Jump to content

Mariner v200 hk 1994. kutte ut oljeinnsprøytning.

Gert84

Recommended Posts

Hei.

har fått meg en mariner 200 hk 1994.

er litt usikker på om "autolube" oplegget fungere som det skal.. er jo litt av et system med en 10 ltr påfyllingstank som da går opp til en mindre tank på motoren.

vett at tom føleren i tanken på motoren ikke fungere.

og har egentlig lyst til at kutte ut det hele og så tilføye 1-2 % i bensinen istedet. for har på fornemmelsen at jeg ikke får noen forvarsel om det system plutselig slutter at virke.. å av erfaring er det enkelste noengange det sikreste..?

:flag_da:

Men Har en plass lest at denne motoren juster mengden av olje alt etter hvor mye den føler den trenger.. altså på lav turtall kansje 0.5% og så på høyt turtall kanskje 2 %. noen som vett om dette stemmer.?

og hva skjer om man får for høy %.? vil det sote til i stempler etc.? eller ryke/å lukte det bare litt ekstra.? :wink:

Ved å kutte ut Autolube så soter den litt på tomgang (5 knopssoner osv.) dette er ikke farlig, men motoren kan bli litt "uggen" og tungstartet.

Fordelen er som du sier, du VET at motoren får olje. Har en 225 Johnson 93 modell hvor dette er fjernet. I tillegg har jeg montert en Carter fødepumpe til bensinen.

Bland 1.3 til 1,5 prosent i tanken, da er du nogenlunde på godsiden. (hvor ofte kjører du helt full gass uansett?) Ved grisekjøring og mye fullgass er 2 prosent lurt...

Petter

Ok men bør jeg fjerne alt av oljeinnsprøytnings systemet.? eller kan jeg bare la alt vere som det er.? tenkte evt og fjerne "linken" mellem karburator og oljepumpen. har lest en masse på div fora og ser at der er mange i usa som har hatt problemer med et plastik gearhjul.. som går i stykker og man får da alarmer og ingen olje.. så har bestemt meg for at køre premix :)

http://continuouswave.com/whaler/reference/mercuryOilInjection.html

er der noen som kan svare på om jeg bare kan plugge hullet som heter crankcase pressure.. den som gjør at oljetanken på motoren alltid er full.

• 1 måned senere...

Ved å kutte ut Autolube så soter den litt på tomgang (5 knopssoner osv.) dette er ikke farlig, men motoren kan bli litt "uggen" og tungstartet.

Fordelen er som du sier, du VET at motoren får olje.

Men da viktig å huske på at når olja bare kommer i bensinen , så vil en tilstoppet dyse kunne gi oljemangel på en sylinder.

Så jeg for min del foretrekker autolube - og ved sesongstart eller etter å ha gjort noe på motoren så har jeg på ekstra olje i bensinen til at jeg får verifisert at den bruker den olja den skal i forhold til bensinmengde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Klart det er interessant.

Ta noen bilder sammen med teksten, så blir vi sofagriser lykkelige!

Gikk self tom for strøm på mobilen.. så ble ingen bilder.. men jobben var utrolig enkel :) 15 min tok det..

Men da viktig å huske på at når olja bare kommer i bensinen , så vil en tilstoppet dyse kunne gi oljemangel på en sylinder.

Så jeg for min del foretrekker autolube - og ved sesongstart eller etter å ha gjort noe på motoren så har jeg på ekstra olje i bensinen til at jeg får verifisert at den bruker den olja den skal i forhold til bensinmengde

Hei. om du ser på bildet her, så blir olje og bensin blandet før det går inn i karburator.. så da vil det uansett bli tull om en dyse tetter..men om en dyse tetter vil jeg jo høre fusking på motoren med en gang.?

bilde

Før du begynner med noe lurifax greier så skal du være helt sikker på hva du gjør.

Er du sikker på at all oljen fra autolube systemet kun blandes i bensinen ? At ikke noe går direkte til punktsmøring ?

Har du hørt om at dette er et problem siden du vil gjøre noe med det ?

Hva med alarmer på motoren.

Har lest mye på iboats forum hvor dette er mye omtalt :) og er original dele til ombygningen. hvad angår alarmer så er problemet akkurat at alarmmodulet var defekt.. og det er litt kostbart og går iflg. iboats folka ofte istykker.

så nu er det hele koplet fra, har kun en overophetnings alarm som går direkte til "alarmhornet" , testet den igår og den slår inn perfekt på 87 grader. og så skal jeg montere vanntrykksføler og da.

om du ser på tegninga så er der ikke noe ojle som går til punktsmøring.

Gikk self tom for strøm på mobilen.. så ble ingen bilder.. men jobben var utrolig enkel :) 15 min tok det..

Hei. om du ser på bildet her, så blir olje og bensin blandet før det går inn i karburator.. så da vil det uansett bli tull om en dyse tetter..men om en dyse tetter vil jeg jo høre fusking på motoren med en gang.?

ja da blir det jo et fett. (På mine yamahaer så blir olja sprøyta inn i innsuget etter forgasser.)

Har ikke hatt 6 syl motorer, men ser for meg at ikke alle vil merke om en av sylindrene ikke går helt som den skal...? (merkes kanskje best på full gass med at man ikke får samme turtall som vanlig?)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...