Jump to content

Er Biltema glassfibersparkel egnet under vannlinjen?

Hank

Recommended Posts

Guest Kaptein Fredrik

Jeg har brukt den på å sparkle opp bulk i ett bilkarosseri og for å rette av noe jeg støpte i glassfiber. For meg fungerte den veldig bra. Men om den er dårlig eller bra, har ikke noe å si om du ikke gjør ett bra forarbeide. Du må ha det så rent som mulig. Slip vekk gelcoat, primer og bunnstoff rundt.

Mulig Mulligan ikke har gjort bra forarbeide. Da detter alt av etterhvert skal du se :thumbsup:

Har brukt alle biltema,s glassfibersparkel produkter og alle fungerte meget bra.

Grunnarbeidet som alltid er viktig for resultatet.

Har brukt diverse finsparkel, polyestersparkel både grovtrådet og fintrådet og aldri noen problem.

Men du må legge ett eller flere strøk med topcoat som ytterste skikt, ellers trekker sparkelen vann.

Dette gjelder uansett polyester som ikke inneholder parafinolje.

Anbefaler noenlunde utetemp også når du arbeider med dette, for mye herder er ikke bra.

Det enkle svaret er nei.

Denne sparkelen kan ikke brukes til noe som helst.

Nok ett svar fra den kanten som bare føyer seg inn i rekken av stupide og talentløse uttalelser.

Så til saken. Biltemas glassfibersparkler er en utmerket sparkel til bruk over vannlinja. Under vannlinje benytter du Epoxysparkel.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Glassfibersparkel er ikke vanntett. Epoxysparkel er. Dessuten er epoxy langt sterkere og gir vesentlig bedre vedheft mot underlaget enn polyester/glassfiber. Polyester gir OK feste mot annen polyester hvis det gjøres riktig. Polyester mot allt annet, så som metall, tre, termoplast, glass osv. gir dårlig vedheft.

Ikke bruk gelcoat eller andre polyesterprodukter over epoxy. Det vil koke. Epoxy på glassfiber er OK, glassfiber på epoxy er ikke OK.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Glassfibersparkel er ikke vanntett. Epoxysparkel er. Dessuten er epoxy langt sterkere og gir vesentlig bedre vedheft mot underlaget enn polyester/glassfiber. Polyester gir OK feste mot annen polyester hvis det gjøres riktig. Polyester mot allt annet, så som metall, tre, termoplast, glass osv. gir dårlig vedheft.

Ikke bruk gelcoat eller andre polyesterprodukter over epoxy. Det vil koke. Epoxy på glassfiber er OK, glassfiber på epoxy er ikke OK.

Takk! Det var akkurat dette svaret jeg trengte. Da blir det Jotuns epoxy sparkel denne gangen også :smiley:

Epoxy på glassfiber er OK, glassfiber på epoxy er ikke OK.

Javel. Så med epoxy som matrise og glass som fiber vil det gå, mens med glass som fiber og epoxy som matrise vil det ikke gå. Dagens høydepunkt det der.

Biltema sin glassfibersparkel er en filler tilsatt korte glasstråder til bruk i biloppretting osv. Den bråherder, har mye krymp og blir steinhard. Jeg bruker en dertil tiltenkt limsparkel til slikt. Til sparkling bruker jeg Divilette fra DIAB tilsatt litt voksløsning for å gjøre den slipbar. Jotun har også en del produkter som er gode til sparkling. Til småskader fungerer epoksysparkelen bra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...