Jump to content

Limsparkel: voks?

eysteind

Recommended Posts

Hei!

Holder på å støype vanntank fremme i baugen i min båt. Har nå malt alle flater med godkjent maling, og skal nå lime toppplaten(trekant) fast til skroget/skottet. Har i den forbindelse tenkt å bruke limsparkel.

Problemet er bare at eg kjøpt en 5 liters spann, og der som det ingen spesifikasjoner....

Rekner med den skal vere 2% herder, men skal eg tilsette noe form for voks????? Evt. hvor mange %

Og hva er egentlig limsparkel? Jeg har brukt mange slags typer både lim og sparkel opp gjennom årene, men limsparkel har jeg ikke hørt om før jeg så det nevnt i noen tidligere innlegg her på baatplassen. Så jeg lurer egentlig fælt på hva dette kan være for noe....

Mulig det blir kalt noe annet her på vestlandet??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Og hva er egentlig limsparkel? Jeg har brukt mange slags typer både lim og sparkel opp gjennom årene, men limsparkel har jeg ikke hørt om før jeg så det nevnt i noen tidligere innlegg her på baatplassen. Så jeg lurer egentlig fælt på hva dette kan være for noe....

Mulig det blir kalt noe annet her på vestlandet??

<{POST_SNAPBACK}>

Hadde heller ikke hørt dette namnet før eg fikk tips om dette her på baatplassen. Sikkert flere som kan forklare dette bedre enn meg, men det er blir brukt en god del slikt i min båt, bl.a til å runde kanter, feste fast div i skroget ol. kan brukes både som lim og som sparkel. Tror også man bruker denne sparkelen når man skal lage former til f.eks båter, badeplattformer ol....

Men synes å ha hørt at man skal tilsette voks ved visse anledninger, men dette er kanskje bare dersom man skal bruke den som sparkel og ikke skal lime 2 ting sammen?

Du skal IKKE tilsette voks i limsparkelen når du bruker den til å sammenføye.

Når du sparkler hulkiler i hjørner før laminering og når du bruker den som sparkel på overflater skal du tilsette 3% voks.

Hva slags produkt er det vi snakker om her egentlig ? Jeg bruker EPOXY til det du beskriver, men her finnes tydeligvis flere muligheter ?

Eksempel på fabrikat, og merkevarenavn, bitte !

Suzuki

No boat needed..

Malingen er fra Jotun. Mener den hette noe som penguard epoksy topgoat eller noe lignende. Denne er godkjent for bruk i drikkevasstanker....

<{POST_SNAPBACK}>

I tidligere dager arbeidet jeg som industrimaler,mener å huske at vi brukte Jotun Vangard innvendig i vanntanker.

Topcoat er vel polyretanbasert og var iallefall ikke godkjent innvendig i vanntanker på offshore installasjoner pga utskillelse av løsemiddel/giftstoffer.

Jeg ville sjekket dette skikkelig før jeg malte om jeg var deg.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

hei kringleland!

Har sjekket dette grundig alt. Postet faktisk et spørsmål her på baatplassen, og det var her eg fikk rådet om å ikke bruke vanlig topgoat.

Kjøpte malingen hos Westing, og i databladet står det atr malingen er godkjendt i drikkevasstanker, og da bør vel det vere grei!

Har allereide malet tanken. Litt vanskelig å få 10 grader innvendig med 5 minus utenfor, men det gikk bra med en 2Kw omn, og to lamper som varmet opp skroget....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...