Jump to content

Regattabåt som familie på 3 kan seile til Danmark?

thedriver500

Recommended Posts

Hei. jeg har tenkt på å kjøpe seilbåt, men lurer veldig på hva slags?. jeg bor med samboer å en gutt på snart 5, så det må være mulig for meg å ha med de. lar det seg gjøre å reise på tur oss tre over til danmark i en type regatta båt?

jeg kan godt senke luksusen litt for å øke farten litt.

hvor god er en regatta båt i litt sjø?

lar det seg gjøre å seile noe slikt alene? 1 mann liksom?

takker for svar

"Regattabåt" er et ganske vidt begrep, men hvis vi antar du mener rask seilbåt på rundt 30 fot og oppover som er vanlig å bruke i regatta, så er svaret ja, en sånn kan man håndtere om man bare er én og man kan også fint dra på tur til Danmark med samboer og barn på 5. Bare vær oppmerksom på at samboere som passer på barn har lett for å slå seg vrange om de føler at skipper'n ikke har kontroll på skuta, spesiet i dårlig vær. Anbefaler sterkt at dere deler likt på seileoppgavene ellers kan ferien falle i fisk. Viktig at alle skjønner hva som foregår så det ikke skapes unødig bekymring eller frykt.

Veldig generelt; når du sammenligner en rask seilbåt med en "cruiser" får du typisk litt større seilareal, som kan bety at du må reve seil litt tidligere. Det vil være lagt mer vekt på plass i cockpit enn under dekk, men ikke nødvendigvis så mye. Det vil ikke være bord og annet ræl i cockpit som kan komme i veien for seiling. Det vil kanksje være bedre plass til å bevege seg overalt på dekk. Under dekk vil kanskje innredningen være noe mer spartansk, det vil være trangere i forpiggen pga. smalere forskip, og kanskje noe lavere ståhøyde. Vinsjer og lignende på dekk vil være dimensjonert for å tåle større belastning. Det vil være flere trimmeanordninger (som ingen tvinger deg til å bruke hele tiden når du er på ferie). I motsjø vil skroget skjære sjøen bedre pga. det smale forskipet, men når bølgene blir store nok kan det bli ubehagelig pga. flatere bunn enn en mer moderat båt. Båten vil være stivere (krenge mindre) enn en vanlig båt pga. dypere kjøl, mer ballast osv, dette gjør at den tåler mer seil i mer vind, men den kan også bli mer ubehagelig og slitsom å seile i uvær over tid.

budsjettet blir veldig lavt til å begynne med værtfall det jeg har sett på har vært til under 50 000.

si gjerne ifra hvis det ikke lar seg gjøre å legge ut på tur i en så billig/ gammel båt.

man kan dra på tur i et badekar, bare man vil det nok :o)

i den prisklassen++ kan du kanskje finne en Albin Express, det er en veldig utbredt regattabåt som seiler bra, uten å være ekstrem. Du kan antagelig få en Banner 28 litt rimeligere, men det tror jeg fort kan bli en håndfull for mye på tur over til Danmark.

Du kan dra på tur med nesten hva som helst av båt. Til den prisen er det vel 70-tallet, evt tidlig 80-tallet? Dette er båter som det på den tiden var helt vanlig å tilbringe hele ferien om bord for hele familien.

Jeg er oppvokst i Oslofjorden, og har vært på tur med en 15 fots With med telt. Noen kamerater dro tur-retur Danmark med en BB11 (åpen og liten seiler i tre) med bare en presenning de dro over bommen når de skulle sove. Har selv vært på flere lengre turer med en Banner 28.

Mye handler om krav til komfort, så det første kravet du antagelig må droppe til den prisen er krav til ståhøyde inne så sant du ikke er veldig lav.

2 av båtene til Jarle Andhøy (Berserk) var av typen Albin Vega og han dro nok vesentlig lenger enn til Danmark. Det er en av båtene jeg ville vurdert til den prisen, evt en Maxi 77, gjerne med utenbordsmotor.

Vet ikke helt hvilke "regatta båter" du tenker på?

jeg er helt grønn på hva som kreves så fint om noen kan innformere litt om det også.

jeg å en venn skal prøve å få tatt et seilkurs i løpet av våren.

hva mener du kassabel innenbordsmotor? at den er som vi sier kisteklar? eller trenger større service?

har kun tittet på sikkerhets utstyr når det gjelder ekstra greier

First Class 8 http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=40251755 - Hvordan er denne sammenlignet med Banner 28 egentlig?

Hva med en Maxi Racer evt. Maxi Magic? Marieholm IF - ikke veldig rask, men fin båt. H-båt - kanskje ikke så god plass under dekk. Comfort 26, ikke utpreget regattabåt, men seiler sikkert brukbart http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40489413

jeg er helt grønn på hva som kreves så fint om noen kan innformere litt om det også.

jeg å en venn skal prøve å få tatt et seilkurs i løpet av våren.

hva mener du kassabel innenbordsmotor? at den er som vi sier kisteklar? eller trenger større service?

har kun tittet på sikkerhets utstyr når det gjelder ekstra greier

Vet ikke helt hva du mener med "kreves"? Svjv. promille under 0.8 og muligens båtførerprøven? 20-30 år gamle saltvannskjølte dieselmotorer kan ikke forventes å leve særlig mye lengre. Men de båtene vi tenker på her har ofte påhenger, og da blir det ikke så dyrt å bytte, og sjansene for å få en som ikke er så gammel er også tilstede.

First Class 8 http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=40251755 - Hvordan er denne sammenlignet med Banner 28 egentlig?

På mange måter veldig like.

Jeg kjøpte Banner 28 i -83 og sto da med valget mellom Banner'n og First Class 8. Jeg valgte Banner fordi den var et knepp større og følte det var litt mer båt. Treinnredning på Banner'n der det var plast på First Class. Den gang skulle jeg ha en rendyrket regattabåt med mulighet for å dra på turer.

Plass til 2-bluss kokeapparat og en grei bysse på Banner'n og mye mindre plass på First Class.

Ellers seiler de ganske likt, begge er en jolle med kjøl og skal seiles som en jolle. Morsomt å plane og noen heftige opplevelser under seil, men vil vel ikke akkurat påstå dette er båter man lærer å seile i med et barn på tur til Danmark.

Du fremhever regattabåt og har samboer og barn som 2.-prioritet, men med 50 båtpenger i budsjett, blir det enten eller.

En skikkelig bra rigget laserjolle kan du sikkert få nesten til den prisen, men da har du ikke plass til stort mer enn en termos og langt mindre dataspill og ludo til guttungen.

Jeg ville da heller sett på en Marieholm IF. http://www.finn.no/finn/boat/used/result?keyword=if&BOAT_CLASS=2188&sort=2

Om du holder til i Oslo, så har IF-klubben onsdagsregattaer ved vassholmen og der arrangeres det også NM hvert år. De har også egen klasse i Ferdern, så det er mange muligheter for regatta med en slik.

(Jeg har vært med på både Ferder og NM i en IF og kan love deg at de kjemper)

Det er bare fire i den tråden til Finn, så det kan hende du bør vente litt. Det finnes versjoner der den ene stukkøyen bak er ertattet med et uttrekkbart kjøkken som gjør at man har større salong mellom hvert måltid og en ekstra soveplass i salongen. Dette er kanskje ikke helt nødvendig når dere er bare tre, men en kjempefordel når du skal seile regattaer og ikke vil dele seng med kompiser.

mer om IF: https://baatplassen.no/i/topic/27474-if-baater/

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hvorfor vil du egentlig ha en regattabåt?

husker ikke helt om du nevnte det, men hvilken erfaring har du med seilbåt i utgangspunktet? -dette kan være en viktig foraktor for å gi gode råd.

Hvilke ønsker og krav har du til fasiliteter ombord?

Det har vært 4-5 medlemmer her i løpet av de to siste månedene som er tilnærmet førstegangskjøpere av seilbåt, som spør om råd.

Vesentlige faktorer som nevnes er:

Fasiliteter og komfort ombord, som toalett og septiktank, køyeplasser, koke og kjølemuligheter, varmekilder.

Mest mulig ståhøyde under dekk, særlig i salong og bysse. -hvor høye er besetningen?

Cockpitkalesje, -er det det, så får du tilnærmet dobbelt så stor båt.

Seil og rigg, -noen båter er mere avansert enn andre. -nye seil er kostbart.

Motor.

Det jeg mente med kassabel innenbords motor i båt til under 50tusen, er at jeg tror neppe du finner noen båt med nyere innenbords motor til under 100tusen. Orginalmotor, oftes saltvannskjølt motor, fra 70 og tidlig 80tall synger nok på siste verset. Og ryker den, så står du foran tre alternativer: enten ny innenbords til mellom 50 og 100tusen, utenbords påhengsmotor med de begrensinger det ligger i bruken av den, eller at du sitter med en båt som har betydelig redusert verdi.

IF er en fin båt, men vil hevde at "regttafaktoren" er større i Expressen, går fortere, og enda mer aktivt miljø. Ser de IF'ene på Finn nå har litt ulik innredningsløsning, så hvis jeg fant et eksemplar uten portapotti i forpiggen ville jeg nok gått for IF. Man seiler jo regatta enten i entypeklasse, eller på LYS-handicap, så at Expressen er håret raskere spiller kanskje størst rolle på tur? IF kan man også få med innenbordsmotor, men det er ikke nødvendigvis noen fordel å seile rundt med en døende rusklump ombord ...

Expressen har noen svakheter som bør være oppgradert, hvis man vil ha en slik; det bør være satt inn bunnstokker i kjølsvinet, og hyttetaket bør være avstivet. Tror de fleste Expresser som har vært seilt aktivt i regatta har disse modifiseringene. Regattaseilte Expresser har gjerne også rimelig bra seil og utstyr, og det er heller ikke vanskelig å få tak i pent brukt. Vet ikke hvordan det ligger an på IF-siden.

, eller at du sitter med en båt som har betydelig redusert verdi.

Klart at en rusten motor som kan leve en sesong eller to-tre til har en verdi, men det er viktig å sørge for å ikke betale all verden for dette når man kjøper en brukt båt, da blir ikke de økonomiske konsekvensene av motorhavari så store. En IF kan fort være nærmere 40 år gammel, så jeg vet ikke om noen av disse i det heletatt vil ha fungerende original-motor nå? I såfall lever de på lånt tid og bør ikke være med på å dra opp prisen.

I det heletatt er oppmot 40 år mye, jeg kjenner ikke IF'ene, men inbiller meg de tåler tidens tann bedre enn Expressen, husker min Express var temmelig myk i plasten, og det var nærmere 15 år siden. Tror Marieholm Strömstad renoverer gamle IF'er, får man tak i et slikt eksemplar mener jeg man har en veldig fin båt i mange år framover.

takker for mange innspill.

høres ut som at dere som har greier på dette mener at jeg burde gå for en båt bygd litt mer for tur å nytelse samt lærevennlig, framfor en litt mer ribbet regattabåt.

jeg er jo som sagt helt grønn å har først tenkt å ta et seilkurs før jeg skal lære litt på egenhånd.

Express er en fin regatta-, tur- og familiebåt til en grei pris. Jeg har en seil og har gått 48 timer i sjøen non-stop. Veldig fint, men vær klar over at den må seiles og styres (du kan ikke slippe roret for å gjøre et eller annet), dvs. den er ikke spesielt grei som enmannsbåt. Ellers meget trivelig hvis du får en som er fin under dekk. Min har ekstra garnering i taket og skap over køyene.

Veldig fint, men vær klar over at den må seiles og styres (du kan ikke slippe roret for å gjøre et eller annet), dvs. den er ikke spesielt grei som enmannsbåt.

Den er vel ikke noe annerledes enn andre båter med finnekjøl. IF er sikkert mer kursstabil pga. lang kjøl. Begge har en enkel rigg som gjør dem egnet til aleneseilas. (IF skiller seg litt ut fra andre 70-tallsbåter i så måte). Autopilot til å sette på rorkulten er uansett å anbefale.

høres ut som at dere som har greier på dette mener at jeg burde gå for en båt bygd litt mer for tur å nytelse samt lærevennlig, framfor en litt mer ribbet regattabåt.

Det fins mange gode kompromisser så jeg kan ikke se at du trenger å velge det ene eller andre her. Gode seilegenskaper og egnethet for læring er to sider av samme sak, heldigvis. Men få med sambo både på båtvalg og seilkurs, det tror jeg kanskje er det viktigste her?

Hva med å melde seg inn i en seilforening og bli med som mannskap på f.eks. en Express?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...