Gert84 Startet 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2013 Hei. har fått meg en mariner 200 hk 1994. er litt usikker på om "autolube" oplegget fungere som det skal.. er jo litt av et system med en 10 ltr påfyllingstank som da går opp til en mindre tank på motoren. vett at tom føleren i tanken på motoren ikke fungere. og har egentlig lyst til at kutte ut det hele og så tilføye 1-2 % i bensinen istedet. for har på fornemmelsen at jeg ikke får noen forvarsel om det system plutselig slutter at virke.. å av erfaring er det enkelste noengange det sikreste..? Sitér dette innlegget Link to post
Knut T. Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Hadde for noen år siden en båt med en 30 hk Mariner med autolube. Etter å ha hatt en rep. På motor, med bytte av ett stempel og alle lagre, etter at en liten lufteventil på toppen av oljetanken klebet seg igjen og ikke slapp luft inn i oljetanken, gikk jeg over til å ha olje i bensinen. Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post
Gert84 Svart 28.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Men Har en plass lest at denne motoren juster mengden av olje alt etter hvor mye den føler den trenger.. altså på lav turtall kansje 0.5% og så på høyt turtall kanskje 2 %. noen som vett om dette stemmer.? og hva skjer om man får for høy %.? vil det sote til i stempler etc.? eller ryke/å lukte det bare litt ekstra.? Sitér dette innlegget Link to post
Petter Kjærstad Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Ved å kutte ut Autolube så soter den litt på tomgang (5 knopssoner osv.) dette er ikke farlig, men motoren kan bli litt "uggen" og tungstartet. Fordelen er som du sier, du VET at motoren får olje. Har en 225 Johnson 93 modell hvor dette er fjernet. I tillegg har jeg montert en Carter fødepumpe til bensinen. Bland 1.3 til 1,5 prosent i tanken, da er du nogenlunde på godsiden. (hvor ofte kjører du helt full gass uansett?) Ved grisekjøring og mye fullgass er 2 prosent lurt... Petter Sitér dette innlegget Link to post
Gert84 Svart 1.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Ok men bør jeg fjerne alt av oljeinnsprøytnings systemet.? eller kan jeg bare la alt vere som det er.? tenkte evt og fjerne "linken" mellem karburator og oljepumpen. har lest en masse på div fora og ser at der er mange i usa som har hatt problemer med et plastik gearhjul.. som går i stykker og man får da alarmer og ingen olje.. så har bestemt meg for at køre premix :) http://continuouswave.com/whaler/reference/mercuryOilInjection.html er der noen som kan svare på om jeg bare kan plugge hullet som heter crankcase pressure.. den som gjør at oljetanken på motoren alltid er full. Sitér dette innlegget Link to post
Gert84 Svart 5.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Fikk bestilt diverse dele til at kutte ut oljeinnsprøytningen, så dette blir gjort idag. :) kan poste litt bilder og fremgangsmåte om andre skulle vere intereseret. Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Klart det er interessant. Ta noen bilder sammen med teksten, så blir vi sofagriser lykkelige! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Ved å kutte ut Autolube så soter den litt på tomgang (5 knopssoner osv.) dette er ikke farlig, men motoren kan bli litt "uggen" og tungstartet. Fordelen er som du sier, du VET at motoren får olje. Men da viktig å huske på at når olja bare kommer i bensinen , så vil en tilstoppet dyse kunne gi oljemangel på en sylinder. Så jeg for min del foretrekker autolube - og ved sesongstart eller etter å ha gjort noe på motoren så har jeg på ekstra olje i bensinen til at jeg får verifisert at den bruker den olja den skal i forhold til bensinmengde Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jkn Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Før du begynner med noe lurifax greier så skal du være helt sikker på hva du gjør. Er du sikker på at all oljen fra autolube systemet kun blandes i bensinen ? At ikke noe går direkte til punktsmøring ? Har du hørt om at dette er et problem siden du vil gjøre noe med det ? Hva med alarmer på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Gert84 Svart 6.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Klart det er interessant. Ta noen bilder sammen med teksten, så blir vi sofagriser lykkelige! Gikk self tom for strøm på mobilen.. så ble ingen bilder.. men jobben var utrolig enkel :) 15 min tok det.. Men da viktig å huske på at når olja bare kommer i bensinen , så vil en tilstoppet dyse kunne gi oljemangel på en sylinder. Så jeg for min del foretrekker autolube - og ved sesongstart eller etter å ha gjort noe på motoren så har jeg på ekstra olje i bensinen til at jeg får verifisert at den bruker den olja den skal i forhold til bensinmengde Hei. om du ser på bildet her, så blir olje og bensin blandet før det går inn i karburator.. så da vil det uansett bli tull om en dyse tetter..men om en dyse tetter vil jeg jo høre fusking på motoren med en gang.? Før du begynner med noe lurifax greier så skal du være helt sikker på hva du gjør. Er du sikker på at all oljen fra autolube systemet kun blandes i bensinen ? At ikke noe går direkte til punktsmøring ? Har du hørt om at dette er et problem siden du vil gjøre noe med det ? Hva med alarmer på motoren. Har lest mye på iboats forum hvor dette er mye omtalt :) og er original dele til ombygningen. hvad angår alarmer så er problemet akkurat at alarmmodulet var defekt.. og det er litt kostbart og går iflg. iboats folka ofte istykker. så nu er det hele koplet fra, har kun en overophetnings alarm som går direkte til "alarmhornet" , testet den igår og den slår inn perfekt på 87 grader. og så skal jeg montere vanntrykksføler og da. om du ser på tegninga så er der ikke noe ojle som går til punktsmøring. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Gikk self tom for strøm på mobilen.. så ble ingen bilder.. men jobben var utrolig enkel :) 15 min tok det.. Hei. om du ser på bildet her, så blir olje og bensin blandet før det går inn i karburator.. så da vil det uansett bli tull om en dyse tetter..men om en dyse tetter vil jeg jo høre fusking på motoren med en gang.? ja da blir det jo et fett. (På mine yamahaer så blir olja sprøyta inn i innsuget etter forgasser.) Har ikke hatt 6 syl motorer, men ser for meg at ikke alle vil merke om en av sylindrene ikke går helt som den skal...? (merkes kanskje best på full gass med at man ikke får samme turtall som vanlig?) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.