Guest Avmønstret# Startet 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2013 Masta ligger på brygga og skal snart opp men skal inn med et nytt opphal. Dvs det gamle opphalet er fjernet. Hvordan i alle verden skal jeg få tredd nytt opphal når masta ligger? Har jo egentlig lite lyst å kave meg opp i masta når den er montert så jeg tenkte det var greit å ta det når masta er av, men så begynt jeg å tenke litt. Metoden med blylodd og fiskesene funker jo dårlig på ei mast som ligger. *Tenke*- jeg kan vel gjøre klar blylodd i toppen av masta og fiskesene ned masta før jeg hiver opp masta så kan jeg kjøre fiskesenetrikset når masta er oppe uten å måtte opp i masta? Noen andre triks? Rørleggerne bruker jo støvsuger og ulltråd for å fiske gjennom trekkrør, men tror ikke det vil funke på ei mast.... Sitér dette innlegget Link to post
bermuda Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Bruk ei trekkefjær Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Jeg gjorde det samme i fjor med nytt fall til forseilet når masta lå nede. Stiv ledning med en liten bøy i enden funket helt greit, evt låne en trekkefjær av en elektriker. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2013 Rtekkfjær var lurt. kosta ikke noe særlig på claes heller. Tusen takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 29.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 Neste gang kan du bruke det gamle fallet til lå trekke gjennom det nye ;-) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 29.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 Jeg antar jo selvfølgelig at det gamle fallet er vekke! Det kan være lurt å stramme alle tau i masten skikkelig. Så legges masten med den siden ned som tauet skal gå i. Det er viktig at ikke tauene krysses. Jeg måtte også montere nytt fall på masten min for 10 år siden da noen hadde stjålet det gamle i masteskuret! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 Har en mistanke om at spinnakerfallet aldri har vert tredd... Sitér dette innlegget Link to post
kavset Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Fordelen med å gjøre det mens makten ligger nede er vel kanskje at en kan se opp i masten om noe er krysset da. Dette er jo vanskelig mens den står på båten... :) Men er det noen som har et godt råd til hvordan en skal feste fallet fast i trekkelina? Jeg dro nemmelig ut alle fallende mine i vinter for å spare di fra frost og is og dro da inn 2mm flettet line som trekkesnor. Men nå sliter jeg med å få fallene inn igjen. De er vanskelig å få gjennom rullen i toppen av masta, enten blir det for klumpete eller så blir det for stivt eller så skjer det som skjedde i dag... Den tynne linen hopper av hjulet og kiler seg mellom hjulet og masten... Håper bare jeg får inn det andre fallet slik at jeg kommer meg opp å får løsnet det første, men kiler jeg det neste må jeg vel til med lift... :/ Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Trikset er å dra ovenfra og ned. Hvis du drar motsatt vei er det vanskeligere. Jeg pleier å sette dobbelt halvstikk på fallet på flere plasser og teipe fast. er det veldig trangt må du kanskje sy fast begge ender i tilegg for å få et rett drag. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.