Jump to content

Slitasje på motor ved første oppstart om våren


Hank

Recommended Posts

Det er en kjent sak at motorer som har stått ubrukt lenge vil utsettes for endel slitasje når de startes opp igjen. Leste i boken "På tur med motorbåt" av Jon Winge at denne slitasjen kan tilsvare mange års normal drift. Det anbefales videre at motoren bør kjøres på selvstarteren 15 sekunder om gangen med 30 sekunders opphold til man ser at oljetrykket stiger før den startes.

 

Dersom dette er såpass kritisk er jeg litt forundret over at problemstillingen ikke er nevnt i motorens håndbok (VP diesel fra 1997). Hvilke erfaringer har BP's medlemmer med dette, og hvem har motorhåndbøker som anbefaler en slik prosedyre?

Link to post

Er vel mange meninger om dette blant ulike synsere. Hva skulle tilsi at motoren bruker lengre tid på å få opp oljetrykket etter et års stillstand enn etter en måneds stillstand? Eller etter en dag? Mine motorer bruker ikke lengre tid på denne prosessen om de står 1 mnd. i forhold til om de står en dag. Oljefiltere med tilbakeslagsventiler, tannhjulspumper etc. sørger vel for at dette ikke blir et problem.

 

Men at mange kaldstarter og "småkjøring" sliter mye mer enn motorer som går over lengre tid i driftsvarm tilstand er nok et ubestridt faktum. Blir mine motorer stående over lengre tid tørner jeg litegrann innimellom uansett, slik at akseltetninger, ventiltetninger etc. ikke skal "sette seg" og forårsake lekkasje ved neste bruksperiode. Det har fungert fint for min del. Og jeg har andre kjente som ikke har gjort noe som helst og også berget seg gjennom en rekke sesonger med 9-10 måneders stillstand uten noen form for preservering/konservering. Jeg liker imidlertid å ha mitt på det tørre.

 

Jeg har ikke forsket på hvordan man filer på starteren over 15 sekunder uten at en moderne common-rail-motor starter, men jeg antar at for de fleste kan pilling med dette føre til en økt risiko for å lage seg andre problemer. Å begynne å frakople kablene til injektorene er helt uaktuelt for min del. Man vet ikke hvordan motorens kontrollsystem svarer på et slikt inngrep.

Link to post

Olje i klaringer på noen mikrometer, slik som mellom lagerbaner og slikt, renner ikke bort over vinteren, slik at dette er strengt tatt ikke noe problem.

 

Det er derimot et problem på nybygde motorer og motorer som har stått i mange år, og her bør det primes slik at det oppnås noe trykk før oppstart slik at oljen finner veien rundt omkring og smører.

 

Det skader uansett ikke å nappe av en ledning eller to slik at man kan dra motoren noen runder rundt uten tenning (litt verre med dieselmotorer) før man starter på våren, og noen runder bør normalt være nok dersom oljepumpen fungerer slik den skal.

Dersom motoren er fogget ned skikkelig om høsten, så tar det normalt noen runder før den får hostet seg i gang på våren, og det er alt man trenger, igjen dersom alt fungerer slik det skal.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Jeg vil nå råde til å ikke gjøre noe frakoplingsgreier ukritisk med en moderne motor med elektronisk innsprøytning og common rail uten at man har mer enn gjennomsnittlig peiling på styringslogikken.

 

Motorer av denne typen trenger gjerne litt lengre arbeid på startmotor før de sviver igang uansett, og utprøving av egne eller andres teorier er neppe tilrådelig såfremt motorens instruksjonsbok ikke spesifiserer dette. Noe VPs IKKE gjør for CR-maskiner.

 

Oljetrykket kommer relativt raskt opp uansett, og på en helt ubelastet motor er fraværet av smøring i startsekundene ikke en problemstilling. Da ville alle disse motorene vært utstyrt med elektrisk forsmøringspumpe. Som allerede nevnt er det fortsatt smøremidler igjen i lagerskåles distribusjonskanaler.

Link to post

Aktiver stopp og kjør starter som tipset lenger oppe :-)

Det er et problem, ihvertfall på min motor, at spenningsfallet når startmotoren går er såpass stort at stoppsolenoiden ikke fungerer. Jeg tror forøvrig Jon Winge ikke vet spesielt mye mer om motorer enn jeg gjør og starter derfor motoren på vanlig måte etter vinteropplag.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Olje i klaringer på noen mikrometer, slik som mellom lagerbaner og slikt, renner ikke bort over vinteren, slik at dette er strengt tatt ikke noe problem.

Jeg håper og tror at dette er riktig og gjør derfor ikke spesielle tiltak ved oppstart på våren etter 4mnd stillstand.

Vil tro det er viktigere at man bruker motoren med fornuft, kjører belastningen forsiktig både opp og ned og sørger for at motor er gjennomvarm før hard belastning.

Den slitasjen som denne årlige oppstarten påfører motoren tror ikke jeg er årsaken til et kortere liv selv om den gjentas f eks 50 ganger. Da er jeg snart 100....

Link to post

Jeg bruker produkter fra www.QMI.no på alt eg har av motorer og er kjempefornøyd. Det stoffet legger en microfilm med PFTE på alle bevegelige deler som motvirker slitasje. Båt, bil, motorsag..... whatever.

Har en V70 TDI som er rullet 500.000 Km og ved siste service åpnet eg kamdeksel og kamm så ut som den var ny.... Automatkassen girer like fint ennå...

Slet med en treg girkasse på golfen til kona. Etter QMI gikk det ca 1000 Km så var all treg giring vekke.

Link to post

Har akkurat vært innom en kamerat som driver å demonterer en Ford V8 Flathead som har stått siden 3 september 1962. Dette i følge kjøreboka til han som eide lastebilen frem til her i forrige uke da kameraten min varsomt frakta den hjem.

Motoren hadde fått ny olje før bilen ble parkert, og den ser ut-, og lukter, som om den skulle vært fylt på i går. Oksydert olje har ei karakteristisk lukt, men her var det ikke antydning til slikt.

 

Det er også all mulig grunn til å berolige dem som er redd for at oljefilm rundt om i motoren skal forsvinne i løpet av en vinter. Det er ingen fare!

Link to post

En grunn til at volvo ikke beskriver kjøring av startmotor med stopperen innkoblet kan være at veldig mange volvoer har den elektriske stoppen på nøkkelen. Da blir det umulig når stopp er mot venstre og start mot høyre på nøkkelen. Selvsagt kan man jukse dette til med litt omkobling eller bruke manuell nødstopp om dette finnes.

Nå er likevel min motor såpass treg før den tenner etter vinteren, så min har en slags innebygd automatikk mot for rask tenning etter dvalen . :giggle:

Link to post

Jeg benytter samme prosedyre som Mix beskriver ovenfor her, 2 runder a ca 5 sek. med stoppknappen inne (ca 5 sek opphold imellom rundene). Etter dette kommer oljetrykket nesten momentant ved start. Inntaksventilen for sjøvannskjølingen er åpen under kinneomgangene, så jeg ønsker å begrense lengden på disse for å unngå at eksosanlegget fylles opp med kjølevann, med risiko for at dette kommer inn motoren.

Link to post

, så min har en slags innebygd automatikk mot for rask tenning etter dvalen . :giggle:

Nettopp en slik automatikk er innebygd i logikken på mine Volvo TAMD74EDC. Motoren måler temperaturen før oppstart og legger inn ekstra turn på starteren før tenning. Dette skal ifølge boka ha to hensikter. For det første bringer det opp oljetrykket mye raskere når motoren tenner og for det andre varmer det opp forbrenningskammeret slik at motoren starter raskere og med mindre røykutvikling i kulde.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

I større diesel skipsmaskinerier er det gjerne en prelube pumpe som starter når man trykker på startknappen. Denne leverer et lite oljetrykk, og det er gjerne en startbetingelse før start at oljetrykket når feks. 0,1 bar. Muligens er tanken med kinning uten start på en båtmotor etter opplag at man får et lite oljetrykk etter et lengre opphold på land. Jeg gjør det hver vår, det koster 2x 30 sekunder, og er sikkert ikke nødvendig, men det gir meg en god følelse likevel.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...