Jump to content

Hvilket av disse to BEP batteripanel bør jeg velge?


Gabba III

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har bestemt meg for å bytte ut den gamle batterivelgeren i snekka med en av disse:

 

http://marineshop.no/Elektrisk/Batteri-og-lading/Batteriladekontroll/BEP-Batteriladekontroll-125A--107060-p0000077492.aspx

 

http://marineshop.no/Elektrisk/Batteri-og-lading/Batteriladekontroll/BEP-Batteriladekontroll-125A-kvadrat--107062-p0000077514.aspx

 

Bakgrunnen for at jeg vil skifte er at jeg stadig glemmer å skru velgeren over på forbruksbatteri etter kjøring, og dermed tapper startbatteriet. Disse systemene vil etter hva jeg forstår isolere startbatteriet automatisk begge to. Det store spørsmålet er hvilken som er enklest og best i praktisk bruk. Ideelt sett vil jeg kun vri på en bryter før jeg drar ut og før jeg forlater båten, og sånn sett gjør vel begge to samme nytten, men jeg mistenker at det er et eller annet jeg ikke har tenkt på.

 

Jeg har en motor og to batteribanker, 70 Ah til start og 220 Ah til forbruk.

 

Innspill mottas med takk!

 

 

Link to post
Share on other sites

De to panelene er beregnet på to ulike system. Den med bare en bryter er tiltenkt de som har batterivalgbryter. Det vil si at du kan starte motoren enten bryter står på 1,2 eller 1+2. Kanskje slik du har det nå?

 

Den med tre brytere er tiltenkt de som har start og forbruk adskilt. Det vil si at starteren ikke sviver om bare forbruk er koblet inn . Og kjøleskapet går ikke om bare startbatteri er koblet inn.

 

Så hvilket system du har er avgjørende for hvilket panel som skal brukes. Det er jo mulig å kjøpe bare releet også og benytte bryter(e) som du har i dag.

Jeg eller andre kan sikkert utdype litt bedre hvis du forklarer hvordan anlegget ditt fungerer i dag.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag har jeg en enkel 1, 2 & 1+2-bryter, som styrer både lading og forbruk. Setter den på 1+2 når jeg skal starte og lar den stå slik så lenge jeg kjører for at begge batteribanker skal lades. Problemet er at jeg må huske å vri den over til 2 når jeg har stoppet motoren.

 

Er ute etter den løsningen som er mest mulig automatisk, og som sørger for lading til begge batteribanker under kjøring, og kobler inn forbruksbanken når motoren stoppes.

Link to post
Share on other sites

Hvis du kan bruke forbruksbanken til start blir det noe enklere. Det forutsetter at kabling til forbruksbanken har like tykke kabler som startbatteriet, både til + og minus.

Da starter du motor på forbruksbanken og lar den bare stå på forbruk mens du går og også mens du overnatter. Først når du skal starte neste dag må du kanskje slå over på startbatteri hvis forbruksbanken er nedtappet.

Etter denne oppstarten kan bare bryteren stå på start da releet sørger for å lade alle batterier uavhengig av hva bryteren står på bortsett fra 0 da. Men når du stopper for nok ei overnatting må du slå over på forbruk igjen, og slik fortsetter det......

.

Slik jeg ser det kommer du ikke helt unna dette med bryteren, da må anlegget bygges om slik at startbatteri bare går til motor og ting som har med den å gjøre. Forbruksbatteri går da til alt annet som ikke berører motor. Først da kan du slå på bryterene når du drar på tur, og la de stå der til du er i hjemmehavna igjen. Da brukes det andre panelet med tre brytere på.

 

Nå tok jeg utgangspunkt i BEP panelet med en bryter. Det panelet senser og kobler inn uavhengig av hvilken bank som lades. Biltema sitt gjør ikke det og da blir det litt mer styr og holde orden på hvor bryteren skal stå under gange, men det går det også. Mulig biltema også har rele med dualsense.

Link to post
Share on other sites

Den med fire brytere gjør det enkelt slik du ønsker det. Du bør ikke skru over start batteri da releet ordner dette selv. Også har du mulighet til og koble alle batteriene til Start. Om du har kimet lenge på starbattereit og det er blitt tomt. Paralell emergency heter den vrideren. Har akkuratt montert et slikt panel i båten min.

Link to post
Share on other sites

Prøver og legge inn en tegning, Tegningen jeg lagde fjerner lasken fra startbatteriet. Vinsjen tar da strøm fra forbruk, om det brukes startbatteriet så fjernes lasken til forbruk.

 

+ Ledning til vinsj kobles da på den kontakta på parallellbryter som ikke har lask.

 

screenshot_20130329181729.jpg

 

Pdf er hentet fra panelet på denne siden:

 

http://www.bepmarine.com/home-mainmenu-8/product-729/716-sq-140a-dvsr-single-engine-two-battery-banks

Link to post
Share on other sites

Den nederste er helt klart å foretrekke

Men, hvorfor ikke bare kjøpe to hovedstrøbrytere fra BEP + skillereeleet, da har du den siste, men uten den muligheten til å sette begge bankene sammen (kan løses i en situasjon om trengs med startkabler)

 

Bep sine produkter kommer med festeannordninger så det sitter inn i hverandre, enkelt og genialt - nesten Lego.

 

La startbatteri brukes til vinsj/thruster etc, som du alikevill har motoren i gang når du bruker.

Da slipper du å tenke på ladingen til hvem og hva. Slå på to brytere, og releet styrer resten, alltid strøm til startbatteri. Når du kommer i havn, så slipper du å slå av noen bryter, tappes direkte fra forbruksbanken - om du har lagt opp forbruket derfra selvsagt.

Løsningen er like effektiv, og faller noe rimligere ut samtidig.

Har hatt min satt op på denne måten nå siden august - har brukt i hele vinter - og ingen problem.

Men litt som deg, satt å så på mange forskjellige løsninger, og ble bare mer å mer undrende.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Jeg synes begge disse løsningene virket veldig dyre. Jeg ville kjøpt to billige hovedstrømsbrytere og nevnte skillerelé fra Biltema. Den ene bryteren skriver du Start på og den andre skriver du Forbruk på, og så kobler du alt forbruk i båten på sistnevnte og startmotoren på førstnevnte. Skillereléet kobler du mellom start- og forbruksbankene (på plussiden). Minuspolene på alle batteriene kobler du sammen med en tykk kabel.

 

Dersom du har mye større forbruksbank enn startbatteri bør du flytte dynamoen over på forbruksbanken, slik at du unngår at reléet slår inn og ut i ett sett når motoren går. Reléet er styrt av spenningen på en av de to batteripakkene. Dersom dynamoen klarer å dra den ene batteribanken opp til 13.3 V blir de to batteribankene koblet sammen. Da er det om å gjøre at ikke spenningen øyeblikkelig synker som en stein, for da blir de jo koblet fra hverandre igjen, så stiger spenningen igjen på dynamosiden og sånn går no dagan. Derfor er det lurt å koble dynamoen på den største banken, slik at den klarer å holde spenningen oppe når den lille blir koblet inn. Jeg gjetter på at det går en ledning fra dynamoen til startmotoren. Den kobler du da fra startmotoren og kobler den rett på forbruksbanken istedet.

 

Jeg mener du trenger to slike: http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Strombryter/Batteribryter-25876/

og en sånn: http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Skillerele-25230/

 

Det kommer på totalt 427 kr og vil gi en god løsning. Hvis du vil ha en sånn emergency parallell (som vil la deg koble sammen start og forbruk i et nødsfall), kjøper du en til batteribryter og kobler den i parallell med reléet.

Redigert av ovegram (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er tegning av løsningen jeg skisserte over. Den tilsvarer den dyreste av de to bep-løsningene (med unntak av at det mangler en bryter for emergency parallel. Den setter du som sagt i parallell med reléet mellom de to bankene, hvis du vil ha en slik).

koblingsskjema.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg husker jeg styrte noe voldsomt da jeg skulle skille start og forbruk i min båt, og vurderte mange rare bokser som skulle sørge for all mulig intelligens. Til slutt endte jeg opp på denne løsningen. Det har jeg ikke angret på :)

 

Det finnes mange fine bokser som skal lade den ene eller andre batteribanken ut fra hvilken som trenger det mest, men... det er jo så å si alltid forbruk som trenger det mest, så hvorfor gjøre det vanskelig? :)

 

Da jeg gjorde dette hadde ikke Biltema kommet med sitt relé ennå, så jeg endte opp med et relé fra BEP. Jeg må si jeg følte meg litt snytt da Biltema et halvt år senere lanserte sitt til en brøkdel av prisen, som ser så likt ut at det nesten må være laget på samme fabrikk.

Link to post
Share on other sites

Strengt tatt trenger trådstarter kun et voltsensitivt relé dersom ikke det er noe galt med de gamle batterivelgerne. Det kan jo være lurt å bytte uansett da gamle velgere ofte kan være feilkilder. Det er forskjell på releene fra BT og det fra BEP, hva kvaliteten angår så vet jeg ikke men de slår ut og inn på forskjellige verdier. Jeg har det fra BEP å er strålende fornøyd.

Link to post
Share on other sites

abc.jpg

Som sagt er de to panelene som trådstarter linker til beregnet på to ulike system. Det til venstre viser trådstarters opplegg. På skissen er bryter satt på 2(forbruk) men batt 1 blir også ladet via releet når motor er i gang, og batteriene adskilles av releet når motor stoppes. Settes bryter på 1 lades forbrukbatt via releet da dette releet senser og kobler inn på begge kontaktene. Altså lades alle batterier under gange enten velger står på 1 eller 2. Det gjør ikke biltema sitt.

Kobles biltema sitt med sensekabel på batt 1 må velgeren stå på 1 under gange for at alle batterier lades. Står velgeren på 2 vil ikke BTreleet koble inn og lade batt 1, bare batt 2 lades direkte via velgeren.

 

Ulempen med systemet til venstre er at man må passe på hva velger står på før man legger seg i uthavn, og hva den skal settes på neste gang når man skal starte opp.

 

Det beste er systemet til høyre, men det krever at systemet er todelt allerede ved bryterpanelet. Det krever jo at anlegget bygges litt om, men er normalt ikke så vanskelig.

Da slår man på bryter 1 og 2 når man drar ut, og trenger ikke slå dem av igjen før man er hjemme igjen, da startbatteri ikke tappes. Det er her panelet med 3 brytere og rele benyttes, og som man ser er det overflødig med dualsense på releet i dette systemet, og BTreleet kan brukes.

 

Jeg glemte og tegne inn denne nødbryteren i systemet til høyre, men den står normalt avslått og brukes bare i nødstilfelle.

Link to post
Share on other sites

Siden trådstarter ønsker seg et system hvor han slipper å huske å stille på en bryter når han stopper motoren, er det vel bare alternativet til høyre som er aktuelt. Det er forresten samme alternativ som jeg beskrev i min vakre blyanttegning ;)

 

Du tegnet ikke inn dynamoen på den høyre tegningen din, men den skal da inn på batt 2 for å hindre at reléet kobler inn og ut i ett sett. Du har tegnet at reléet kommer inn på forbrukssiden av batt 1-bryteren. Jeg tror jeg ville koblet den på batterisiden. På den måten vil batt 1 bli ladet, selv om bryteren er av. Hvis du kun lader vha motoren vil jo den bryteren være på likevel, så det blir ikke store forskjellen, men hvis du har en batterilader koblet på batt 2 vil det være mer aktuelt.

Link to post
Share on other sites

Skal prøve og utdype hvorfor releet er koblet slik i skissen til høyre. Jeg tar utgangspunkt i at dynamo er koblet til startbatteri som jeg glemte å tegne inn.

Hvis BTreleet senser på forbruk vil startbatteri gradvis tappes tomt hvis releet en gang feiler. Husk at instrumenter og elektronisk motor styring bruker av startbatteri mens motor går, men får ingen påfyll av strøm hvis releet en dag ikke kobler inn. Men har man ett voltmeter koblet inn på startnøkkel vil jo det røpe om noe er galt. Hvis ikke er det jo en fare for at startbatteri tømmes ubemerket.

Selvsagt ikke så bra om forbruksbank heller tømmes ubemerket, men det får bli en vurdering hva hver enkelt ønsker.

 

Og siden jeg hadde tenkt lading fra dynamo inn på start er det faktisk like greit at releet senser på bryteren og ikke direkte på batteriet. I mitt tilfelle vil da releet være helt strømløst når båten forlates over lang tid siden bryter da slås av. Med releet på batteriet vil det trekke noen milliamper selv om brytere er slått av, da disse releene vistnok trekker litt strøm i hvilestilling.

 

Dessuten har jo mange vinsj eller truster tilkoblet startbatteri,og når de brukes får du også releklapring når releet senser og lading er på forbruk.

Hva som er best vet jeg ikke, det må man vurdere selv da det er mange tilkoblingsmuligheter. Fungerer det greit for deg er jo det det viktigste, men det er ikke noe fasitsvar som nødvendigvis passer i alle båter, uten at jeg er uenig i ditt opplegg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har forsåvidt en bryter på jorden også, så reléet er strømløst når jeg går fra båten :) jeg har ikke vinsj nå, men tenker å koble den på forbruk, siden det er der dynamoen er, og siden forbruksbanken er fire ganger så stor som startbatteriet.

 

Hvis du tapper forbruksbatteriet ned til 11,5 volt og starter motoren tror jeg det er veldig lurt å ha dynamoen på forbruksbanken. Se for deg hvilken strøm som vil gå gjennom reléet idet det slår inn hvis dynamoen er på startbatteriet, og hva spenningsfallet blir når du da kobler sammen et lite batteri med 13,2 V med et svært batteri med 11,5 V. Jeg tipper reléet begynner å klapre.

 

Jeg har i alle fall god erfaring med min løsning :)

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode og utfyllende svar!

 

Jeg ser nå forskjellen mellom disse to løsningene klarere, og tenker nok at jeg går for panelet med tre brytere. Dette vil kreve litt ombygging av systemet som flere er inne på, men det vil også i størst mulig grad gi meg det jeg er ute etter, et automatisk system som kun krever at man slår på brytere før man forlater hjemmehavn og når man kommer tilbake. Jeg driver med litt oppussing av båten nå, så det passer uansett å ta en ombygging av anlegget i samme slengen. Akkurat nå henger alt og slenger etter riving av skott...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...