Jump to content

20ampere dynamo, batteri størrelse?


Viking.

Recommended Posts

Byttet motor. Går fra 6ampere ladestrøm til 20ampere.

 

Hadde et batteri på 65ampere.

 

Hvordan kan jeg utnytte den økte lade strømmen best?

 

Et eller 2 batterier? Hvilken størrelse® bør jeg ha?

 

 

Takker for kyndige tips, helst ikke gjettinger :-)

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Du må gjerne skrive litt mer om hva du har for slags bruk for strøm. Om det er behov for to batterier eller ikke kommer jo helt an på forbruket ditt. Tommelfingerregel som jeg har hørt på lading er ca ti prosent ladestrøm det vil si at du kan ha opp mot 200 amp. Over det bør du ikke gå. Helt teoretisk har du da 5 timer motorkjøring for å få ladet ca 100 amp. siden du ikke bør tappe mye mer enn ca 50 prosent

Endelig ble det Bobåt

Link to post

10% regelen du beskriver var kjekk info. Takk.

 

Tja, monteres radio snart, med små strømsvake høyttalere 65w. Uten cd mulighet da dette trekker mest strøm.

 

Ellers sporadisk bruk av ekkolodd. For badetemp sjekk og dybden på ukjent farvann.

 

GPS brukes av og til via nettbrett. Trenger trolig ikke lading av dette i båt, annet enn en langtur eller 2 i året.

 

Lanterner selvsagt. That's it..

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Har heller aldrig hatt mer enn et batteri i båt. Men ser klart fordelen med sikkerhet for start... Har stått tom for strøm på øy en gang... Ikke veldig gøy det. Nettopp slikt jeg ønsker å slippe, trolig derfor bank med 2 batterier er litt i tankene. Hvordan gjør man det? Lades begge samtidig, eller et no gangen ved manuell bryter? Andre måter som går av seg selv?

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Du kan greit sette inn to batterier. Men med det beskjedne forbruket du har, holder det lenge med et startbatteri med ca den størrelsen du har i dag. Så ville jeg hatt et tilsvarende forbruksbatteri.. nettopp for å unngå som du sier å ikke gå tom når du ligger i uthavn. Hvis du ikke har kjøleskap, eller kjøleboks vil jeg tro du ikke trenger mer enn samme størrelse. Slik jeg hadde det i min gamle båt, , hadde jeg begge batteriene på hovedstrømbryter. Da kunne jeg selv velge når batteriene ble ladet. Jeg koblet vekk startbatteriet når jeg kom frem til målet. Dermed ble bare forbruksbatteri tappet. Når jeg så skulle starte. Koblet jeg vekk forbruksbatteri og kun inn med startbatteriet. Straks motor ladet koblet jeg inn forbruksbatteri igjen. Og ut med startbatteriet. Dermed fikk forbruksbatteri det meste av ladestrøm.

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Hvorfor ikke øke batterikapasiteten og installere en liten fastmontert inverter, 2-300W som du kan benytte til lading av laptop aller andre mindre kjekke 230 V dingser? Med egen av/på bryter så den kun trekker strøm når den er i bruk. Jeg setter stor pris på å ha 230V tilgjengelig i båten. Nå har jeg det i litt større skala over generator, men man kan fint ha et lite enkelt opplegg over inverter og batteri.

Link to post

Takk for gode svar Chiefengineer og Løvjomås.

 

Har en batteristerk PAD som ikke trenger strøm etter 7-9 timers bruk. Bruker denne og ikke pc i båt. Ellers er båten en meget godt utnyttet, men allikevel kun 18 foting. Til nå, ikke noe behov for 220v.

 

 

Løvjomås, for å veksle slik du sier med bryter mellom batteriene må jeg flytte hovedbryter ut av batterikasse, da det er en litt tungvint lokk/benk løsning der. Kan dette gjøres automatisk?

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

start og forbruk må skilles. f.eks med et voltage sensitivt rele.

 

om du skal bruke ipad som gps/plotter, vil du erfare at batteriet går betydelig fortere tomt. men det lader greit på 12v uttak.

 

ellers beskriver du jo det meste av forbruket som forbruk under motorgange. og da har du jo lading. ankerlanterne, eller alle lanterner, kan med fordel byttes til led, det samme med cabinlys.

Link to post

Det er det enleste med kun ett batteri. Ingen tvil om det. Men da må du ha stålkontroll på forbruket. Ellers blir det tomt. Økt kapasitet gir alltid økt forbruk av en eller annen grunn. . :-) hvis det er veldig tungvint å komme til hovedbrytet ville nok jeg valgt å flytte den slik at det er lettere å komme til. En slik batteri velger koster vel ca en halv tusenlapp. For kvalitet. Og noen ekstra kabler fra batteriene havner du tilsammen under tusenlappen. Det finnes og mye automatikk å få tak i. Men da blir nok budsjettet litt høyere. Hvis du søker på forumet om batterivelgere og voltsensitive skillerele.. finner du mye lurt. :-) Ingar har noen supre tråder om dette. Der er tydelige koblingsmåter og. Sitter kun på mobil i dag.. ellers skulle jeg linket til de trådene for deg. Men finnes sikkkert noen som gjør det for meg. Hint.. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post

En slik du tenkte på?

 

http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/laderegulatorer/bep-voltsensitivt-rele-125a

 

 

Ser ut som en smart og enkel løsning. Kan ha to batterier, skiller forbruk og start, og alt gjøres automatisk?

Noe jeg må tenke på? Må batteriene være like? Eller lik ampere? Eller annet?

 

Noen som besitter en slik, som kan si noe om de er fornøyde?

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

stemmer. Søk på det her og du kan lese til øyet blir vått. artig at også Maritim kaller det VOLTsensitivt når det er et VOLTAGEsensitivt rele. ( men nå skal jeg være den første til å si at jeg også har kalt det for VOLTsensitivt rele før jeg leste en tråd om at det er ikke det det heter. -men nå er ikke jeg proff)

 

Det finnes også en som heter Dual som gjør at du kan koble på en liten vedlikeholdslader direkte på batteri nr 1. Når det batteriet oppnår en viss spenning, kobles også batteri nr 2 inn for lading.

 

Som alternativ til BEP, kan du se på biltema sin side. De har et voltagesensitivt rele som er prikk likt det du linket til og det har vært en debatt her om det er den samme boksen, men ulikt navn...

 

Jeg har ikke brukt slikt rele selv, men har lest en del om det, siden jeg etterhvert skal fortsette med utbedring av det elektriske anlegget i båten min.

Link to post

Jo, du har sikkert hørt uttrykket "Kina kopi"..

 

Trolig denne du tenker på.

http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Skillerele-25230/

 

Ser dog ikke lik ut, men har trolig samme funksjon. Nesten urovekkende lav pris... 149.- vs 779,-

 

 

22820_auto.jpg

25230_m.jpg

 

 

Noen som bruker bil tema varianten? Funker den OK?

Redigert av Viking. (see edit history)

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...