen, så jeg kommer til å slipe et spor også på toppen for å legge i glassfiber, og sparkle dette detterpå, og til slutt legge på et lag med antiskkli etter hellakkering. Litt kaldt for støping om dagen uansett, var -8 her på Tjøme i morges. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Jakob T Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Faktor på 10 eller meir vil holde.Kan vere ein fordel å støype med epoksy og duk på underside,da denne limer,mens polyester bare hefter.Du kan støype epoksy på polyester,men ikkje polyester på epoksy Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 28.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Hei, kommer til å bruke en faktor på 10-15. Har slipet ned og det ser ut til at det skal holde. Kommer også til å skjøte inn halvannentre under med skråskjøter som bakes i våt polyester. Kan ta noen bilder av jiggen...Takk for svar. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.