Hank Startet 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2013 Kan denne benyttes til reparasjoner under vann? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Du må ta båten på land Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 28.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Ja, akkurat det har jeg skjønt... Der står den forøvrig allerede. Sitér dette innlegget Link to post
Permagne Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Jeg hadde ingen betenkeligheter med å bruke den under vannlinjen på seiljolla vår. Jeg hadde epoksy-primer og lakk over sparken, men det var ikke fordi sparkelen var fra BT. Sparkelen fungerte bra. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Det enkle svaret er nei. Denne sparkelen kan ikke brukes til noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 28.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Hører gjerne en mer utfyllende begrunnelse også :) Har tidligere kun benyttet Jotun epoxy sparkel under vannlinjen, men har denne boksen fra BT stående og trenger bare en liten kladd. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 For noen er merket det viktigste Sitér dette innlegget Link to post
Lakk`ern Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Den kan du fint bruke Kan lønne seg å blande den med en ørliten klatt med finsparkel. Da vil glassfibersparkelen få en tettere konsistens.Blir ikke så porete. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Jeg har brukt den til å forme litt på kjølen. Falt av. Jeg har brukt den på noen sår i slaget. Falt av. Sitér dette innlegget Link to post
Lakk`ern Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Det er jo en selvfølge at man sliper godt der man skal sparkle, for deretter å rengjøre med f.eks tynner før man påfører sparkelen Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Eg skal love deg det at om den sparkelen falt av som du sier så har det lite med boksens innhold å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Er det ikke Jotun som produserer denne for BT da..? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Jeg har brukt den på å sparkle opp bulk i ett bilkarosseri og for å rette av noe jeg støpte i glassfiber. For meg fungerte den veldig bra. Men om den er dårlig eller bra, har ikke noe å si om du ikke gjør ett bra forarbeide. Du må ha det så rent som mulig. Slip vekk gelcoat, primer og bunnstoff rundt. Mulig Mulligan ikke har gjort bra forarbeide. Da detter alt av etterhvert skal du se Sitér dette innlegget Link to post
Permagne Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Er ikke forarbeidet riktig spiller det ingen rolle hva man bruker. Jeg opplevde lite eller ingen porer, etter at toppstrøk ble lagt på gikk det ikke å skille mellom områder med sparkel og original gelcoat. Grei å blande, og å jobbe utover. Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Har brukt alle biltema,s glassfibersparkel produkter og alle fungerte meget bra. Grunnarbeidet som alltid er viktig for resultatet. Har brukt diverse finsparkel, polyestersparkel både grovtrådet og fintrådet og aldri noen problem. Men du må legge ett eller flere strøk med topcoat som ytterste skikt, ellers trekker sparkelen vann. Dette gjelder uansett polyester som ikke inneholder parafinolje. Anbefaler noenlunde utetemp også når du arbeider med dette, for mye herder er ikke bra. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Det enkle svaret er nei. Denne sparkelen kan ikke brukes til noe som helst. Nok ett svar fra den kanten som bare føyer seg inn i rekken av stupide og talentløse uttalelser. Så til saken. Biltemas glassfibersparkler er en utmerket sparkel til bruk over vannlinja. Under vannlinje benytter du Epoxysparkel. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 (redigert) REM, det kommer en epoxyprimer og gelcoat over sparkelen. Hvorfor kan den ikke brukes under vannlinja? PS: Jeg spør for å lære, ikke for å kverulere Redigert 28.Mars.2013 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 (redigert) Glassfibersparkel er ikke vanntett. Epoxysparkel er. Dessuten er epoxy langt sterkere og gir vesentlig bedre vedheft mot underlaget enn polyester/glassfiber. Polyester gir OK feste mot annen polyester hvis det gjøres riktig. Polyester mot allt annet, så som metall, tre, termoplast, glass osv. gir dårlig vedheft. Ikke bruk gelcoat eller andre polyesterprodukter over epoxy. Det vil koke. Epoxy på glassfiber er OK, glassfiber på epoxy er ikke OK. Redigert 28.Mars.2013 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hank Svart 29.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 Glassfibersparkel er ikke vanntett. Epoxysparkel er. Dessuten er epoxy langt sterkere og gir vesentlig bedre vedheft mot underlaget enn polyester/glassfiber. Polyester gir OK feste mot annen polyester hvis det gjøres riktig. Polyester mot allt annet, så som metall, tre, termoplast, glass osv. gir dårlig vedheft. Ikke bruk gelcoat eller andre polyesterprodukter over epoxy. Det vil koke. Epoxy på glassfiber er OK, glassfiber på epoxy er ikke OK. Takk! Det var akkurat dette svaret jeg trengte. Da blir det Jotuns epoxy sparkel denne gangen også Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 ...... glassfiber på epoxy er ikke OK. Regner med at du mente "polyester på epoxy er ikke OK"? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mulligan Svart 29.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 Epoxy på glassfiber er OK, glassfiber på epoxy er ikke OK. Javel. Så med epoxy som matrise og glass som fiber vil det gå, mens med glass som fiber og epoxy som matrise vil det ikke gå. Dagens høydepunkt det der. Biltema sin glassfibersparkel er en filler tilsatt korte glasstråder til bruk i biloppretting osv. Den bråherder, har mye krymp og blir steinhard. Jeg bruker en dertil tiltenkt limsparkel til slikt. Til sparkling bruker jeg Divilette fra DIAB tilsatt litt voksløsning for å gjøre den slipbar. Jotun har også en del produkter som er gode til sparkling. Til småskader fungerer epoksysparkelen bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.