Jump to content

Hvilket av disse to BEP batteripanel bør jeg velge?

Gabba III

Recommended Posts

Hei

Er selv i samme situasjon som trådstarter, men lurer på en ting.

Hvorfor vil ikke rele på tegning til høyre av de to, tappe Batt2 da rele er tilkoblet disse direkte og ikke over bryter slik som Batt1 er? Er det fordi relet bare tapper fra sense siden?

En annen ting:

Hvorfor har man brytere til forbruk og start. Er det for at man ikke ved uhell skal tappe batteri, eller snakker vi om krypstrøm?

Releet kobler batteriene sammen først når spenningen overstiger godt over 13 volt. For og oppnå så høy spenning må dynamoen være i gang. Ved vanlig motorgange er det da normalt overskudd av strøm som tilføres som ladestrøm til alle batterier. Men stoppes motor og dynamo synker spenningen til under 13 volt ganske fort, og releet kobler batteriene fra hverandre. Dermed tappes ikke startbatteri om lys og kjøleskap som er koblet til forbruksbatterier står på.

Du får søke litt på BEP rele her på baatplassen. Det finnes haugevis av tråder som omhandler dette, også biltema sitt og andre tilsvarende produkter.

Når det gjelder hovedbrytere finnes det normalt i de aller fleste båter både p.ga sikkerheten og for å unngå at batteriene tappes når båten ligger lenge i ro.

:smiley:

Redigert av hegra (see edit history)

Har lest en god del tråder, men har kanskje litt tungt for det :)

Jeg tenkte mer på at et slikt rele trekker ca 5-15mA når det ikke er i bruk. Da mener jeg at at Batt1 er OK siden det er koblet en bryter mellom, men for Batt2 så går rele rett mot batteri. Jeg ville kanskje hatt en bryter mellom rele og batteri der også slik at det ikke trekker strøm fra Batt2 når jeg kanskje ikke bruker båten på en 1mnd, men det er kanskje snakk om minimale amper timer så det er ikke noe å bry seg om.

• 1 måned senere...

Som sagt er de to panelene som trådstarter linker til beregnet på to ulike system. Det til venstre viser trådstarters opplegg. På skissen er bryter satt på 2(forbruk) men batt 1 blir også ladet via releet når motor er i gang, og batteriene adskilles av releet når motor stoppes. Settes bryter på 1 lades forbrukbatt via releet da dette releet senser og kobler inn på begge kontaktene. Altså lades alle batterier under gange enten velger står på 1 eller 2. Det gjør ikke biltema sitt.

Kobles biltema sitt med sensekabel på batt 1 må velgeren stå på 1 under gange for at alle batterier lades. Står velgeren på 2 vil ikke BTreleet koble inn og lade batt 1, bare batt 2 lades direkte via velgeren.

Fin skisse du har i #20. Hva skjer hvis jeg har kopling slik som vises i skjema til venstre, og en setter bryteren på 1+2 (altså sammenkopling av begge batteriene)?

Batterivelger (1, 1+2, 2) er ikke spesielt nyttig hvis du har voltsensitivt relé. Du trenger én hovedstrømbryter pr batteribank for å sørge for sikkerhet og at du ikke utilsiktet trekker strøm når du ikke er i båten. I tillegg er det mange som har en hovedstrømbryter på jorden.

Reléet skal ha en jordledning også. Hvis du kobler jordledningen på forbrukssiden av hovedstrømbryter for jord kan du sette reléet rett på +-polene på begge batteribankene. Da vil reléet likevel ikke bruke strøm når hovedstrømbryter for jord er av.

Hvis du har dette opplegget kan du ha på alle hovedstrømbryterne så lenge du er i båten, uten å være bekymret for startbatteriet.

Redigert av ovegram (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...