Jump to content

Nytt opphal i masta som ligger på brygga. Hvordan?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Masta ligger på brygga og skal snart opp men skal inn med et nytt opphal. Dvs det gamle opphalet er fjernet. Hvordan i alle verden skal jeg få tredd nytt opphal når masta ligger? Har jo egentlig lite lyst å kave meg opp i masta når den er montert så jeg tenkte det var greit å ta det når masta er av, men så begynt jeg å tenke litt. Metoden med blylodd og fiskesene funker jo dårlig på ei mast som ligger.

*Tenke*- jeg kan vel gjøre klar blylodd i toppen av masta og fiskesene ned masta før jeg hiver opp masta så kan jeg kjøre fiskesenetrikset når masta er oppe uten å måtte opp i masta?

Noen andre triks? Rørleggerne bruker jo støvsuger og ulltråd for å fiske gjennom trekkrør, men tror ikke det vil funke på ei mast....

Fordelen med å gjøre det mens makten ligger nede er vel kanskje at en kan se opp i masten om noe er krysset da. Dette er jo vanskelig mens den står på båten... :)

Men er det noen som har et godt råd til hvordan en skal feste fallet fast i trekkelina? Jeg dro nemmelig ut alle fallende mine i vinter for å spare di fra frost og is og dro da inn 2mm flettet line som trekkesnor. Men nå sliter jeg med å få fallene inn igjen. De er vanskelig å få gjennom rullen i toppen av masta, enten blir det for klumpete eller så blir det for stivt eller så skjer det som skjedde i dag... Den tynne linen hopper av hjulet og kiler seg mellom hjulet og masten... Håper bare jeg får inn det andre fallet slik at jeg kommer meg opp å får løsnet det første, men kiler jeg det neste må jeg vel til med lift... :/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...