Jump to content

Hva trengs for å koble autopilot (raymarine) til pc-kartplotter

Bearded Beast

Recommended Posts

Det ligger endelig an til etterlengtet autopilot til sommeren men det er for meg uklart hva som behøvs for å koble sammen pc og autopiloten for å feks få den til å følge en rute elr gå mot waypoint o.lign. Om dette vil bli benyttet i noe særlig grad er en annen sak men vil gjerne ha muligheten. Har både opencpn og maxsea om det skulle utgjøre noe forskjell

Jeg har en Autohelm ST4000W autopilot og en Interphase Chartmaster 11CVS+ kartplotter, og da er det kun er kabel mellom disse for å overføre data serielt via NMEA0183 på 38400baud . Noe mer komplisert burde det ikke bli mellom en PC og kartplotter heller, eventuelt må en USB/serie-adapter til da det vel er slutt på at en laptop har RS232 kontakter..

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hva med litt mer informasjon fra deg angående hvilken løsning du har valgt? P70R er kun et betjeningspanel - hva med resten av løsningen? Hva har du av utstyr allerede, og hva planlegger du å anskaffe?

Selve hjernen i en autopilotløsning er kurscomputeren, og jeg mener alle dagens Raymarine-kurscomputere har både NMEA 0183 inn og ut (noe annet ville vært for dumt). Du vil uansett ha begge deler. UT for å få NMEA 0183 ut fra kurscomputeren til PC, og INN for å få NMEA 0183 INN fra PC til kurscomputer.

PC og autopilot snakker sammen via protokollen NMEA 0183. Utfordringen er grensesnittet mellom disse enhetene. En PC kan som regel snakke NMEA 0183 via serieport (RS232) eller USB - du vet selv hva din PC har. Hvis du kun har USB er vel det vanligste å bruke en USB-til-RS232-overgang. Her finner du mer informasjon om hvordan du kobler en PC til en NMEA-kilde: http://www.boatdesign.net/forums/onboard-electronics-controls/how-link-nmea-gps-rs232-pc-25619.html

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Sjølvsagt har eg kun usb og hva som finnes på kurscomputeren av 'språk' har eg allerede sagt. Noe mer enn det aner eg ikkje. Kan ikkje sjå det står noe sted om hva slags kontakter som er på denne raymarinesaken. Det eg var ute etter var vel nettopp opplysninger om det, hva trenger eg av hardware. Men iogmed eg bare får spørsmålet tilbake så er eg like langt. Vel vel takk for input

Raymarinesaken har en kontaktskinne hvor du kobler til de enkelte lederne på den kabelen du bruker. Du finner masse info om dette på http://raymarine.no hvis du går til support-seksjonen og kikker på "Installation Guide" for den modellen du skal kjøpe.

Uansett er det bare å ta kontakt med Raymarine. De er dyktige og gir deg garantert et godt svar.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Tror ikke du trenger toveis kommunikasjon her, Det er bare Pc'en som trenger å sende et waypont telegram. Da trenger du bare en USB til RS232 omformer. Kan kjøpes for noen få kroner på dealextreme. Om du skulle ha behov for toveiskommunikasjon er det enklest med to omformere i hver sin USB port. Utfordringen med RS232 er at både inn og ut telegrmmet benytter pinne 5 som felles jord. Dette behøver ikke å gå så godt mot NMEA 0183.

Det finnes USB - NMEA183 convertere å få kjøpt. Der er det både NMEA input og output. Og wifi - nmea finnes også.

Bl.a her ; http://www.busse-yachtshop.de/shop/wbc.php?sid=350454687053&tpl=produktdetail.html&pid=4570

Det går og an å lage / bygge selv en RS232 - NMEA converter, må da ha en USB-RS232 converter i tillegg.

Om du søker litt på forumet finnes et innlegg med tegning til en enkel konverter.

På Raymarin autopiloten kobler du til nmea input fra RS232 tx pin 2, eller nmea ut på usb - nmea konverteren.

I tillegg må du vel velge en com port (0) i kartprogrammet og sette baud rate til 4800 som er standard (alternativ 9600baud).

Egentlig ikke så vanskelig.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Det finnes USB - NMEA183 convertere å få kjøpt. Der er det både NMEA input og output. Og wifi - nmea finnes også.

Bl.a her ; http://www.busse-yachtshop.de/shop/wbc.php?sid=350454687053&tpl=produktdetail.html&pid=4570

Det går og an å lage / bygge selv en RS232 - NMEA converter, må da ha en USB-RS232 converter i tillegg.

99 euro (som fort blir godt over tusenlappen når du legger til moms og innførselsgebyrer) er for meg en stiv pris for en USB--rs232 adapter som du får på ebay for godt under 10 USD fritt tilsendt og moms- og gebyrfritt innført til Norge. Riktignok er det optokobler på den adapteren du linker til, men det er vel de færreste fritidsbåter som trenger den beskyttelsen det gir?

For øvrig er det meningsløst å snakke RS232-NMEA konverter fordi NMEA 0183 en protokoll, ikke et fysisk interface. NMEA 0183 bruker RS232 (eller en av de nær beslektede punkt-til-punkt serieinterfacene) som fysisk kanal.

I trådstarters problemstilling er det også snakk om NMEA 2000, og der er ikke protokollen publisert og offentlig tilgjengelig etter hva jeg har skjønt. NMEA 2000 bruker også et helt annet fysisk grensesnitt som ikke på noen måte er kompatibelt med NMEA 0183. Trådstarter bør finne ut om apparatene han vil koble sammen støtter NMEA 0183, og deretter bestemme seg for om han vil bruke billige komponenter basert på en åpen standard (NMEA 0183) eller om han vil bruke penger på en dyr og proprietær standard (NMEA 2000) som kanskje er bedre på noen måter, f eks enklere kabling...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...