Hank Startet 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2013 Det er en kjent sak at motorer som har stått ubrukt lenge vil utsettes for endel slitasje når de startes opp igjen. Leste i boken "På tur med motorbåt" av Jon Winge at denne slitasjen kan tilsvare mange års normal drift. Det anbefales videre at motoren bør kjøres på selvstarteren 15 sekunder om gangen med 30 sekunders opphold til man ser at oljetrykket stiger før den startes. Dersom dette er såpass kritisk er jeg litt forundret over at problemstillingen ikke er nevnt i motorens håndbok (VP diesel fra 1997). Hvilke erfaringer har BP's medlemmer med dette, og hvem har motorhåndbøker som anbefaler en slik prosedyre? Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Det aller enkleste man kan gjøre, er å sette på varme kvelden før i motorrommet. Får opp tempen på dieseltank og oljen i bunnpanna. Så gjør du a la det ovenfor; mao sørger for at oljetrykket er ok før tenning. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Er vel mange meninger om dette blant ulike synsere. Hva skulle tilsi at motoren bruker lengre tid på å få opp oljetrykket etter et års stillstand enn etter en måneds stillstand? Eller etter en dag? Mine motorer bruker ikke lengre tid på denne prosessen om de står 1 mnd. i forhold til om de står en dag. Oljefiltere med tilbakeslagsventiler, tannhjulspumper etc. sørger vel for at dette ikke blir et problem. Men at mange kaldstarter og "småkjøring" sliter mye mer enn motorer som går over lengre tid i driftsvarm tilstand er nok et ubestridt faktum. Blir mine motorer stående over lengre tid tørner jeg litegrann innimellom uansett, slik at akseltetninger, ventiltetninger etc. ikke skal "sette seg" og forårsake lekkasje ved neste bruksperiode. Det har fungert fint for min del. Og jeg har andre kjente som ikke har gjort noe som helst og også berget seg gjennom en rekke sesonger med 9-10 måneders stillstand uten noen form for preservering/konservering. Jeg liker imidlertid å ha mitt på det tørre. Jeg har ikke forsket på hvordan man filer på starteren over 15 sekunder uten at en moderne common-rail-motor starter, men jeg antar at for de fleste kan pilling med dette føre til en økt risiko for å lage seg andre problemer. Å begynne å frakople kablene til injektorene er helt uaktuelt for min del. Man vet ikke hvordan motorens kontrollsystem svarer på et slikt inngrep. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 (redigert) Olje i klaringer på noen mikrometer, slik som mellom lagerbaner og slikt, renner ikke bort over vinteren, slik at dette er strengt tatt ikke noe problem. Det er derimot et problem på nybygde motorer og motorer som har stått i mange år, og her bør det primes slik at det oppnås noe trykk før oppstart slik at oljen finner veien rundt omkring og smører. Det skader uansett ikke å nappe av en ledning eller to slik at man kan dra motoren noen runder rundt uten tenning (litt verre med dieselmotorer) før man starter på våren, og noen runder bør normalt være nok dersom oljepumpen fungerer slik den skal. Dersom motoren er fogget ned skikkelig om høsten, så tar det normalt noen runder før den får hostet seg i gang på våren, og det er alt man trenger, igjen dersom alt fungerer slik det skal. Redigert 26.Mars.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 (redigert) Høres ut som den boken gjør seg best som opptenningspapir Redigert 26.Mars.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Dette prøver jeg å få gjort med alle motorer som har stått en stund. Motorsyklene, båt eller gressklipper: Tørne på dem såpass at oljen har fått røre på seg før man starter opp. Om ikke annet så har man det bedre selv når man fyrer i gang Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Jeg vil nå råde til å ikke gjøre noe frakoplingsgreier ukritisk med en moderne motor med elektronisk innsprøytning og common rail uten at man har mer enn gjennomsnittlig peiling på styringslogikken. Motorer av denne typen trenger gjerne litt lengre arbeid på startmotor før de sviver igang uansett, og utprøving av egne eller andres teorier er neppe tilrådelig såfremt motorens instruksjonsbok ikke spesifiserer dette. Noe VPs IKKE gjør for CR-maskiner. Oljetrykket kommer relativt raskt opp uansett, og på en helt ubelastet motor er fraværet av smøring i startsekundene ikke en problemstilling. Da ville alle disse motorene vært utstyrt med elektrisk forsmøringspumpe. Som allerede nevnt er det fortsatt smøremidler igjen i lagerskåles distribusjonskanaler. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 En motor som ikkje har manuel nødstopp vil aldri få plass i min båt. Aktiver stopp og kjør starter som tipset lenger oppe :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hank Svart 27.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Det er akkurat denne fremgangsmåten som står beskrevet i nevnte bok. Likevel nysgjerrig på hvorfor VP ikke skriver noe om det i håndboka. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 (redigert) Aktiver stopp og kjør starter som tipset lenger oppe :-) Det er et problem, ihvertfall på min motor, at spenningsfallet når startmotoren går er såpass stort at stoppsolenoiden ikke fungerer. Jeg tror forøvrig Jon Winge ikke vet spesielt mye mer om motorer enn jeg gjør og starter derfor motoren på vanlig måte etter vinteropplag. Redigert 27.Mars.2013 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Olje i klaringer på noen mikrometer, slik som mellom lagerbaner og slikt, renner ikke bort over vinteren, slik at dette er strengt tatt ikke noe problem. Jeg håper og tror at dette er riktig og gjør derfor ikke spesielle tiltak ved oppstart på våren etter 4mnd stillstand. Vil tro det er viktigere at man bruker motoren med fornuft, kjører belastningen forsiktig både opp og ned og sørger for at motor er gjennomvarm før hard belastning. Den slitasjen som denne årlige oppstarten påfører motoren tror ikke jeg er årsaken til et kortere liv selv om den gjentas f eks 50 ganger. Da er jeg snart 100.... Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Min motor er fra 1985. Ser ikke for meg at eierne før meg har gjort noe spesielt før første start, og det kommer ikke jeg heller til å gjøre.Motorer som er nær 30 år har vel egentlig gjort jobben sin!! Jeg tar det som bonus nå for hvert år den virker. Det er en VP TAMD30 a Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Jeg bruker produkter fra www.QMI.no på alt eg har av motorer og er kjempefornøyd. Det stoffet legger en microfilm med PFTE på alle bevegelige deler som motvirker slitasje. Båt, bil, motorsag..... whatever. Har en V70 TDI som er rullet 500.000 Km og ved siste service åpnet eg kamdeksel og kamm så ut som den var ny.... Automatkassen girer like fint ennå... Slet med en treg girkasse på golfen til kona. Etter QMI gikk det ca 1000 Km så var all treg giring vekke. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Hvilke erfaringer har BP's medlemmer med dette, og hvem har motorhåndbøker som anbefaler en slik prosedyre? Fra Yanmar 440Hk manualen min. Jeg kinner ca. 5 sekund ett par ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Har en vp fra 78, tar og skifter til en olje med tynn viskositet ved vinterlagring så når jeg starter den tar jeg en skvett olje på ventilene, så blir det flotte greier. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Har akkurat vært innom en kamerat som driver å demonterer en Ford V8 Flathead som har stått siden 3 september 1962. Dette i følge kjøreboka til han som eide lastebilen frem til her i forrige uke da kameraten min varsomt frakta den hjem. Motoren hadde fått ny olje før bilen ble parkert, og den ser ut-, og lukter, som om den skulle vært fylt på i går. Oksydert olje har ei karakteristisk lukt, men her var det ikke antydning til slikt. Det er også all mulig grunn til å berolige dem som er redd for at oljefilm rundt om i motoren skal forsvinne i løpet av en vinter. Det er ingen fare! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 En grunn til at volvo ikke beskriver kjøring av startmotor med stopperen innkoblet kan være at veldig mange volvoer har den elektriske stoppen på nøkkelen. Da blir det umulig når stopp er mot venstre og start mot høyre på nøkkelen. Selvsagt kan man jukse dette til med litt omkobling eller bruke manuell nødstopp om dette finnes. Nå er likevel min motor såpass treg før den tenner etter vinteren, så min har en slags innebygd automatikk mot for rask tenning etter dvalen . Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Jeg benytter samme prosedyre som Mix beskriver ovenfor her, 2 runder a ca 5 sek. med stoppknappen inne (ca 5 sek opphold imellom rundene). Etter dette kommer oljetrykket nesten momentant ved start. Inntaksventilen for sjøvannskjølingen er åpen under kinneomgangene, så jeg ønsker å begrense lengden på disse for å unngå at eksosanlegget fylles opp med kjølevann, med risiko for at dette kommer inn motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Sesongen Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Gjelder det påhengs også? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 (redigert) Nei dette en bare noe en skribent fabler om i en bok om utdaterte greier og kan sees helt bort i fra. Dette gjelder bare i krisemaksimerte situasjoner. Les og lær motorens egen bruksanvisning skulle det heller stått. Redigert 27.Mars.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 , så min har en slags innebygd automatikk mot for rask tenning etter dvalen . Nettopp en slik automatikk er innebygd i logikken på mine Volvo TAMD74EDC. Motoren måler temperaturen før oppstart og legger inn ekstra turn på starteren før tenning. Dette skal ifølge boka ha to hensikter. For det første bringer det opp oljetrykket mye raskere når motoren tenner og for det andre varmer det opp forbrenningskammeret slik at motoren starter raskere og med mindre røykutvikling i kulde. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Seilars Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 I større diesel skipsmaskinerier er det gjerne en prelube pumpe som starter når man trykker på startknappen. Denne leverer et lite oljetrykk, og det er gjerne en startbetingelse før start at oljetrykket når feks. 0,1 bar. Muligens er tanken med kinning uten start på en båtmotor etter opplag at man får et lite oljetrykk etter et lengre opphold på land. Jeg gjør det hver vår, det koster 2x 30 sekunder, og er sikkert ikke nødvendig, men det gir meg en god følelse likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Jeg startet min VP md 17 i går, og det gikk meget fint etter at jeg hadde fjernet is fra slangene til kjølesystemets saltvanns-side, samt eksosslangens lyddemper. Motoren har stått i ro siden sept/okt, og skuta har ligget fortøyd i vinterhavn. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Hank Svart 28.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 En foreløpig konklusjon ser ut til å være at dette ikke innebærer noen stor risiko for alvorlig slitasje på motoren. Yanmar nevner problemstillingen i sine håndbøker, mens VP ikke gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Mange kjerringråd om sylting og salting henger igjen fra før E-stoffene gjorde sitt inntog. Mange motorråd om priming og konservering henger igjen fra før oljen ble syntetisk, oljefilterholderne fikk enveis-ventiler og oljepumpene fikk dupliserte utganger med redundans. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.