Jump to content

Agder 840


Hank

Recommended Posts

Hei,

 

Er litt nysgjerrig på denne båten, Agder 840. Er det noen som har erfaringer med den? Det var ikke så mye info å finne på nettet.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

 

Har selv kikket en del på denne båttypen tidligere. Utrolig romslig og grei båt . Bredden er suveren.

 

Båtmagasinet har utført en bruktbåt test av denne. Denne testen finner du HER

 

GeV

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Mange liker den, men for min del kan jeg ikke fatte hvorfor.

Dette er en balje. Finnes ikke antydning til lekre linjer. Den er laget med en ting for øyet: Mye plass i forhold til lengden. Så veldig mye plass blir det likevel ikke.

 

Det beste med båten er en stor og romslig forkabin. Dessverre er det forkabinen som mange bruker minst.

 

Akterkabinen er noe rare greier som ødelegges fullstendig av den buede hekken. Der man trenger plassen mest, er det ikke nok plass.

 

Cockpiten er stor, men dårlig utnyttet. Riktignok er det både dobbelt førersete og og enkelt sete i fartsretningen, men de stjeler mye plass. Dessuten kunne de med fordel vært litt høyere for å bedre oversikten. Elegante løsninger der man kan vippe førersetet begge veier avhengig om man skal kjøre eller spise, finnes ikke. I stedet er det bak førersetet laget en smal benk, en slags smal kiste med lokk som fungerer som sitteplass foran bordet. Slike løsninger spiser enda mer plass.

 

Pentryet er stusselige greier. Lite og lavt. På motsatt side under førersetet sitter kjøleskapet. Her kan du velge alle størrelser så lenge de er under 50 liter. Ekstremt lite for en båt beregnet til en stor familie. Vinduene i cockpiten er alt, alt for lave. og gir deg dårlig oversikt når kalesjen er på. Og kalesjen? Et bedre bøylesystem kunne man virkelig ha spandert på. Dammer i kalesjen er da slettest ikke nødvendig som standard.

 

Konstruksjonen på dollbordet er slik at det heller innover. I utgangspunktet fint, men da må vannet kunne renne av. Det gjør det ikke og dollbordet er for det meste vått, enten av regn eller av sjøsprut.

 

Med snekkeraua er det et knot med elektrisk ankervinsj, men det går. Av bekvemelighet og lettvindthet er gjerne ankeret som sitter via en liten rrulle på en like liten badeplattform et skålanker. Da ser det ikke så verst ut.

 

Sjøegenskapene kan jeg ikke si så mye om. En ting som er helt klart er at den ruller en del i sjø, men den tåler mye sjø og jeg vil anta at dette er en veldig sjøsterk båt i dårlig vær. Mye mer sjøsterk enn mannskapet. Farten er omlag 12 knop med en 96 Yanmar. Hvordan den er med større motorer vet jeg ikke, men det er gjort modifiseringer under vannlinjen så større motorer, uten nedgravd hekk syndrom, går sikkert bra. Det kan andre svare på.

 

Som du skjønner, har jeg ikke den helt store sansen, men mange liker båten. Den har også en moderat pris i forhold til mange konkurrenter i samme størrelse og den holder seg godt i pris. Mange liker båten og synes den er akkurat slik en sørlandsbåt skal våre. Er du en av dem, så ta en titt på den tilsvarende Sollux'en. Kjenner ikke den båten, men den er i alle fall en tanke mer strømlinjeformet.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har også kikket på den. Er ikke båt for meg. Følte at det var en "balje" slik Lotus sier..

 

Naboen kjøpte en ny ifjor og ga vel 800`med 1xx hk Yanmar og en god del utstyr. Så en 4 år gammel med samme motor til salgs for 650 og tenkte "løp og kjøp". Fant da ut - NEI!... .

 

Får visstnok bra fart på skuta, men innredning synes jeg ikke noe om.

 

Men, men smak og behag. Noen (ikke mange) kjøper jo båten så den passer tydeligvis for dem.

 

Sjøegenskaper vet jeg lite om, men kan tenke meg de ikke er særlig bra i grov sjø (bred/kort).

 

Så får heller noen arrestere meg.

:wink:

Link to post
Share on other sites

Sikkert øye som ser om man liker snekka. Jeg holdt på å kjøpe en Agder i fjor sommer. Syntes den ser lekker ut. (Så liker jeg snekkefasongen bedre en andre båttyper)

Med en større motor ligger toppfarten på rundt 17-18 knop.

Jeg har ikke vært ombord i en brukt Agder, men var ombord i en ny på Båter i Sjøen i høst. Grei båt etter min mening med meget bra trearbeid på den fremviste båten.

 

Snakket med en på Sætre som har hatt båten noen år, og de var kjemepfornøyde.

 

Nå kjøpte jeg en Elwaro 30 i stedet. Fikk mer plass å boltre meg på.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

En kamerat av meg hadde en Agder 840 gjennom 17 - 18 år. Jeg var selv mye ombord der, hadde selv en Skarpnes 30, og anser vel den som betydelig bedre, selv om Agder er en forminsket kopi av Skarpnes. Min kamerat var veldeg fornøyd, god plass for en familie på fire, god fart (Volvo TAMD 30/ca 125 HK). Trygg i sjøen, litt "billig" bygget.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...