Jump to content

Seile kryss. Finnes det enkel beregning av sideveis avdrift?

Erik

Recommended Posts

Da jeg seila hjem i helga tok jeg god høyde før jeg slo inn på en skarp kryss inn byfjorden.

Jeg fikk siktet baugen der jeg hadde tenkt meg (ikke verst bare det :lol: ) og stod innover på rett over 30 grader, 10 grader helning og 4-5 knop.

Men lenge før jeg kom inn gikk jeg tom for vann på le side og måtte slå for å tjene ny høyde.

Finnes det noen måte å beregne sideveis avdrift, slik at man kan beregne hvor man må sikte baugen for å treffe der man vil ? F.eks ett vist antall grader ?

Eller varierer avdriften så mye med vindstyrke, strøm, etc, at man ikke kan beregne dette.

Vil tro at kart plotter viser korrekt kurs inkludert avdriften, men da har man allerede slått. Hadde vært kjekt å greie å beregne dette riktig på forhånd slik at mann ikke slo for tidlig...

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Guest Avmønstret#

Handler vel mest om øvelse og at man blir kjent med båten og hvor mye avdrift man får ved gitte forhold. Men selv de beste bommer på dette av og til. Ta god høyde er vel universaltipset, bedre å seile litt romt på slutten en å måtte slå på merket, særlig hvis man får barbor halser og det er regatta. Men det aller beste er jo å treffe perfekt :-)

Kort svar; nei.

Det er umulig fordi vinden aldri er helt stabil, og strømmen kan også forandre retning og styrke. Når du krysser går du gjerne litt opp i vinden når den øker og faller av når den minsker. Når du kommer nærmere land eller inn i et sund kan retningen på strømmen forandre seg mye lokalt. I tillegg får du jo avdriften av at vinden både drar båten fremover og noe mot le.

For å være helt sikker på å unngå et ekstra slag må du i så fall vente litt ekstra før du slår og holde best mulig høyde. Bommer du på målet er det bare å slippe litt på skjøtet den siste biten.

En vanskelig ligning med mange ukjente.

Det finnes kartmaskiner til Mac og PC som sånn omtrentlig regner ut layline, men helt rett blir det ikke. Det er også fireakse sonarer å få til slikt bruk, men de er svindyre.

Du må prøve å få overblikk over strøm og lokale avvik. Du må også ta inn i ligningen av du piner i vindkuler. Båtens naturlige avdrift må også inn i regnestykket. Og så er det slik at du gjerne seiler litt lavere enn naturlig kurs etter slag for å aksellerere båten. Seiler du mot et merke på babords halser overstår man gjerne merket litt dersom det er andre båter i spill. Det er oftest mindre å tape på det enn et ekstra slag for å vike.

En av de problemstillinger som gjør seiling så fint. Kombinasjonen av sjakk og bryting.

Som de andre også er inne på er der mange faktore som spiller inn. Jevnfør din kompaskurs med COG og du har din avdrift. En båt i perfekt balanse vil normat også ha mindre avdrift en en båt med dårlig balanse. Spesielt moderne båter med smal dyb kjøl er avhengig av god balanse for og generere løft, og dermed mindre avdrift.

I korthet er det diffen mellom COG og heading som gir deg avdrift. COG kan avleses med en GPS, og heading finner du på et kompass. Problemet er at et vanlig analogt kompass for fritidsbåter sjeldent gir tilstrekkelig avlesingsnøyaktighet, men dersom du har et kalibrert kompass, tatt opp deviasjonskurve og kjenner misvisningen skal du kunne finne diffen og kompensere for den.

Har du et gyro eller GPS kompass, blir det enklere. Lykke til.

Sailing - the most expensive way to travel in discomfort....

Det finnes en leeway koeffisient for hver båttype og med den kan avdriften beregnes avhengig av bl.a vindstyrke og krenging. Og, denne benyttes for å beregne sann vindretning og kurs i avanserte instrument/programvare som B&G og Expedition. For vanlige seilere er det store misvisninger og usikkerhet. For å finne typisk avdrift ved en gitt vindstyrke og krenging kan man kaste blåser etter seg med jevne mellomrom og så bruke et håndkompass til å måle vinkelen mellom blåsene og båtens kurs (husk å plukke opp blåsene etterpå). Det må også være fritt for strøm under målingen ( om man da ikke kan gjenta ved å seile motsatt vei).

Heller lite, men lekkert laget

Uten bakgrunnsdata lærte jeg en gang at man kan regne en grad per m/s vind. Dette stemmer ikke helt og blir i alle fall ikke riktig når du ligger mye over (men da burde du ha revet uansett). Som en start kan du bruke dette tallet. Fasiten må du finne selv med metodene over.

Jeg har sett en nydelig video av Clipper båten Gold Coast står ut the Solent, snorrett kjøvann på nesten flat vann. Båten peker kanskje 5-10 grader på kjølevannstripa, spinnakeren langt ute på styrbord. Setter man seg ned og regner avdrift og krefter som skal til for å gi kjølen så mye løft blir kanskje det å gå til white sails ikke så dumt. Før var slikt vanskelig, nå kommer tallene direkte opp på PC'en.

Ole
S/Y Algol

Når det gjelder strøm og vind er kurset D5L en fin læremåte på dette. Avdriften kan være mye større enn det en tror.

Med andre ord:

Kompasskurs

Deviasjon

Magnetisk kurs

Misvisning

Styrt kurs

Vind

Seilt kurs

Strøm

Rettv kurs

Har tatt D5L, driver nå med D5LA. Veldig greie kurs. D5L er et kystnære kurs.

Her for du mange svar på spørsmålene dine

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Når jeg seiler kryss, sitter jeg i lo, med rorkulten i le hånd. Ved å sikte rett fremm paralelt med båtens senterlinje, så finner jeg et teoretisk merke. Dette merket vil jeg skjelden nå, kun ved medstrøm. Om jeg sikter over bauen vil jeg finne et merke som ligger på en linje med en lavere kurs linje. Om dette merket over bauen flytter seg akterover i le, så holder jeg en høyere kurs en denne siktelinjen. Da vil jeg velge nytt siktemerke litt lengre i lo. Siktemerket må slik stadig evalueres i forhold til optimal kurs i forhold til vindrettning og strøm. Det er sjelden avdriften er jevn over tid. .-)

Aileen ll

Guest Avmønstret#

Når jeg var aktiv konkurranseseiler med jolle og brett så husker jeg at mye trening gjorde at en rett og kunne se/skjønte når en klarte å stå opp til merket. I jolla så tror jeg nok at en ubevisst beregnet en vinkel ut fra masta som "jo alltid er der" og fungerer godt som siktepunkt. Når jeg seilte brett så var det mye vridning av skallen bakover før en tok avgjørelsen om å slå.

Uten å ha teoretisert rundt det så foregikk det nok en del avanserte vinkelberegninger i full fart, men egentlig så må det vel være et mål som styrmann å automatisere dette på linje med å kunne rygge en henger uten å måtte plukke frem kalkulator eller har med redskaper for å beregne hjulutslag og avstand/vinkler for å klare å rygge henger og bil rundt en hjørne? Det er ikke nødvendigvis lett men med øvelse så blir det automatisert.

Man kan jo "leke regatta" når man er ute og seiler kryss og sette seg noen punkt man vil prøve å slå mot. Om man setter seg punkt med land i bakgrunnen er det enkelt å se avdriften. Evt. kan man også bruke to faste punkt/merker på sjøen.

I åpent hav uten siktepunkter må en vel frem med navigasjonsverktøy uansett, men innaskjærs har en ofte det man trenger rundt seg for å kunne lage siktelinjer og se avdriften rent visuelt.

Edit: Noe annet jeg tenkte på. Når jeg seiler så håndterer jeg ikke avdriften til båten som en egen faktor, med øvelse så vet en hvor høyt båten klarer å stå, som jo da blir et samlebegrep inklusive avdrift. Men den kan jo variere noe feks hvis man har mye krenging, men da vet man sånn ca at båten ikke klarer å stå like høyt, men innen normale vinder så er ikke avviket så stort at det på en måte er så mye å tenke på. Men bølger og strøm blir egne "ytre" faktorer som påvirker.

Som andre har skrevet her så kan en jo lage seg siktepunkter i båten som en ser opp mot masta (hvis vinkel står i forhold til vinden) og det faste merket man skal krysse mot. Da har man et godt redskap som er ukomplisert og alltid vil virke. Men hele beregningen står og faller på at en holder rett høyde i forhold til vinden når man gjør den. Dreier vinden så faller løsningen. Står man for høyt i vinden når man beregner så klarer man ikke merket når man har slått, står man for lavt så går man for høyt over merket etter man har slått. Så man må ha god føling med hvor høyt man seiler.

Men det går jo an å pine båten en del om man merker at en ikke klarer merket. Det er jo alltid noen som er veldig flinke til å pine båten og seile med litt bedre høyde enn andre uten å miste for mye fart. God seiltrim og aktiv styrmann som får med seg enhver liten dreining i av vinden er vel noe av trikset.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

På kryss,liker jeg å ha båten litt logjerrig. Da kan jeg kjenne utfra presset på roret om jeg ligger optimalt i forhold til vindrettningen. Minsker presset,ligger jeg for høyt, og øker det så ligger jeg for lavt. På seilas i åpent hav så bruker en jo kompasset som peiling, evt. GPS-spor. Om jeg da står over merket, så gir jeg ut på seil så rorpresset blir "passe". Står jeg ikke opp til merket, ønsket kompasskurs (Gps-kurslinjen), så må jeg trimme inn seil eller slå!

Rorpresset bruker jeg og til å styre meg over motgående sjø. Bruk roret slik at rorpresset er jevnt, da vil en kunne vinne høyde, få bedre båtfart og behageligere seilas.

Aileen ll

Dette varierer selvfølgelig mellom båttype, seilføring, vær, forhold og strøm. Men trådstarter spør om en enkel måte å beregne dette på og flere av dere gjør dette etter min mening alt for komplisert.

Mitt tips er:

1. Begyn med at anta at du etter slag treffer 90 grader på seilt kryssvinkel (tipset om a finne 2 punkter på båten som står 90 grader på fartsretning er bra)

2. Om du står høyere enn du antok når du kommer til merket du siktet på så justerer du noen grader ved neste slag.

Værre er det vel ikke...

Har fått noen gode tips her samt en bedre forståelse av hva som må tas med i betraktningen :thumbsup: .

Spesielt 1 grad pr ms vind og det med å ta siktepunkt og se om det flytter seg, samt bruk av COG er noe jeg tar med meg videre :clap: .

Dog er vel den viktigste lærdommen : Er du i tvil om det er for tidlig å slå ja da er det for tidlig :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Har fått noen gode tips her samt en bedre forståelse av hva som må tas med i betraktningen :thumbsup: .

Spesielt 1 grad pr ms vind og det med å ta siktepunkt og se om det flytter seg, samt bruk av COG er noe jeg tar med meg videre :clap: .

Dog er vel den viktigste lærdommen : Er du i tvil om det er for tidlig å slå ja da er det for tidlig :lol:

Men overstår du merket er det døden... I regatta vel og merket.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...