lgboat Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Hvem bruker syntetisk olje? Ikke jeg og ikke andre som har Yanmar hvis de følger boka. Min erfaring er at vinterstart ikke er noe problem uansett (med mindre det er noe galt med motoren i utgangspunktet da), men jeg varmer opp motorrommet over natten før en vinterstart på sjøen for enkelhetsskyld. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 , men jeg varmer opp motorrommet over natten før en vinterstart på sjøen for enkelhetsskyld. Om jeg velger vinterhavn neste vinter au, så tenker jeg nok at oppvarming av motorrom blir aktuelt her også. Men, som du sier: for enkelhets skyld. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Lazyjack Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 .......men jeg varmer opp motorrommet over natten før en vinterstart på sjøen for enkelhetsskyld. Hva er det som er så spesielt med en båtmotor fremfor en bilmotor? Ingen stusser på å starte bilen i -10 men skal båten startes i temp. rundt 0 så skal motorrommet varmes opp over natten først??? Forstå det den som kan... Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 (redigert) Skjønner at ikke du kan, men mange andre kan, med meg. Har vel egentlig lært av Redningsselskapet som holder motorenes kjølevann på 60 grader for rask start og utrykning. Redigert 28.Mars.2013 av lgboat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 (redigert) Hva er det som er så spesielt med en båtmotor fremfor en bilmotor? Ingen stusser på å starte bilen i -10 men skal båten startes i temp. rundt 0 så skal motorrommet varmes opp over natten først??? Forstå det den som kan... Ja, forstå det den som kan. Forskjellen for min del, vil vel kanskje være 1/2 minutt mindre kinning på starteren? jeg aner ikke, men har til hensikt å finne det ut . Forskjellen du etterspør ligger vel kanskje i egen usikkerhet i og med at bilen går hver dag, mens båten ligger i ro i månedsvis? Jeg aner ikke selv som sagt, men jeg haller nok til samaritansiden i og med påsken. Er det minste mulighet for at jeg kan spare inn 30 sekunder kinning, så får nok motorrommet oppvarming dagen i forveien neste år, eller om det skulle komme en skikkelig kuldeperiode igjen. Så får folk skjønne hvor lite eller mye de selv måtte ønske. Redigert 28.Mars.2013 av Lovart låring (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.