Jump to content

Dieselsystemet


jensemann2

Recommended Posts

Jeg har to dieseltanker montert ombord. De ligger omtrent i høyde med dieselpumpen på motoren, men det er montert en vannutskiller på veggen bak motoren. I går stoppet motoren, og det viste seg at nivået i tanken var blitt så lavt(ca 8 cm over bunnen,)(sylindriske tanker på 2xca 30 liter)

at det ikke lenger rant diesel når jeg koblet fra slangen på dieselpumpa. Skal ikke motoren være selvsugende? Det er fødepumpe på den. Er det feil at vannutskilleren er montert så høyt? Nå går dieselslangen fra tanken, nesten ned i kjølen, så opp til vannutskilleren, ned igjen mot kjølsvinet, inn på fuelpumpa, deretter inn på filteret og til slutt inn på dieselpumpa.

Link to post

Fødepumpen skal klare å suge opp diesel fordi om bunnen på tanken ligger lavere enn motoren. Sjekk den og rengjør evt silen i den om den har det. Er nok trolig det som er problemet. Ellers når det gjelder diesel anlegg så er det renhold og vann/ kondens som er det viktige. :cool:

Link to post
  jensjohnson skrev:

Nei, røret går ut fra toppen av en slags kopp under tanken. Denne koppen har en tappekran helt i bunnen.

 

Det er dette som virkelig er genialt og enkelt. Da vann er tyngre enn diesel så vil vannet synke til

bunnen av denne koppen så du kan drenere den ut , mens røret bare suger til seg den rene

dieselen lengre oppe . :cheers:

Link to post

Netopp. Utløpet for diesel går fra litt opp på siden av denne koppen. Men da motoren min stoppet var det diesel til ca 7-8 cm over dette igjen.Nå har jeg fyllt opp og luftet, og alt virker bra igjen. Skal skifte pakning på vannutskilleren. Hadde forresten en flott 4 timers seiltur på fjorden i dag med pils og fiskestang. Deilin sol og fin seilevind. Men ingen fisk... :nonod:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...