Jump to content

Micore 630/628 Offshore-Gode båter?


740dsti

Recommended Posts

Tror disse er ganske optimale når det kommer til forholdet mellom pris og sjøegenskaper.

 

Det har vært min drømmebåt lenge, og særlig nå med oppdatert dashboard. Og med 150 hk (minst). E-tec 150 HO eller 200 hadde vært rått på denne (samme lave vekt som E-tec 150 med 195 kg).

Evt. nye Mercury F150 som veier kun 10 kg mere, som det fornuftigste valget støy og forbruksmessig. En brukt Verado 135 eller 150 omprogrammert til 200 hk er også en mulighet.

Ikke for at Honda 150 er noe dårlig valg men de andre gir litt mere "sprut".

Den nye Yamaha F200 blir vel i dyreste laget...

 

630 gir bedre beskyttelse mot vær og vind mens 628 gir litt bedre armslag for de som har klaustrofobiske tendenser ;-)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex: Takk for tilbakemelding og innspill. Jeg synes også den oppgraderte innerlineren ser ut som en god forbedring. Du ønsker en motor større enn max anbefaling fra produsent og jeg tenker også at dette er "min stil", hva med feks Evindude 200HO? Litt tyngre(235kg) men 3,3 liter slagvolum gjør litt forskjell sammenlignet med f,eks. 150/200(2,6l). Innspill?

 

Andre erfaringer og innspill vedrørende Micore 630/ 628 mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

200 HO var kanskje litt overkill tenker jeg, både kubikk og vektmessig, selv om Honda 150 veier ca 220 kg. Men det er jo lov å prøve ;-) Moro blir det nok.

Men i den vektklassen finnes jo både Suzuki DF175 og Verado 135/150 (som er omprogrammeringsvennlig). Lundins Marin har et racingprogram til Veradoen som gir ca 240 hk ;-) Tipper toppfart rundt 55 knop...

Mercury F150 har forøvrig 3 liter volum, størst i klassen rundt 200 kg.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har bestilt F 150 mercury, det gledes.

Har en Fibrafort 215. Prøvd med 200, men ble for voldsomt. God fart og slikt, men litt lett å gi full gass og da er jo forbruket deretter.

Lest og lest om f 150, bare gode erfaringer på nett. Forbruk og støy.

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post
Share on other sites

Apropos E-tec 150.. Lundins Marin har visstnok knekt koden så den kan nå omprogrammeres til 200. hysj :saint:

Fin lyd av V6 2-takt.. og så grei vedlikeholdsmessig som også E-tec er, tror det hadde blitt førstevalget. Burde vel greie bortimot 50 knop med 200.

 

Tror det hadde holdt med denne da http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=39208634 den yter vel ca 170 hk og så kan Lundins fikse mere om nødvendig.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Flott med innspillene på motor og for min del foretrekker jeg Evinrude E-tec.

En del journalister som har prøvd Micore 630/ 628 båtene er veldig positive og sammenligningstesten med "Oceanmaster 605" i Båtmagasinet er entydig.

Hvis det ikke kommer noen klare anbefalinger om ikke å kjøpe Micore 630/ 628 fra noen her på Baatplassen.no konkluderer jeg at disse svenske Micore-båtene er konkuransedyktige.

Link to post
Share on other sites

Allerede for 5 år siden ble jo båten rosende omtalt i Motormagazinet Fredrikstad Nr.3 mai 2008.

 

http://www.micore.se/test.htm

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Rosende omtale i nybåt-tester er veldig positivt og basert på disse testene virker som disse svenske båtene er veldig gode. Jeg er klar for å prøve en slik men en "sjekk" med båtfolket her på baatplassen før man tar steget er vel fornuftig siden det virker som disse båtene er solgt relativt lite av, sammenlignet med en del andre båt-merker.

Link to post
Share on other sites

En forklaring på at det er solgt lite av dem er nok at fabrikken har hatt begrenset produksjonskapasitet, og alle båtene de har klart å støpe har blitt solgt.

De har visstnok ikke hatt mulighet for å øke produksjonen der fabrikken ligger nå pga. utslipps og miljøkrav.

Noen er fornøyde som små.. ikke alltid det er lurt å vokse seg for stor, da er fallhøyden desto større.

 

Forøvrig er vel de nye modellene til Ryds også interessante, det er også høy kvalitet med vakuumstøp osv.

Tenker på nyheten F588, den er jo over 6 meter lang. 44 knop med 150 hk ifølge produsent. Finnes i 3 varianter http://www.ryds.se/1/sv/start/start.php

Längd 6,25 m, bredd 2,45 m, vikt 680 kg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ryds%20f588%20wa%20aktervy.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Eneste micore 630-eier jeg vet om er denne https://baatplassen.no/i/topic/89859-maks-3000-rpm-og-36-knop-paa-micore-630-offshore-honda-bf150/

 

Han var ikke mye aktiv her etter siste innlegg. Men du kan jo prøve å kontakte han.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Gratulerer :smiley::smiley:

Du savner ikke den ekstra beskyttelsen vindskjermen i 630 gir ?

Og ikke minst hvilken motor har du?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takk for gratulasjonen teerex, jeg synes 630 har en litt trang løsning i " cockpit" og når 628-modellen ble lansert var dette en "forbedring" som gjorde dette til et enkelt valg.

Litt av forklaringen er vel at jeg er godt over middels høy og bred, for andre vil sannsynligvis 630-modellen være et godt alternativ.

Motor: Honda BF200.

Link to post
Share on other sites

Det er bra, vi liker litt heftig V6 motorisering. Og du trenger vel ikke hørselvern med den motoren der ?

Når du 50-knopsmerket da ?

BF175 kan visstnok omprogrammeres til 200 siden de er teknisk samme motor. Tenker sånn forsikringsmessig, har hørt at noen selskap har mye høyere premie fra 46 knop og oppover.

 

Micore anbefaler 90-150 hk men 90 hk var nå stusslig på et slikt skrog, selv om det funker fint på min 300 kg lettere båt :smiley: (4-500 kg lettere med motor og bensin).

Ser de har lagt ut kjørefakta for 630 med 90 hk, 33 knop var jo ikke så ille for en 1,5 liters motor men ingenting for den fartsinspirerte båtfører :giggle:

 

Og som godværsbåt er nok 628 mere praktisk enn 630 ja.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg er så langt positiv til Honda`en, monterte den på heis/brakett og da er det ikke noe problem å nå

50-tallet selv med bunnsmurt skrog, full tank og 2 personer i båten.

Hørselvern er ikke nødvendig, stillegående motor dette.

Valget av Honda og akkurat BF200 modellen ble litt spesielt og ikke noe jeg hadde tenkt i utgangspunktet, men det er en lang historie.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...